در انتظار نجات‌دهنده




نیلوفر ساسانی
خبرنگار
اکران همزمان دو فیلم «شنای پروانه» محمد کارت و «خوب بد جلف 2، ارتش سری» پیمان قاسم‌خانی اگر در شرایطی غیر از وضعیت امروز اتفاق می‌افتاد مسلماً با رکوردشکنی‌های مختلف از فروش روزانه و فروش آخر هفته تا مجموع فروش خبرساز می‌شدند؛ اما همین دو فیلم که جزو امیدهای اکران محسوب می‌شدند تا امروز نتوانسته‌اند رضایت سازندگانشان را در گیشه جلب کنند. این در حالی است که این دو فیلم با فروشی قابل قبول و حتی دور از انتظار، نمایش عمومی‌شان را آغاز کردند تا جایی که رئیس سازمان سینمایی با اعلام حضور 18 هزار نفری مخاطبان در اولین جمعه بازگشایی، استقبال پرتعداد تماشاگران را تبریک گفت. فروش متوسط رو به بالای این دو فیلم ادامه داشت تا زمانی که خیزش دوباره کرونا مخاطبان را برای حضور در سالن‌های سینما دچار تردید کرد و روند فروش فیلم‌ها سیر نزولی یافت به طوری که صاحبان فیلم «شنای پروانه» از اکران انصراف دادند اما بنا بر قوانین اکران و اصرار پخش‌کننده فیلم مجبور به تداوم اکران در شرایط موجود شدند.
شرایط غیرقابل پیش‌بینی و روند کند فروش فیلم‌های روی پرده، متقاضیان اکران را هم دست به عصا کرد. در حالی که یکشنبه ۱۵ تیرماه مرتضی شایسته دبیر شورای صنفی نمایش از اکران سه فیلم تازه از 25 تیرماه خبر داده بود اما تا به امروز تنها فیلم «زن‌ها فرشته‌اند 2» آرش معیریان که جزو اکران‌های نوروز بود به چرخه اکران اضافه شده است. در شرایطی که قرار بود اکران فیلم کودک «پیشی‌میشی» حسین قناعت از روز چهارشنبه در گروه بهمن آغاز شود، تهیه‌کننده این فیلم انصراف خود را اعلام کرد و گفت درخواست ما برای قبل از موج تازه کرونا بود و حالا با گسترش کرونا چاره‌ای جز انصراف از اکران نداریم. از سوی دیگر اکران فیلم «آنجا همان ساعت» ساخته سیروس الوند که قرار بود از چهارشنبه آغاز شود، بنا بر آنچه که عدم آمادگی سازندگان عنوان شد، یک هفته به تأخیر افتاد و طبق وعده‌ها این فیلم قرار است از چهارشنبه این هفته روی پرده سینما برود.
در بین چند فیلم اکران شده، طبق انتظارات همچنان «شنای پروانه» با فروش 2 میلیارد و 273 میلیون تومان در 25 روز در صدر جدول فروش قرار دارد. «خوب، بد، جلف» نیز دومین فیلم پربیننده سینماها پس از بازگشایی است که یک میلیارد و 115 میلیون تومان فروش داشته است. فیلم «زن‌ها فرشته‌اند 2» هم در 4 روز اکران فروش 58 میلیون و 249 هزار تومانی را تجربه کرده است. نکته جالب توجه در آمار سایت سمفا، فروش فیلم«جهان با من برقص» سروش صحت است که با وجود توزیع در VODها همچنان در سینما نیز فروش دارد. «عطر داغ»، «یادم تو را فراموش»، «یلدا»، «چهل و هفت»، مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست»، مستند «صحنه‌هایی از جدایی» و... رتبه‌های بعدی را در جدول فروش فیلم‌های در حال اکران دارند. فیلم‌های «طلاقم بده به خاطر گربه‌ها» محمدعلی سجادی و «پرو» بهزاد نعلبندی که اواخر بهمن ماه سال گذشته در گروه هنر و تجربه روی پرده رفتند و از 29 تیرماه اکرانشان از سر گرفته شد به ترتیب با 32 هزار و 700 تومان و 21 هزار و 800 تومان در انتهای جدول فروش قرار دارند.
با اوج‌گیری دوباره کرونا، همچنین برخی پردیس‌های سینمایی به نمایش فیلم‌های خارجی چون «جوکر» تاد فلیپس (2019)، «1917» سم مندس (2019)، «احضار2» جیمز وان (2016) و «بین ستاره‌ای» کریستوفر نولان محصول 2014 به‌عنوان راه حلی برای نجات سالن‌های سینما روی آورده‌اند؛ فیلم‌هایی که از چندین ماه‌ پیش نسخه با کیفیت آن در فضای اینترنت قابل دسترس است. فروش فیلم‌ها امیدوار‌کننده نیست اما سینماداران به روشن ماندن چراغ سینماها دلخوش هستند و می‌گویند باز بودن سالن‌های سینما آورده مالی قابل قبولی هم که نداشته باشد اما همچنان ضامن امید است؛ امید به اینکه شاید شرایط بهتر ‌شود و روزهای پررونق و شلوغ سینماها هم از راه برسد. آنها اطمینان می‌دهند که تا آن روز و برای حفظ اعتماد مخاطبان به تمام پروتکل‌های بهداشتی پایبند می‌مانند.
 



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7398/19/548908/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها