دستگاه‌های نظارتی پیگیری نمی‌کنند

خوردن نان بی‌کیفیت تبدیل به عادت روزانه مردم کردستان شده است




گروه ایران زمین / بی‌کیفیتی نان مشکلی دراز مدت در شهرهای مختلف استان کردستان است. با وجود اینکه نان قوت غالب مردم این استان به شمار می‌آید، اما حساسیت دستگاه‌های نظارتی به کیفیت نان چندان زیاد نیست. مردم کردستان سال‌هاست نسبت به بی‌کیفیت بودن نان معترض‌ بوده‌اند ولی به دلایل مختلف از جمله مصرف مداوم و زیاد این ماده غذایی به این وضعیت عادت کرده‌اند.
به گزارش ایرنا، رئیس اداره استاندارد سروآباد اظهار داشت: آنچه در بازرسی‌ها مشاهده شد انطباق نداشتن آرد مصرفی خبازی‌های این شهرستان است. به گونه‌ای که برخی از نانوایی‌های پخت سنگک به جای آرد مخصوص این نان از آرد لواش که درصد سبوس‌گیری آن بیشتر است، استفاده می‌کنند.
احمدی‌زاد با اشاره به اینکه تعدادی از نانوایی‌های بربری هم آرد شیرینی استفاده می‌کنند، گفت: آرد شیرینی آب بیشتری نیاز دارد لذا خمیر و در نتیجه چانه آن سنگین‌تر می‌شود و این سود بیشتری برای آنها دارد.
احمدی‌زاد با بیان اینکه نان بربری که با آرد شیرینی تهیه می‌شود ماندگاری کمتری دارد، یادآور شد: هضم و جذب این نوع نان در بدن انسان هم بیشتر است و هر یک نان آن معادل هفت، هشت عددی شیرینی است و مصرف آن افزایش چاقی را به‌دنبال دارد.
نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان هم گفت: این شرکت مسئول خرید تضمینی گندم نه درصد گلوتن و پروتئین موجود در این محصول است.
جمال صالحی، اظهار داشت: بی‌شک در تولید نان باکیفیت چند عامل تأثیرگذار وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به نوع رقم، مدیریت مزرعه گرفته تا فرآیند بوجاری و قرنطینه آرد در کارخانه‌ها و مهارت و توانمندی نانواها اشاره کرد.
مسئولان جهاد کشاورزی کردستان هم پایین بودن کیفیت گندم کشت شده در استان را قبول ندارند و معتقدند بهترین رقم گندم در استان کشت می‌شود و بی‌کیفیت بودن نان را باید در دیگر زنجیره‌های تولید این ماده غذایی جست‌و‌جو کرد.
محمدصالح احمدی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان پایین بودن کیفیت گندم تولیدی استان و اختلاط آن با ارقام خارجی را رد کرد و گفت: ۸۰، ۹۰ درصد از اراضی زیر کشت گندم استان به رقم سرداری که دارای بالاترین گلوتن است، اختصاص دارد.
از سوی دیگر رئیس اتحادیه خبازان سنندج اظهار داشت: اگر گندم ایرانی قابل استفاده و دارای کیفیت بالایی برای تهیه نان است چرا گندم خارجی وارد می‌شود.
ناصر اسدی، یکی از دلایل واردات گندم را اختلاط رقم خارجی با داخلی به منظور افزایش کیفیت نان اعلام کرد و افزود: واحدهای خبازی یارانه‌ای اجازه خرید و انتخاب آرد ندارند و هر نوع آردی که در اختیار آنها قرار داده شود باید مصرف کنند.
اتحادیه خبازان هم توپ بی‌کیفیت بودن نان را به زمین تولیدکنندگان آرد انداخت و نداشتن کیفیت نان را نتیجه در اختیار قرار ندادن آرد مرغوب به نانوایی‌ها اعلام کرد.
مسئول کنترل کیفیت کارخانه آرد سنندج هم گفت: از لحاظ علمی هر چقدر میزان دانه شکسته (نشاسته موجود در آن در معرض هوا وخاک قرار می‌گیرد) در گندم دریافتی کارخانه بیشتر باشد اثر نامطلوبی روی آرد استحصال شده و در نتیجه افت کیفیت آن دارد.
مختار مظفری، با اشاره به اینکه گندم استان در سال ۹۸ به‌دلیل تنش آبی وارد شده به آن از گلوتن کافی برخوردار نبود، افزود: در حال حاضر از گندم سال گذشته استفاده می‌کنیم که برای ارتقای کیفیت آرد ۳۰ تا ۳۵ درصد و حتی گاهی ۴۰درصد اختلاط انجام می‌دهیم.
وی در خصوص انطباق نداشتن آرد مصرفی در نانوایی‌ها اظهار داشت: سنگک پزی‌ها تمایل به استفاده از آرد روشن که آرد بربری و شیرینی است دارند که این هم به‌دلیل ذائقه مردم و بازارپسندی آن است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7394/6/548399/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها