سخنگوی قوه قضائیه از مرخصی دوباره به زندانیان خبر داد

آخرین وضعیت احکام اعدام صادر شده؛ از تأیید تا اجرا




سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده سه جوان بازداشت شده در جریان اعتراضات آبان 98 و نیز اجرای حکم اعدام دو فرد متهم به جاسوسی اطلاع‌رسانی کرد.
به‌گزارش میزان، غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری دیروز خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی خبرهای مبتنی بر تأیید حکم اعدام سه نفر در ارتباط با حوادث آبان ۹۸ از سوی دیوان عالی کشور را صحیح دانست و گفت: «اینکه حکم اجرا می‌شود یا خیر؟ باید بگویم که اجرای احکام فرآیند قانونی دارد که باید طی شود ممکن است در این فرآیند قانونی دادرسی‌های فوق‌العاده مانند اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری چه در این پرونده و چه در سایر پرونده‌ها نتیجه پرونده را توأم با تغییر کند». سخنگوی قوه قضائیه در واکنش به مسائلی که درباره این متهمان در رسانه‌ها مطرح شده با بیان اینکه این افراد جزو اصلی اغتشاشات بودند اما در صحنه دستگیر نشدند و پرونده دیگر و اتهام دیگر داشتند، گفت: «دو نفر در سرقت مسلحانه دستگیر شدند برای ربودن اموال یک خانم که مجهز به سلاح سرد و اسلحه بودند» اسماعیلی سپس توضیح داد: «پس از دستگیری این افراد در گوشی آنها صحنه‌هایی بود که نشان می‌داد آنها بانک و اماکن عمومی را آتش می‌زنند و اتوبوس‌های مربوط به شهرداری را آتش می‌زنند و با جسارت از اعمال مجرمانه خود فیلمبرداری کرده و برای برخی خبرگزاری‌های خارج از کشور ارسال کردند. اینها در حافظه موبایل آنها بود و اینگونه مشخص شد که از اراذل و اوباشی بودند که در اغتشاشات دست به جنایت زدند».
او افزود: «خودشان از اعمال مجرمانه خود بهترین مستندات را تهیه کردند و همه اقرار داشتند و صحنه‌ها بازسازی شد و بهره‌مند از دفاع هم خودشان و هم وکلایشان شدند».
اسماعیلی سپس در واکنش به اظهاراتی مبنی بر برخوردار نشدن این افراد از دفاع وکلا گفت: «در این پرونده ۴ نفر در فرآیند دادرسی اعلام وکالت کردند بویژه یکی از وکلا که نسبت فامیلی با یکی از محکومین داشت هم به لحاظ حرفه وکالت و هم تعصب خانوادگی دفاعیات لازم را انجام داد و وکلای دیگر به همین شکل دفاع کردند. جلسات دادگاه فیلمبرداری شد و حضور وکلا و اقاریر آنها موجود است و مستندات وجود دارد نهایتاً رسیدگی انجام و حکم صادر شد».
سخنگوی قوه قضائیه سپس درباره اجرای حکم اعدام «موسوی مجد» که متهم به جاسوسی برای موساد درباره سردار شهید قاسم سلیمانی است، گفت: این حکم هنوز اجرا نشده اما جزو احکام قطعی لازم الاجرای ما است و کاری به فضاسازی‌ها نداریم.او با بیان اینکه امنیت جامعه و کشور خط قرمز است و قوه قضائیه با کسانی که بخواهند امنیت شهروندان و کشور را به مخاطره بیندازند با صلابت و اقتدار برخورد می‌کند، افزود: فضاسازی‌ها ما را عقب نخواهد راند، مگر می‌شود کسی اسرار کشور را به بیگانه بفروشد و ما بی‌تفاوت باشیم. به‌گفته او هفته گذشته یک کارمند بازنشسته هوافضای وزارت دفاع که پیش از بازنشستگی پیش از موعد در سال 95 و در سال‌های پایانی خدمت و بعد آن به سرویس سیا وصل شده بود اجرا شد. اسماعیلی گفت: «این فرد (رضا عسگری) به جهت اینکه آشنایی با فعالیت‌های موشکی ما داشت برخی از آن را به سازمان سیا فروخت و پول گرفت که شناسایی و بازداشت و محاکمه و محکوم به اعدام شد و هفته گذشته حکمش اجرا شد».
 اسماعیلی در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت پرونده مهدی جهانگیری، گفت: دادگاه به اتمام رسیده و حکم صادر شده است. محکومیت‌هایی مطرح شده است که در برخی از اتهامات غیر قطعی است و اعلام نتیجه و جزئیات اتهامات را باید به قطعیت حکم موکول کرد. به گفته اسماعیلی، پرونده «ولی‌الله سیف» و «احمد عراقچی» در حال بررسی است. این پرونده به موضوع پرونده مدیران بانک مرکزی ارجاع شده است. هیچ کدام از این افراد بازداشت نیستند.

برش
مرحله دوم مرخصی به زندانی ها
سخنگوی قوه قضائیه همچنین از تصمیم این قوه برای اعطای مرخصی مجدد به زندانیان با توجه به موج دوم کرونا خبر داد و گفت: براساس تصمیم قوه قضائیه در چهارشنبه گذشته دستورالعمل مجددی برای اعطای مرخصی به زندانیان صادر و به واحدهای قضایی و زندان‌ها ابلاغ شد.  اسماعیلی با این حال در پاسخ به سؤالی درباره نامه «نرگس محمدی» که گفته می‌شود تقاضای مرخصی برای او مورد موافقت قرار نگرفته و در زندان زنجان مبتلا به کرونا شده است، گفت: «شایعات در این زمینه را تأیید نمی‌کنیم. سلامت زندانیان جز اولویت‌های اصلی ما است و تبعیضی بین زندانیان قائل نیستیم».



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7394/3/548463/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها