اخبــــار



با حضور وزیر امور خارجه در کمیسیون صنایع مطرح شد
تشکیل کمیته مشترک مجلس و وزارت خارجه برای تشویق صادرات

وزیر امور خارجه و نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم روز گذشته در جلسه‌ای مشترک به بررسی دیپلماسی اقتصادی کشور پرداختند. جلسه‌ای که به نظر می‌رسد کاملاً متفاوت از حضور ظریف در صحن علنی مجلس و جوسازی‌های علیه او در هنگام ارائه گزارشش برگزار شده است و در صورت تعمیم به رفتار دیگر نمایندگان از تأثیر توصیه‌های مقام معظم رهبری به نمایندگان در نوع تعامل‌شان با دولت نشان دارد.
به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف پس از پایان نشست با اعضای کمیسیون گفت که قرار است تشکیل کمیته مشترکی میان وزارت امور خارجه و کمیسیون صنایع مجلس با هدف تشویق صادرات غیرنفتی در دستور کار قرار گیرد. ظریف در جمع خبرنگاران با مثبت و تخصصی ارزیابی کردن این جلسه سه ساعته گفت: ما هم تلاش‌ها و هم چالش‌هایمان را در این حوزه گفتیم و هم وظایفی که وزارت امور خارجه دارد. همکاران در کمیسیون تذکرها و پیشنهادهای خیلی خوبی دادند. ظریف مأموریت کمیته مشترک پیشنهاد شده را این گونه بیان کرد: مهم‌ترین کاری که در این جلسه کردیم این بود که ریاست کمیسیون پیشنهاد کرد کمیته کاری بین بخش اقتصادی وزارت امور خارجه به مسئولیت معاون اقتصادی و کمیسیون برای تشویق صادرات تشکیل شود، برای اینکه ما بتوانیم مسیرهای کمک به صادرات غیرنفتی را بازتر کنیم و موانع را برداریم و کمیسیون هم از لحاظ قانونگذاری‌هایی که مجلس می‌خواهد انجام دهد به ما کمک کند. وزیر امور خارجه همچنین درخصوص سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین  گفت: چینی‌ها اسفندماه پیش‌نویس خود را بر مبنای پیش‌نویس ما ارائه دادند و ما درباره اینکه این دو پیش‌نویس را نهایی کرده و به یک توافق برسانیم، مذاکره می‌کنیم.  ظریف یادآورشد: در تماس ویدئوکنفرانسی که ۱۰ روز قبل با وزیر خارجه چین داشتم، به آنها اطلاع دادم که ما آماده مذاکره برای نهایی کردن هستیم و شروع به مذاکره کردیم.  به گفته او، زمانی که متن نهایی شود و مورد توافق قرار بگیرد، در مراجع قانونی به تصویب خواهد رسید و بر اساس محتوای متن و اینکه چه میزان تعهدات مشخص دارند و یا برنامه بیشتری هست، باید درباره آن تصمیم‌گیری شود.

تأکید واعظی بر حل و فصل اختلافات از طریق مذاکره

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری درباره گفت‌و‌گوی دوشنبه شب خود با معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان در اینستاگرام نوشت: حفظ تمامیت ارضی کشورها از جمله جمهوری آذربایجان راهبرد منطقه‌ای ایران بوده و خواهد بود. ایران همواره بر حل و فصل مسائل و اختلافات از طریق راه حل‌های سیاسی و مذاکره تأکید دارد و امیدواریم مشکل پیش آمده حل و فصل شود.مصطفی‌یف هم در ادامه گفت‌وگو از مواضع جمهوری اسلامی ایران قدردانی و بر توسعه مناسبات دوجانبه تأکید کرد.خوشبختانه به‌رغم شرایط کرونایی در ماه‌های اخیر شاهد افزایش چهارده درصدی تبادلات دو کشور بودیم که نشانگر عزم دو کشور برای افزایش همکاری‌هاست. دو طرف مصمم هستند که این همکاری‌ها ان شاء‌الله با عبور از بیماری کرونا، توسعه بیشتری پیدا کند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7394/2/548461/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها