برای اولین بار در تاریخ دیپلماسی امریکا

واشنگتن حضور پکن در دریای جنوبی چین را غیر قانونی اعلام کرد




گروه جهان/ «اجازه امپراطوری دریایی به چین نمی‎دهیم.» «واشنگتن به عمد، بطرزی اغراق‌آمیز حقایق و قوانین بین‌المللی را تحریف می‎کند تا در روابط بین چین و کشورهای منطقه اختلال ایجاد کند». اینها سخنان «مایک پمپئو»، عالیترین مقام دستگاه دیپلماسی امریکا و پاسخ سفارت چین در امریکا به این اظهارات بود تا جدیدترین چالش بین عقاب و اژدها شکل گیرد.
به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، تنش دوباره در روابط چین و امریکا از ساعات پایانی روز دوشنبه کلید خورد، یعنی زمانی که «مایک پمپئو» برای اولین بار در تاریخ دیپلماسی امریکا، انگشت روی نقطه حساس چین گذارد و اعلام کرد: «ادعای چین در حق حاکمیت بر دریای جنوبی چین کاملاً غیرقانونی است. اما ما هرگز اجازه این کار را به پکن نمی‎دهیم و نمی‎گذاریم چین امپراطوری دریایی خود را در منطقه به راه‌اندازد.» پکن نیز نتوانست در قبال این حمله بزرگ ساکت بماند و در اقدامی قابل تأمل به جای آنکه پاسخ رسمی به اتهامات وزیر خارجه امریکا بدهد، از طریق سفارت خود در واشنگتن، در پیامی توئیتری امریکا را متهم کرد، قصد دارد با طرح این سخنان در روابط بین پکن و کشورهایی که مشرف به دریای جنوبی چین هستند شیطنت کرده و باعث ایجاد تنش در منطقه شود. این سخنان و واکنش به آنها در حالی مطرح شد که چین، ویتنام، فیلیپین، تایوان، مالزی و حتی برونئی سال‎ها است، بر سر مالکیت این منطقه دریایی اختلافات جدی دارند و هر روز عمق و دامنه اختلافاتشان بر سر این منطقه بیشتر هم می‎شود.
همان‌طور که «ژائوئین فنگ»، تحلیلگر چینی سایت شبکه خبری «بی‎بی‎سی» نوشته است: «با وجود اینکه 4 سال پیش دادگاه لاهه به‌طور رسمی اعلام کرد، چین حق حاکمیتی بر دریای جنوبی چین ندارد و این منطقه را جزو آب‎های آزاد اعلام کرد، امریکا هرگز دخالتی در مسائل مربوط به منطقه نمی‎کرد. با این حال اکنون، این گونه علنی با اقدامات چین در دریای جنوبی چین برخورد می‎کند. اما چرا؟ هفته گذشته چین و امریکا در اقدامی بی سابقه، به‌طور همزمان دست به برگزاری رزمایشی در این منطقه زدند که نشان می‎داد، تنش‎ها در حال افزایش است. به جز این، دولت «ترامپ» در چند سال گذشته بارها از سیاست‎های رؤسای جمهوری سابق امریکا در طول 40 سال گذشته انتقاد کرده و این سیاست‎ها را شکست خورده دانسته است. از همین رو بویژه در ماه‎های اخیر حملات به پکن را با طرح اتهامات حقوق بشری در حوزه اویغورهای چین و هنگ کنگ با شدت پی‌گرفته است. سخنان پمپئو نیز در ادامه همان حملات است.»
اما به‌جز این نباید از یک مسأله مهم دیگر نیز غافل ماند. دریای جنوبی چین بویژه منطقه‌ای که کشورهایی که بر شمردیم بر سر مالکیت آن اختلاف دارند، یکی از غنی‎ترین و درآمدزاترین مناطق دریایی کره زمین است. به نوشته سایت اندیشکده شورای روابط خارجی امریکا، سال گذشته کار نقل و انتقال 11 میلیارد بشکه نفت و 190 تریلیون متر مکعب گاز مایع طبیعی در جهان از طریق خطوط دریایی دریای جنوبی چین انجام شد. همچنین به‌طور معمول 10 درصد ماهیگیری جهان در آبهای این دریا انجام می‌شود. ضمن آنکه نزدیک به یک سوم حجم تجارت دریایی سالانه کل جهان که ارزش آن به 11.3 میلیارد دلار می‌رسد، از طریق این دریا انجام می‌شود. از همین رو نباید تعجب کرد اگر امریکا تصمیم گرفته است، برای اولین بار در تاریخ دیپلماسی خود، دست به مداخله و اظهار نظر درباره این منطقه بزند و در اوج تنش‎هایش با اژدهای زرد، با برآشفته کردن کشورهای منطقه از اقدامات پکن در دریای جنوبی چین، دست و پای رقیب را ببندد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7394/4/548469/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها