هشدار



فریب وعده تورهای غیرمجاز را نخورید

گروه حوادث/ رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی ناجا درباره شگردهای کلاهبردارانه مؤسسات و تورهای مسافرتی غیرمجاز با وعده اعزام به خارج از کشور به شهروندان هشدار داد.
به‌گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، سرهنگ شهاب امینی با اشاره به وعده‌های پوچ کلاهبرداران به افراد متقاضی اعزام به خارج از کشور گفت: مردم باید از پرداخت هرگونه وجه و تحویل مدارک هویتی خود به مؤسسات و تورهای مسافرتی غیرمجاز خودداری کنند. شرکت‌های صوری و اجاره‌ای با تبلیغات دروغین و درج آگهی‌های فریبنده در فضای مجازی، ابتدا اعتماد افراد را جلب و سپس مبالغی را برای اموری همچون ثبت‌نام، اخذ روادید از سفارتخانه‌های خارجی و غیره دریافت می‌کنند.
وی با بیان یک نمونه از این کلاهبرداری‌ها تصریح کرد: مأموران پلیس آگاهی به تازگی موفق به دستگیری فردی سابقه دار شده‌اند که مبالغ قابل توجهی از برخی شهروندان متقاضی اعزام به خارج از کشور کلاهبرداری و بدون آنکه اقدام مؤثری انجام دهد، متواری شده بود. در برخی از پرونده‌ها حتی ممکن است شیادان نسبت به تحویل گذرنامه و روادید کشور مورد نظر نیز اقدام کنند اما در نهایت قصدشان کلاهبرداری است. گزارش‌های زیادی در این زمینه وجود دارد که افراد ساده لوح و فریب خورده بلافاصله پس از ورود به خاک کشور مورد نظر دستگیر شده و به‌دلیل جعلی بودن مدارک هویتی تحت پیگرد قرار گرفته‌اند. از این‌رو فریب تبلیغات دروغین و آگهی‌های مندرج در فضای مجازی برای اعزام به خارج و خرید بلیت پروازهای خارجی را نخورند و قبل از انجام ثبت‌نام و واریز پول، استعلام‌های لازم را از مبادی رسمی مانند سازمان هواپیمایی کشوری به عمل آورند.

تهدید  کاربران نوجوان برای  سوءاستفاده سایبری

گروه حوادث/ این روزها برخی سودجویان برای دستیابی به اطلاعات خصوصی افراد و سوءاستفاده از بی تجربگی کاربران نوجوان برای آنها پیام‌های تهدیدآمیزی می‌فرستند که خانواده‌ها باید در این زمینه هوشیار باشند.
سرهنگ علی‌محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا به پایگاه خبری پلیس گفت: ترساندن، مزاحمت، تهدید یا تحت تأثیر قرار دادن کودکان و نوجوانان از جمله روش‌هایی است که برخی از سودجویان سایبری سعی می‌کنند از این طریق اهداف مجرمانه خود را عملی کرده و کاربران را ترغیب به انجام خواسته‌های خود کنند. این افراد نقاط ضعف قربانیان خود را شناسایی کرده و بر این اساس با بهره بردن از شیوه‌های مختلف مهندسی اجتماعی به‌دنبال دسترسی به اطلاعات مهم و خصوصی قربانیان هستند. از جمله روش‌هایی که مورد علاقه افراد سودجو قرار گرفته، راه‌اندازی چالش‌های مختلف است که وجه اشتراک تمامی آن‌ها، کسب اطلاعات اولیه از کاربران و در ادامه تهدید و اخاذی از قربانیان است.
وی در ادامه تصریح کرد: در روزهای اخیر شاهد انتشار اخباری مبنی بر هک کردن دستگاه‌های هوشمند کاربران توسط برخی از مجرمان سایبری بودیم که این افراد با ارسال پیام‌هایی مزاحمت‌آمیز سعی دارند کاربران و طعمه‌های خود را تحریک کرده و آنان را مجبور به انجام خواسته‌های خود کنند.
تنها راه‌حل مقابله با اینگونه مزاحمت‌ها، آگاه‌سازی خانواده‌ها در خصوص مخاطرات فضای مجازی و آشنایی آنها و کودکان با ترس‌افزارها و انواع اخاذی‌هاست. کاربران با بلاک کردن این افراد می‌توانند آرامش خاطر خود و خانواده را تأمین کنند.
سرهنگ رجبی در پایان خاطرنشان کرد: والدین باید نسبت به نحوه ارتباط فرزندان خود با دیگران حساس و دقیق بوده و به‌عنوان بهترین حامی و همراه فرزندان در فضای مجازی باشند. قدرت نه گفتن قابلیتی است که در بسیاری از مواقع انسان‌ها را از گرفتاری‌های گوناگون و سوءاستفاده‌های احتمالی نجات می‌دهد، بنابراین باید والدین نه گفتن را به فرزندان خود بیاموزند. فرزندان نیز باید بدانند بهترین راهنما برای آنها والدینشان هستند و در اینگونه موارد با راهنمایی و هدایت والدین خود در فضای مجازی فعالیت کنند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7394/12/548421/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها