«جانی از دور» برای خنیاگران موسیقی




نیما جوان
ناشر و تهیه‌کننده موسیقی
«جانی از دور» اثری مشتمل بر هشت قطعه در سبک موسیقی اصیل ایرانی و بدون کلام، آلبومی ملهم از ادوار ایقاعی است که مؤلف اثر، فاطمه دهقانی در زمره جوانترین نسل از نوازندگان ساز عود به دوره‌ای نظر دارد که شاید هفتصد سال از او دور است، دوره‌ای که عود نقش پر رنگی در آن داشته و دلبری‌ها می‌کرده، دهقانی خنیاگری از عصر ما به همراه دوستان نوازنده اش، سارا هستی(کمانچه) و فریده سرسنگی(سازهای کوبه‌ای) با نگاهی برآمده ازعصر خود، عصری که انسان به سیاه چاله می‌اندیشد، از بعد زمان عبور می‌کند و «جانی از دور» را نزدیک می‌کند.
جانی از دور و آثاری این چنین بواسطه بی‌کلام بودن(حال بماند که نسبت دادن بی‌کلام یا با کلام به یک اثر موسیقایی چقدر درست است یا اشتباه)، از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند زیرا که وقتی کلام از یک اثر گرفته می‌شود گویی از حصر و قفس و کلیشه رها می‌گردد، شما در مواجهه با یک اثر با کلام محدود می‌شوید در دنیای شعر یا ترانه اما یک اثر بی‌کلام شما را رها و بی‌قید از هر پیش داوری با خود به سفر می‌برد، به قول شاعر: خودش می‌بردت هر جا دلش خواست. پس می‌توان بسی شگفت انگیز‌تر و سیال‌تر و آزادتر دست در دست یک اثر بی‌کلام، سفری شنیداری را آغاز کرد.
انتشار آثار بی‌کلام در این روزگار نشانه خوبی از اقبال هنر دوستان به این بخش مهم از موسیقی است و صد البته مقصود نگارنده کاستن از ارزش موسیقی با کلام نیست. در واقع هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد. این سه نوازنده از حدود 12 سالگی یکدیگر را می‌شناسند و هم نفس و هم نوازند و این مهم در یکدستی و حس آمیزی خوش و روان «جانی از دور» خود نمایی می‌کند. ترکیب عود، کمانچه و سازهای کوبه‌ای به همنوازی و همراهی مؤثری انجامیده است. جانی از دور نمونه‌ای شنیدنی از نسلی است که با نگاه به پیشینه موسیقایی ایران و نگاه به جهان امروز امیدهای روشنی را در دل می‌کارد. آلبوم «جانی از دور» خرداد ماه 99 از سوی انتشارات «نشر و پخش جوان» منتشر شد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7387/20/547673/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها