مردم از توقف در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند

باران تابستان سیل می‌شود





زهره افشار
خبرنگار
بارش‌های سیل آسا، رعد و برق و وزش بادهای شدید در هفته جاری در 10 استان کشور، چهره‌ای متفاوت از تابستان را به تصویر کشید. تغییرات جوی در سومین هفته از تابستان موجب جان باختن یک نفر در آمل به‌دلیل برخورد رعد و برق شد و مزارع کشاورزی و راه‌های روستایی را در چندین روستا به زیر آب برد و موجب قطع آب شرب چند روستا شد. هواشناسی در این هفته برای بسیاری از استان‌های شمالی، شمال غرب و غرب کشور هشدار سطح زرد و نارنجی صادر کرد و از مردم خواست از توقف در کنار رودخانه‌ها و در مسیل‌ها خودداری کنند این در حالی است که سازمان هواشناسی می‌گوید این وضعیت برای امروز (چهارشنبه) و فردا نیز ادامه دارد اما از هفته آینده باید منتظر افزایش دما باشیم.
«مهدی ولی‌پور» رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از فعالیت ۵۱ تیم عملیاتی برای امدادرسانی به ۱۱۰۰ نفر متأثر از حوادث جوی هفته جاری در ۱۰ استان خبر داد. وی می‌گوید: در این مدت در ۱۰ استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، تهران، خراسان جنوبی، زنجان، سیستان و بلوچستان، گلستان، گیلان و مازندران متأثر از حوادث جوی بوده‌اند. در این راستا به ساکنان ۳۰ شهر و روستا امداد‌رسانی شده است، ۱۵۶ امدادگر و نجاتگر به یک هزار و ۱۰۰ نفر در مناطق متأثر امداد‌رسانی کرده‌اند. به گفته وی، یک نفر در شهرستان آمل استان مازندران بر اثر رعدوبرق جان باخته است و۷۴ نفر در این استان‌ها به‌صورت اضطراری اسکان داده شده‌اند و ۱۰۰ واحد مسکونی از آب تخلیه شده است.
ولی‌پور تصریح می‌کند: ۱۷ دستگاه چادر، ۹۷تخته پتو، ۸۷ بسته غذایی و 640 قوطی انواع کنسرو بین آسیب‌دیدگان توزیع شده است. در همین حال «علی بختیاری» سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به اینکه دوشنبه بارش باران در شهرستان خلخال اردبیل موجب آبگرفتگی معابر شده بود، می‌افزاید: در همین روز بارش‌های سیل آسا در آذربایجان شرقی خساراتی به بار آورد. در شهرستان مراغه بارش‌ها به چادرها و دام‌های عشایر خساراتی وارد کرد و تأسیسات آب ۲۶ روستا را از مدار آبرسانی خارج کرد که مشکل آب برخی از روستاها تا دیروز سه‌شنبه حل شد.
همچنین به راه افتادن سیل در رودخانه پیرسقاچای که بزرگترین رودخانه در شهرستان ورزقان در آذربایجان‌شرقی است با لبریز کردن کانال‌ها موجب شادی کشاورزان روستاهای اطرافش شد. اما بالا آمدن ناگهانی آب موجب تخریب یک واحد مسکونی و خسارت و آبگرفتگی به چند واحد دیگر در روستای اطراف آن شد که علاوه‌بر به زیر آب رفتن چندین مزرعه موجب تلف شدن تعدادی دام در این مناطق شد.
به‌دنبال آبگرفتگی معابر در تبریز به چند دستگاه خودرو و 6 موتورسیکلت خسارت جدی وارد شد. در همین حال «فریبا گودرزی» کارشناس پیش‌بینی سازمان هواشناسی به «ایران» می‌گوید: بارش‌های تابستانی و رعد و برق و وزش بادهای شدید تا آخر هفته ادامه دارد اما از شدت بارش‌ها کاسته می‌شود و از سطح هشدار خارج می‌شود. شدت بارش‌ها برای امروز چهارشنبه در شمال استان فارس، بخش مرکزی اصفهان، برخی نقاط کرمان و سیستان و بلوچستان خواهد بود. ضمن اینکه در زابل هم وزش باد شدید همراه با خیزش گرد و خاک را خواهیم داشت. به گفته وی، از روز شنبه هفته آینده باید منتظر روزهای گرم و افزایش دما باشیم. در سه هفته گذشته و در تیرماه جاری دمای هوا در برخی از نقاط کشور مانند دلگان سیستان و بلوچستان و شوش خوزستان به 50 درجه سانتیگراد رسیده بود.
وارد شدن این میزان از خسارت به 10 استان به‌دلیل سیل در حالی صورت گرفته که رئیس سازمان هواشناسی کشور می‌گوید: فاز نخست سامانه «هشدار سیل» امسال افتتاح می‌شود.
«سحر تاج بخش» می‌افزاید: راه‌اندازی سامانه هشدار سیل ازجمله تکالیف قانون مدیریت بحران و برعهده هواشناسی کشور است. وی در سفر به بجنورد با اشاره به یکی از برنامه‌های اصلی سازمان هواشناسی کشور مبنی بر توسعه هواشناسی کاربردی در حوزه‌های مختلف تصریح کرد: این بخش در حوزه کشاورزی معروف به «تهک» است که طی سالیان گذشته در دستور کار قرار گرفته است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7394/6/548398/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها