خشک شدن فصلی هامون به فرصتی برای درآمدزایی ساکنان بومی تبدیل شده است

صادرات میلیون ها قطعه ماهی قبل از تلف شدن





شیما جهان بخش
خبرنگار
 هرچند بارش‌های مناسب بهار امسال زندگی دوباره را به دریاچه هامون بازگرداند اما با قطع آب ورودی و شدت گرفتن موج گرما، بار دیگر نفس ماهیان این رودخانه به شماره افتاده است.
سال‌‌های گذشته گاهی تا بیش از 2 میلیون بچه ماهی در این دریاچه تلف می‌شد در حالی که با کمی توجه و تدبیر می‌شد با استفاده از این ظرفیت، معیشت مردم منطقه را برای ماه‌ها تأمین کرد.
اما امسال دیگر خبری از مرگ هزاران ماهی در هامون نیست چون با همت مردم و مسئولان شیلات منطقه سیستان قرار نیست ماهیان تلف شوند و موجی از بیکاری هامون نشینان را فرامی‌گیرد. با پیگیری‌های انجام شده قرار است با مشارکت بخش خصوصی این ماهیان قبل از تلف شدن، صید، فرآوری و بسته‌بندی شوند تا هم سودی نصیب صیادان شود هم ماهی‌ها به هدر نروند.
«عیسی ‌شاهرودی» مدیرکل آب‌های داخلی شیلات سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با «ایران» اظهار داشت: هر ساله با شروع فصل گرما و آغاز وزش بادهای 120 روزه آب دریاچه هامون با شدت بیشتری تبخیر می‌شود و به‌دنبال آن در برخی نقاط ماهیان زیادی تلف می‌شوند.
وی با اشاره به فعالیت بیش از3 هزار و 500 خانواده صیادی در این منطقه گفت: معیشت این خانواده‌ها به حیات هامون گره خورده و بیشتر آنان از راه صیادی کسب درآمد می‌کنند به‌همین خاطر تلف شدن ماهی‌ها آسیب جدی به اقتصاد منطقه می‌زند. هر ساله خود صیادان با جمع‌آوری ماهی‌ها و خشک کردن آنها برای تهیه پودر ماهی درآمد اندکی کسب می‌کردند.
شاهرودی ادامه داد: به‌همین خاطر امسال برای جلوگیری از تلف شدن ماهی‌ها و بهره‌برداری صیادان با هماهنگی‌هایی که با کشتارگاه صنعتی زابل داشتیم زمینه‌ای را فراهم آورده‌ایم تا با بسته‌بندی ماهیان و نگهداری آنها علاوه بر تأمین بازار ماهی استان بتوانیم به استان‌های دیگر نیز صادرات داشته باشیم. البته این کار دولتی نیست و تنها هماهنگی‌های آن از طریق اداره شیلات انجام شده است.
وی افزود: وقتی در منطقه کشتارگاه و سردخانه داریم پس می‌توانیم با فرآوری و بسته‌بندی ماهی را برای مدت بیشتری نگه داریم. از صاحبان کشتارگاه و سردخانه‌ها خواستیم به مردم کمک کنند. با خریداران عمده ماهی هم صحبت کرده‌ایم تا همکاری بیشتری با صیادان منطقه داشته باشند. در واقع ما تنها هماهنگی‌ها را انجام دادیم و اصل کار با مردم منطقه است.
مدیرکل آب‌های داخلی شیلات سیستان و بلوچستان از راه‌اندازی خط تولید پودر ماهی در زابل خبر داد و گفت: امسال برای اولین بار پودرماهی در منطقه تولید می‌شود. در سال‌های قبل برای تبدیل ماهیان هرز صید شده(غیر پرورشی) به پودر ماهی، نیاز به انتقال ماهیان صید شده به دیگر استان‌ها بود که با هماهنگی صورت گرفته با کشتارگاه زابل و فعال شدن خط تولید پودرماهی، علاوه بر کاهش هزینه‌ها، امکان تولید پودرماهی در داخل شهرستان فراهم شده است.
وی با اشاره به استقبال مردم منطقه از این طرح خاطرنشان کرد: کار بسته‌بندی ماهی‌ها آغاز شده و خوشبختانه صیادان همکاری مناسبی در این زمینه داشته‌اند. از سوی دیگر با توجه به شیوع بیماری کرونا و لزوم رعایت نکات بهداشتی مردم تمایل بیشتری به خرید ماهی بسته‌بندی دارند.
شاهرودی افزود: ماهیان گرمابی منطقه مثل «کپور»، «آمور» و... به علت وجود آب شیرین و شرایط آب و هوایی منطقه طعم خوبی دارند اما صیادان تاکنون به علت کم توجهی به بسته‌بندی و فرآوری نتوانسته‌اند از صادرات آن بهره کافی را ببرند از این‌رو بسته‌بندی ماهیان خوراکی علاوه بر ایجاد ارزش افزوده می‌تواند فرصت صادرات به سایر نقاط کشور را هم فراهم آورد.
وی با تأکید بر اینکه هامون یک رودخانه است، گفت: هرچند امسال هامون شرایط بهتری نسبت به سال‌های گذشته دارد اما خشکسالی‌های چند سال گذشته باعث شده هرساله در این فصل آب تا حد زیادی کاهش پیدا کند و صیادان عملاً تنها چند ماه بتوانند ماهیگیری کنند. در واقع آنها نمی‌توانند ماهی‌ها را برای مدت طولانی نگه دارند و هرساله باید چشم انتظار بهار باشند. از سوی دیگر در این فصل به علت اشباع شدن بازار، صیادان ناچارند ماهی را خیلی ارزان بفروشند و در ماه‌های دیگر هم قیمت به قدری بالا می‌رود که تهیه ماهی برای همه ممکن نیست. پس بهترین راه برای داشتن یک درآمد همیشگی، فرآوری است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7394/11/548415/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها