تاریخ




25 تیر
امروز تولد یکی از بهترین بازیگران ایران است. یکی از آن 5 بازیگر شاخص که همچنان به‌عنوان استادان بازیگری ایران شناخته می‌شوند. امروز باید درباره داوود رشیدی بخوانیم.
تولدها
داوود رشیدی: بازیگر خوش صدای ایران اگر زنده بود امروز 87 ساله می‌شد. داوود رشیدی به‌دلیل فعالیت‌های دیپلماتیک پدرش تحصیلاتش را در ترکیه و پاریس تمام کرد و در ژنو کارگردانی و بازیگری تئاتر و البته علوم سیاسی خواند. سال 1343 به ایران بازگشت و در اداره تئاتر آن زمان مشغول به کار شد و بعد هم گروه تئاتر «امروز» را تأسیس کرد که چهره‌هایی چون پرویز فنی‌زاده، مهدی هاشمی، فهیمه راستکار، سیاوش طهمورث و مرضیه برومند عضو آن شدند. با فیلم «فرار از تله» در سال 50 وارد سینما شد و از همان اولین کار درخشید. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در فیلم‌های «شیلات»، «خانه عنکبوت»، «کمال الملک» و «گل‌های داوودی» بازی کرد و پس از آن بیشتر در تلویزیون دیده شد. با سریال‌هایی مانند «عطر گل یاس»، «گرگ ها»، «هزاردستان»، «آوای فاخته» و «گل پامچال». تله تئاترهای زیادی با بازی یا کارگردانی داوود رشیدی از تلویزیون پخش شدند که یکی از ماندگار‌ترین آنها «یکی از این روزها» بود که رشیدی در آن نقش «رئیس جمهوری ایندولند» را بازی کرد و سال 70 هم نمایش «پیروزی شیکاگو» را روی صحنه برد که پرفروش‌ترین تئاتر ایران پس از پیروزی انقلاب شد. او سال 91 نشان درجه یک فرهنگ و هنر ایران را گرفت وبه عنوان یکی از چهره‌های ماندگار بازیگری شناخته شد. رشیدی سال 1395 درگذشت.
مانی حقیقی: سال 1348 کارگردان، نویسنده و بازیگر سینمای ایران به دنیا آمد. مانی حقیقی یکی دیگر از اعضای خانواده گلستان و فرزند لیلی گلستان و ابراهیم حقیقی است که فلسفه و کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی را در دانشگاه‌های کانادا خواند. او سال 53 در فیلم «اسرار گنج دره جنی» ساخته ابراهیم گلستان بازی کرد و سال‌ها بعد فیلم «آبادان» را نوشت و کارگردانی کرد. «چهارشنبه سوری» با فیلمنامه‌ای از او توسط اصغر فرهادی ساخته شد و پس از آن حقیقی فیلمنامه «کارگران مشغول کارند»، «کنعان»، «پذیرایی ساده»، «اژدها وارد می‌شود»، «پنجاه کیلو آلبالو» و «خوک» را نوشت و کارگردانی کرد. بازی‌های مانی حقیقی بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند و فیلم‌هایی مانند «درباره الی» و «ورود آقایان ممنوع» جزو بهترین تجربه‌های بازیگری اوست.
رامبراند: «رامبرانت هارمنزون فان راین» که با نام «رامبراند» مشهور است سال 1606 در هلند به دنیا آمد. او در آمستردام کارش را به‌عنوان نقاش چهره‌نگار آغاز کرد و محبوب شد اما کم‌کم سبک خاص خود را پیدا کرد. با تضادی میان سایه روشن که سعی می‌کرد تلخی زندگی بشری و در عین حال اسرار روح و حقیقت را به تصویر بکشد. رامبراند مانند بسیاری از هنرمندان در زمان زندگی اش چندان مورد توجه قرار نگرفت و خیلی وقت‌ها زندگی اش به سختی می‌گذشت و بالاخره هم ورشکست شد. اما او اکنون و با تابلوهایی چون «یعقوب در حال تبرک پسران یوسف»، «دانائه»، «گشت شبانه» و «سلاخ‌خانه» به‌عنوان یکی از چهره‌های دوران طلایی هلند شناخته می‌شود. رامبراند سال 1669 درگذشت.
   داریوش گراوندی بازیگر، مجید باریکانی شاعر، فرامرز عرب عامری شاعر و شاپورخان ترابی گودرزی هنرمند معرق کار هم در چنین روزی به دنیا آمده‌اند.
درگذشت‌ها
آنتوان چخوف: امروز سالروز درگذشت یکی از بهترین نویسندگان جهان است. چخوف سال 1860 در روسیه به دنیا آمد و با اینکه پدری سختگیر داشت تئاتر را انتخاب کرد و نخستین نمایشنامه‌اش را به‌نام «بی پدری» پس از پایان تحصیلات متوسطه نوشت. پس از پایان دبیرستان پزشکی را در دانشگاه آغار کرد و در همان سال اول تحصیل نخستین داستان او منتشر شد و پس از آن سال‌ها با نام‌های مستعاری مانند «آنتوشا چخونته»، «آدم کبد گندیده» و «روور» داستان‌های مختلف که گاهی هم طنز بودند می‌نوشت. اولین مجموعه داستانش به‌نام «قصه‌های ملپامن» منتشر شد و پس از پایان تحصیلاتش به‌صورت جدی نمایشنامه‌نویسی و داستان‌نویسی را دنبال کرد. داستان‌های «مراسم تدفین» و «دشمن» بالاخره با نام اصلی خودش در روزنامه عصر جدید منتشر شد و همان زمان بیماری سل در او شدت گرفت اما کار را رها نکرد و مجموعه‌های «در گرگ و میش» و نمایشنامه «ایوانف» را نوشت که اجرای این نمایشنامه با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. چخوف سال 1904 براثر بیماری سل درگذشت و داستان‌هایی چون «از دفترچه خاطرات یک دوشیزه»، «بوقلمون صفت»، «اتاق شماره شش»، «دکتر بی‌مریض» و «دوئل» و نمایشنامه‌هایی مانند «باغ آلبالو»، «مرغ دریایی»، «در جاده بزرگ» و «سه خواهر» ازآثار اوست.
   سالروز درگذشت طاهر یارویسی نوازنده تنبور و سودابه اسکویی نمایشنامه نویس هم امروز است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7394/20/548481/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها