بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

گشایش هنرستان هنرپیشگی

ساعت 7بعدازظهر روز پنجشنبه نهم فروردین هنرستان هنرپیشگی گشایش یافت. در ساعت مذکور که کلیه هنرآموزان و کارکنان هنرستان حضور داشتند، آقای علی نصر معاون وزارت پیشه و هنر و رئیس کمیسیون نمایش جلسه را افتتاح و در اطراف هنرستان سخنرانی جامعی نمودند.فعلا 93 نفر برای یک ماه که دوره آزمایش هنرستان خواهد بود مشغول فراگرفتن معلومات لازم می‌شوند و پس از یک ماه کسانی که در مسابقه مربوط موفق شدند هنرجوی قطعی هنرستان خواهند بود. آقایان ذیل به سمت هنرآموزی هنرستان تعیین شده‌اند: حبیب‌الله شهردار، دکتر مهدی نامدار، سروان نصرسیاح، رفیع حالتی، [عبدالحسین] نوشین، [علی] دریابیگی، فروتن، بانواوژیک و باغداساریان که تحت نظارت جناب آقای نصر مشغول خواهند شد. به علاوه امور اداری هنرستان به وسیله آقای محمود بهرامی (منشی باشی) آقای احمد دهقان، آقای طوهاری و آقای شایگان انجام خواهد گرفت. برای هنرستان کتاب خانه در نظر گرفته شده و در نظر است سوابق کلیه نویسندگان مخصوص تئاتر، نمایشنامه‌ها و سوابق بازی‌کنندگان گردآوری و نگاهداری شود.
 روزنامه کوشش- دوشنبه 13 فروردین 1318

اولین سرشماری رسمی ایران در کاشان

قانون سرشماری در ایران 10 خرداد 1318 به تصویب مجلس شورای ملی رسید. براساس این قانون ، کاشان نخستین شهری بود که آمارگیری در آن روز یکم تیر همان سال به اجرا درآمد.
آغاز سرشماری و تعطیل عمومی در کاشان
جناب آقای علی اصغر حکمت وزیر کشور صبح دیروز برای حضور در جریان سرشماری به‌جانب کاشان عزیمت نمودند. آقای بهرامی رئیس کل آمار نیز عصر چهارشنبه به کاشان حرکت کردند. مقدمات سرشماری از هر حیث فراهم و چند روز پیش از طرف اداره آمار 24 ساعت تعطیل عمومی برای روز اول تیر آگهی و به‌اطلاع عموم رسیده است. از ساعت 6 بعداز ظهر روز پنجشنبه 31 خرداد تا ساعت 6 بعدازظهر روز جمعه اول تیر همه‌جا تعطیل و به استثنای مأموران سرشماری تمام اهالی باید در مساکن خود بمانند. در این 24 ساعت کارمندان کشوری و مأموران شهرداری و آموزگاران و دبیران و دانش‌آموزان و سایر مأموران به‌خانه‌ها مراجعه و به‌جمع‌آوری برگه های سرشماری خواهند پرداخت.
*‌*‌*
روز چهارشنبه 20 تیر 1318 جمعیت کاشان به شرح ذیل اعلام گردید: تعداد نفوس 44994 نفر- شمار مرد‌ها 22001 نفر- شمار زن‌ها 22993 نفر.

ورود ۸ استاد موسیقی اروپایی
تشکیل ارکستر سمفونی کشور

چون ترقی و تعمیم موسیقی کشور مورد توجه خاص اعلیحضرت همایون شاهنشاهی می‌باشد، بمنظور اجرای اوامر ملوکانه چندی پیش وزارت فرهنگ برای تمرکز قسمت‌های مختلف موسیقی اقدام به تأسیس اداره موسیقی کشور نمود و چون اجرای این منظور مخصوصاً تغییر و تعمیم موسیقی بواسطه سابقه نداشتن بعضى‌آلات موسیقی جدید در ایران دشوار می‌نمود، وزارت فرهنگ بنا به پیشنهاد سرکار سرگرد [غلامحسین] مین باشیان رئیس اداره موسیقی کشور ده نفر استاد و متخصص موسیقی که هر یک دارای چندین سال سابقه و مقامات مهمی در ارکستر فیل‌آرمونی [فیلارمونیک] پراگ و اپرای ملی آنجا می‌باشند برای تعلیم به هنر آموزان ایرانی و تشکیل ارکستر سمفونی از پراگ استخدام نمود. اینک ۸ نفر از استادان نامبرده پریروز به تهران وارد و در اداره موسیقی کشور مشغول کار شده‌اند.
روزنامه کوشش-دوشنبه 20 فروردین 1318

آغاز شماره‌گذاری کوچه‌ها و مستغلات
چند روز است از طرف شهرداری تهران برای تقسیم شهر به بخش‌ها و کوی‌های کاملاً مشخص و در ضمن به‌منظور راهنمایی شهر مانند معمول کشور‌های بزرگ خارجه اقدام به شماره‌گذاری کلیه کوچه‌ها و مستغلات اعم از دکان و خانه و غیره شده است. شماره‌های مزبور که بر کاشی‌های بسیار ظریف با زمینه سفید و خط سیاه تهیه گردیده است بر نخستین دیوار هر کوچه و سر در هر مستغلی نصب می‌شود و این علاوه بر زیبایی بهترین وسیله راهنمای عموم و تازه واردهای این شهر بزرگ می‌باشد.
روزنامه کوشش- یکشنبه 4 شهریور 1318

تشکیل باشگاه هواپیمایی کشوری

در زیر سایه بلند پایه اعلیحضرت همایون شاهنشاهی برای آشنا نمودن مردم به هواپیمایی و تشویق و تربیت آنان به این فن، باشگاه هواپیمایی کشوری ایران تشکیل می‌شود. به‌موجب اساسنامه باشگاه اینک هیأت مدیره باشگاه تعیین و حسب الامر متاع مبارک همایونی به ریاست آن مفتخر شده ام. سایر کارمندان به شرح زیر است:
جناب آقای حکمت وزیر کشور
جناب آقای علم وزیر پست و تلگراف و تلفن
تیمسار سرتیپ احمد نخجوان کفیل وزارت جنگ
تیمسار سرتیپ خسروانی کفیل فرماندهی نیروی هوایی
جناب آقای مرتضی بیات نایب رئیس مجلس شورای ملی
آقای دکتر صدیق رئیس دانشسرای عالی
برای اداره امور باشگاه آقای دکتر محسن نصر رئیس اداره جغرافیایی و بررسی‌های علمی وزارت کشور برگزیده شده‌اند.
رئیس هیأت مدیره باشگاه هواپیمایی کشوری ایران - ابراهیم قوام
روزنامه اطلاعات- سه‌شنبه 23 مرداد1318

آیین گشایش سیلوی تهران

ساعت پنج بعدازظهر دیروز آیین گشایش سیلوی تهران در پیشگاه مبارک اعلیحضرت همایون شاهنشاهی و والاحضرت همایون ولایتعهد به‌عمل آمد.پیش‌از تشریف‌فرمایی موکب مبارک آقای نخست‌وزیر، آقای اسفندیاری رئیس مجلس شورای ملی،  هیأت رئیسه مجلس، وزرا ،  افسران ارشد ارتش ، رؤسای وزارت دارایی و مهندسین ساختمان و مدیران جراید در محل سیلو حضور بهم رسانده و هنگام تشریف فرمایی شرفیاب شدند.پس از عرض توضیحاتی راجع به ساختمان‌ها در تالار پذیرایی گزارش‌ زیر از طرف‌آقای وزیر دارایی به‌عرض رسید.
*‌*‌*‌
از آنجایی که حسن انتظام امور مربوط به‌غله که مهم‌ترین حاصل کشور و آذوقه اهالی است، همیشه در پیشگاه اعلیحضرت همایون شاهنشاهی مورد توجه مخصوص بوده در سال 1315 اراده جهان مطاع مبارک به تأسیس مخازن غله جدید در کشور تعلق گرفته و وزارت دارایی را مأمور اجرای امر فرمودند.سیلوی تهران که مهم‌ترین سیلوهای ایران و در اعداد بزرگ‌ترین مخازن گندم دنیا قرار گرفته در مهرماه 1315 شروع و در سال 1317 اقدام به نصب ماشین‌های آن شده و در اول مرداد سال‌جاری برای بهره‌برداری حاضر شده است.ساخت محوطه ساختمان یکصدونود هزار متر مربع است که شانزده هزار متر آن زیر بنا است. ساختمان‌های سیلو به‌وسیله شرکت لارا انجام شده و عبارتند از انبارهای گندم، آسیاب، مرکز برق، تأسیسات آب و تعمیرخانه، انبارهای مواد نفتی و دفتر اداره و منزل کارگران.ماشین‌آلات کارخانه از بنگاه اکسپرت آستروی خریداری شده است. تأسیسات عمده سیلوی تهران مرکب است از:
اول- بدنه انبار گندم به ظرفیت شصت‌وپنج هزار تن و  به‌طول صد‌وسی و هفت متر و عرض سی‌وسه متر و ارتفاع سی‌ویک مترونیم. حجم کلیه این ساختمان هشتادو سه هزار متر مکعب است.
دوم- برج سیلو به ارتفاع پنجاه و دو متر و در یازده طبقه .
سوم- آسیاب که ساختمان آن دارای هفت طبقه با استعداد آرد کردن صد تن گندم در 24 ساعت است.
چهارم- مرکز برق دارای 4 دستگاه دیزل به قوه دو هزار و چهارصد اسب بخار.
پنجم- دفتر اداره و خانه های مسکونی کارگران .
ارزش کلیه ساختمان و ماشین ها ، مبلغ پنجاه و هفت میلیون و چهارصدهزار ریال می باشد که نوزده میلیون و سیصد هزار ریال آن صرف خرید و نصب ماشین آلات و بقیه که سی و هشت میلیون و صد هزار ریال است، به مصرف ساختمان انبار رسیده است.پس از سخنان وزیر دارایی ، ساختمان سیلو افتتاح گردید.
 روزنامه کوشش- دوشنبه 12 شهریور 1318





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7394/16/548430/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها