#من_ماسک_می‌زنم

ماسک بزنیم




اکبر عالمی
مدرس دانشگاه
به‌نظر من استفاده از ماسک را خیلی خیلی باید جدی بگیریم تا در خیابان هیچ‌کس را بدون ماسک نبینیم و همگی فاصله فیزیکی را باید رعایت کنیم.
کرونا، ویروس بسیار خطرناکی است و من در تمام طول عمرم با چیزی شبیه به این ویروس روبه‌رو نشده و تجربه نکرده‌ام و واقعاً جز با همکاری و همدلی و اتحاد نمی‌توان از پس آن برآمد و آن را شکست داد.
باید مراعات کنیم و تمام دستوراتی را که گروه‌های پزشکی می‌دهند در نظر بگیریم.
باعث تأسف است که نزدیک به صدنفر از کادر درمانی جان خود را پای خدمت به مردم و مقابله با این ویروس از دست داده‌اند و چنین اتفاقی واقعاً سابقه نداشته است. ما باید به این جان‌های از دست رفته احترام بگذاریم و به فکر سلامتی جان خود و دیگر هموطنان‌مان باشیم.
این یک مسئولیت اجتماعی است که به گردن همه است. روزنامه‌ها و پیام‌رسان‌ها با هنرمندان باید بیشتر از هر زمان دیگری مصاحبه کنند و حرف و توصیه‌شان را به‌گوش آحاد مردم برسانند. مردم باید این را بدانند که اگر کسی خدای ناکرده به این بیماری مبتلا می‌شود اگر شانس بیاورد و از بین نرود باید سه هفته را  در بیمارستان سپری کند و در این مدت دردهای سنگین و تحمل‌ناپذیری را متحمل شود و واقعاً چنین درمانی، دوره آسان و سهلی نیست که ما اینقدر ساده با آن روبه‌رو می‌شویم. مخصوصاً میانسال‌ها و کهنسال‌ها  باید خیلی مراعات کنند و ما هم وظیفه داریم به همه هموطنان‌مان جدی بودن این ویروس را گوشزد کنیم که با چه خطری روبه‌رو هستند. این ویروس، مثل یک انقلاب بزرگ و همچون  یک حادثه بزرگ مانند جنگ جهانی تمام مناسبات جهانی را به چالش کشیده و بر همه چیز از اقتصاد تا هنر و سیاست و ...  تأثیرگذاشته و لطمه‌های بسیار زیادی به تمامی حوزه‌ها وارد کرده است.
حالا انسان اجتماعی مغلوب این بیماری شده و مردم باید برخلاف همیشه فاصله‌شان با یکدیگر را در حدی و اندازه‌ای که مشخص شده است رعایت کنند و برای عدم انتقال این ویروس که گفته‌اند از هر فرد می‌تواند به صد نفر دیگر منتقل شود، تمهیدات توصیه شده را اجرایی و عملیاتی کنند.
سلب مسئولیت یا به نوعی بی‌مسئولیتی در این زمینه نه فقط به ضرر فرد بلکه ممکن است باعث مرگ بسیاری از هموطنان ما شود و این گناه و اشتباه، گناه کم و کوچکی نیست. وقتی می‌توانیم مراقب جان خود و دیگران باشیم چرا باید با سهل‌انگاری جان‌های عزیز بسیاری را به خطر بیندازیم.
کمی به این دردها فکر کنیم و به این جمله که همان‌طور که دوست نداریم مبتلا به سرماخوردگی شویم (آن‌هم سرماخوردگی که مرگ نتیجه‌اش نیست) نباید بخواهیم که خود و دیگری هم به ویروسی مبتلا شوند با هیچکس شوخی ندارد و نهایتش ممکن است مرگ باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7394/20/548478/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها