ایران در ایران




ماسک‌ها در گیلان رشتی دوزی می‌شوند

رشت- معاون صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از هنرمندان رشته رشتی دوزی استان خواست در مسابقه دوخت ماسک‌های مزین به نقوش و طرح‌های سنتی رشتی‌دوزی شرکت کنند.
به‌گزارش ایرنا فرزاد رشیدی افزود: با توجه به ایجاد پویش همگانی استفاده از ماسک به‌منظور پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا و به‌منظور تشویق شهروندان و هم‌استانی‌ها به پوشش ماسک در شرایط ویژه کنونی، حوزه معاونت صنایع‌دستی وهنرهای سنتی استان گیلان مسابقه طراحی و دوخت ماسک‌های مزین به هنر رشتی‌دوزی را برگزار می‌کند.وی با بیان اینکه هر یک از هنرمندان مجاز به ارائه سه اثر هستند، یادآور شد: مهلت ارائه آثار تا تاریخ ۹ مرداد ۹۹ در نظر گرفته شده و به سه اثر برتر به لحاظ خلاقیت در طراحی و کیفیت در اجرا جوایزی اهدا خواهد شد.
رشیدی یادآور شد: رشتی دوزی یکی از رودوزی‌های سنتی ایران و از صنایع دستی شهر رشت است که در فهرست آثار ملی ایران به‌عنوان میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده‌ است.

نگرانی از افزایش تقاضای فروش زمین‌های کشاورزی

 ساری - مدیر جهاد کشاورزی قائمشهر با اشاره به اینکه تمایل کشاورزان برای فروش زمین‌های خود افزایش یافته است گفت: زمین شالیزاری با قیمت عرفی روستا حداکثر متری ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان در موقعیت‌های مختلف امروز تا متری ۸۰۰ هزار تومان در برخی از واحدهای املاکی این شهرستان معامله می‌شوند.
مجید جعفری با ابراز نگرانی از وضعیت و روند رو به افزایش فروش زمین‌های شالیزاری و باغ‌های مرکبات، افزود: هر چند در سال‌های اخیر با مدیریت صحیح دولت و البته با همکاری دادستان‌ها و دستگاه قضایی تغییر کاربری غیر مجاز و مقوله تجاوز و تصرف به عرصه‌های طبیعی به‌صورت چشمگیری کاهش یافته است، اما امروز با پدیده زمین فروشی مواجه هستیم، موضوعی که به طور یقین در آینده این زمین‌ها تبدیل به اراضی بایر می‌شود و در نتیجه کشت و کاری در آنها صورت نمی‌گیرد.وی با توضیح این نکته که قیمت بالای زمین کشاورزان را بشدت برای فروش وسوسه کرده است، گفت: کشاورزی که حتی با موافقت خریدار در برداشت محصول امسال مواجه شود و چندین برابر قیمت عرف محلی به‌صورت نقد به حسابش میلیاردی واریز شود، اصلاً به اهمیت حفظ زمین توجه نمی‌کند و مطیع بدون چون و چرا می‌شود. مدیر جهاد کشاورزی قائمشهر اظهار داشت: هر چند با هماهنگی دستگاه قضایی و دولت شاهد برخورد جدی با متجاوزان و اجرای احکام قلع و قمع هستیم، اما اینکه کشاورز با رضایت خود زمین زراعی و باغی خود را معامله کند، جای بسی نگرانی است.

10 اثر تاریخی شهرستان خلخال در ردیف ثبت ملی
قرار گرفت

اردبیل- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: با انجام مطالعات و جمع‌آوری مستندات لازم 10 اثر تاریخی شهرستان خلخال در ردیف ثبت ملی قرار گرفت.
به‌گزارش ایسنا نادر فلاحی اظهار کرد: ثبت ملی حمام (خان) در میدان مسجد جامع و مرکز شهر خلخال از بناهای تاریخی دوره قاجار در دست اقدام است. این اثر تاریخی در بافت تاریخی قلعه‌باشی شهر بوده و از آثار شاخص تاریخی این منطقه محسوب می‌شود.وی با اشاره به راه‌اندازی موزه مردم‌شناسی در بنای تاریخی رختشورخانه روستای هدف گردشگری خوجین افزود: آیین عزاداری قارقارا مختص ایام محرم، مراسم خدرنبی و بولاغ باشی ویژه سال نو نیز به‌عنوان سه مورد میراث‌فرهنگی ناملموس برای ثبت در لیست آثار ملی و مذهبی شهرستان در دست مطالعه است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7398/6/548855/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها