‌به نام تاریخ



17 تیر
110 روز از سال گذشت. در این روز نام تعدادی دیگر از هنرمندان ثبت شده است که متولد شده یا درگذشته‌اند.
تولدها
کاوه گلستان: عکاس و مستندساز مشهور ایران سال 1329 در چنین روزی به دنیا آمد. او که فرزند ابراهیم و فخری گلستان بود عکاسی را از سال 50 با تهیه عکس از جنگ ایرلند شمالی آغاز کرد و بعدها عکاس ویژه مجله تایم و مدتی هم عکاس آسوشیتدپرس شد،اما گلستان با عکاسی در جریان مبارزات مردم در دوران انقلاب اسلامی و 8 سال دفاع مقدس به شهرت رسید؛ از سال 73 تدریس عکاسی را در دانشکده‌ها آغاز کرد و کتاب‌هایی چون «شورش» و «قلمکار» را منتشر کرد که مجموعه‌ای از عکس‌هایش بودند و جایزه «رابرت کاپا» را برای عکس‌هایش از انقلاب اسلامی گرفت. کاوه گلستان سال 82 در جریان عکاسی از جنگ امریکا و عراق در کرکوک عراق بر اثر انفجار مین کشته شد.
بهروز بقایی: بازیگر دوست داشتنی تلویزیون و تئاتر امروز 67 ساله می‌شود. بهروز بقایی در دانشکده هنرهای دراماتیک بازیگری و کارگردانی تئاتر خواند و از همان ابتدای تحصیل روی صحنه رفت. نمایش «لبخند باشکوه آقای گیل» در سال 52 اولین تجربه بازیگری حرفه‌ای او در تئاتر بود. سال 59 هم با بازی در فیلم «تاریخ سازان» وارد سینما شد و پس از آن بیشتر در تلویزیون کارش را ادامه داد؛ همکاری با بیژن بیرنگ و مسعود رسام در سریال‌های «همسران»، «خانه سبز»، «سیب خنده»، «قطار ابدی»، «نوعی دیگر» و «دنیای شیرین» از کارهایی است که بقایی را بیشتر با آنها می‌شناسید.
ملیحه سعیدی: نوازنده قانون که این ساز را با سبکی کاملاً ایرانی می‌نوازد سال 1327 در چنین روزی متولد شد. از کودکی موسیقی را آغاز کرد و از فارغ‌التحصیلان هنرستان موسیقی ملی بود که در رشته ویولن کلاسیک و ایرانی درس خواند. علاوه بر ویولن ،سازهای آلتو، قیچک، تنبک، پیانو و قانون هم می‌نواخت اما در نهایت قانون را به‌عنوان ساز تخصصی اش انتخاب کرد. قانون معمولاً با دو انگشت اشاره نواخته می‌شود اما سعیدی تغییری در نواختن این ساز ایجاد کرد و آن را با 10 انگشت نواخت و همین سبب شهرتش شد. ملیحه سعیدی از استادان موسیقی در هنرستان موسیقی و دانشکده هنرهای زیباست و مدرک درجه یک هنری از وزارت فرهنگ دارد و آلبوم‌های «استادان قانون»، «شبنم صحرایی»، «نوای غربت»، «آهوی وحشی» و «نوای قریه» از آثار اوست.
    حسن اسدی شاعر، روح‌الله ستایش احدی شاعر، آرش صادق بیگی داستان‌نویس، ضحی کاظمی داستان نویس، مرسده کسروی داستان نویس، سپیده نازیار داستان نویس و شهرام زرگر مترجم هم متولد 17 تیر هستند.
درگذشت‌ها
بهمن زرین پور: کارگردان و بازیگر تئاتر و سینما و تلویزیون سال 95 در چنین روزی درگذشت. زرین‌پور که سال 1320 به دنیا آمده بود ابتدا بازیگر بود و کارش را با فیلم «فدایی» در سال 51 آغاز کرد اما همان سال در فیلم «ستارخان» به کارگردانی علی حاتمی علاوه بر بازیگری به‌عنوان دستیار کارگردان هم فعالیت کرد، هرچند در آن سال‌ها و بعد از آن همچنان بازیگری را در سریال‌ها و فیلم‌هایی چون «دایی جان ناپلئون»، «فریاد زیر آب»، «بن‌بست»، «سردار جنگل» و «دختری با کفش‌های کتانی» ادامه داد. زرین‌پور را با کارگردانی سریال‌های خاطره انگیزی مانند «آوای فاخته» و «عطر گل یاس» و «گالش‌های مادربزرگ» می‌شناسند.
آرتور کانن دویل: خالق یکی از ماندگارترین شخصیت‌های داستانی و سینمایی و تلویزیونی سال 1930 در چنین روزی درگذشت. کانن دویل با نوشتن مجموعه «شرلوک هولمز» ماندگار شد که نقطه عطفی در ادبیات جنایی جهان محسوب می‌شود. کانن دویل اسکاتلندی بود و جالب است بدانید که در دانشکده پزشکی رشته گیاه شناسی می‌خواند اما در همان زمان تحصیل نوشتن داستان‌های کوتاه را آغاز کرد. او پزشک شد و مدتی هم در مطب شخصی اش به طبابت مشغول بود اما موفق نبود و به همین دلیل نوشتن داستان را از سر گرفت. اولین واکنش‌ها به داستان‌های شرلوک هولمز چندان خوب نبود و آن را در مجلات ارزان قیمت منتشر می‌کرد و بعدها آنقدر مشهور شد که وقتی در داستانی این شخصیت را کُشت ناشران از او درخواست کردند کارآگاه خصوصی محبوب را دوباره زنده کند. کانن دویل 56 داستان با حضور هولمز نوشت و شخصیتی که خلق کرد یکی از ماندگارترین کارآگاهان جهان و نامش در کتاب رکوردهای گینس با عنوان «شناخته شده‌ترین شخصیت خیالی» ثبت شده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7387/20/547674/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها