خلأ اجرای سند عفاف و حجاب و ضرورت اقدام عملی دستگاه‌های مسئول


آیت‌الله محمدحسن اختری
رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع)
گسترش و تعمیق فرهنگ عفاف و حجاب ونهادینه سازی آن در جامعه نیازمند مشارکت جمعی و حرکت همگانی است بنابراین برای تحقق آن باید از همه توانایی‌ها، اختیارات و امکانات موجود در دستگاه‌ها و نهاد‌های کشور بهره گرفت. سال گذشته با توجه به تصویب سند عفاف و حجاب در شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ آن به همه دستگاه‌ها دیگر بهانه‌ای برای عدم اجرای آن از سوی هیچ مسئولی به بهانه نداشتن قانون یا نبودن زمینه و اختیارات برای انجام ندادن کار نیست البته برخی از دستگاه‌ها گزارش‌هایی را تهیه و برای مقامات مسئول هم ارسال کرده‌اند اما معمولاً این سلسله گزارش‌ها پایه مستند ندارد یا اقدامات مهمی نیست که در این گزارش‌ها اشاره شده باشد. اصولاً کارهای اساسی در حوزه حجاب و عفاف به نوعی است که باید در جامعه نشان داده شود البته اولین مسئولیت یک دستگاه و مدیر اجرایی آن این است که زیرمجموعه آنها قانون حجاب و عفاف را از نظر نوع پوشش، نوع زینت، نوع برخورد و رفت‌وآمد بین کارمندان رعایت کنند و پس‌از آن مراجعین هم متأثر از رفتار و اقدامات آنها شئونات مربوط به حجاب و عفاف را رعایت خواهند کرد.
باید یاد‌آوری کنم که در زمینه سیاستگذاری و قانونگذاری در موضوع عفاف و حجاب اقدامات لازم انجام شده اما از نظر عملیاتی و میدانی و اجرائیات بسیار ضعیف است که همه در این زمینه مسئول هستند.
رئیس جمهوری قانون را ابلاغ کرده بنابراین لازم است وزرا، مدیران و مسئولان مربوطه آن را اجرایی کنند و البته مطالبه هم شود امیدواریم قوه قضائیه و سازمان بازرسی در این زمینه متخلفین را شناسایی و به قانون معرفی کنند تا نسبت به اقدامات ضعیف خود مورد مؤاخذه قرار گیرند. از طرفی‌مسئولیت‌پذیری و مطالبه گری در زمینه عفاف و حجاب باید در میان جامعه و در همه رده‌ها ایجاد شود که قطعاً تأثیرگذار خواهد بود و به موازات آن مسائل تبلیغی و حرکت‌های مردمی هم بسیار مؤثر است به طوری که ضروری است مساجد، دانشگاه‌ها و مدارس هم از نظر علمی و هم از نظر منطقی به این موضوع بپردازند.
در مورد نوع پوشش در جامعه وزارت صمت نیز به‌عنوان یکی از دستگاه‌های اجرایی مسئولیت دارد البته مدیریت اصناف هم در این زمینه مسئولیت سنگینی برعهده‌اش است زیرا بیشتر تولیداتی که در زمینه پوشش به جامعه عرضه می‌شود، مناسب شئونات یک زن مسلمان و جامعه اسلامی نیست، لذا باید در مسأله پوشش، چادر و لباس‌های مناسب تهیه شود و در این زمینه وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، صمت و اصناف و بازار نیز همکاری لازم را داشته باشند.
سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد هم در گسترش حجاب و عفاف نقش اساسی و کلیدی دارند به‌عنوان مثال در بنیاد ملی عفاف و حجاب که یک نهاد مردمی است در زمینه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب تلاش بسیاری را انجام داده‌ایم و جلساتی را با مسئولان هم برگزار کرده‌ایم حتی روز گذشته یک کنفرانس فضای مجازی با مشارکت 12 نفر از شخصیت‌ها و نخبگان خانم و آقا از کشورهای مختلف برگزار کردیم که در آن درباره اهمیت مسأله حجاب و مسأله کشف حجاب رضاخان که به‌عنوان مأموریت او از سوی انگلیسی‌ها، انجام شد مباحث بسیار خوبی مطر ح شد. به عبارتی در این مجموعه به‌دنبال این هستیم که روحیه مطالبه گری را در جامعه بالا ببریم.
در پایان ذکر این نکته ضروری است که مسئولان باید درک کنند جامعه ما جامعه‌ای متدین، مسلمان، پایبند و علاقه‌مند به مسأله حجاب و عفاف است لذا باید به مسائلی مانند مقابله با اندیشه‌ها و تغذیه‌های فکری و فرهنگی غرب و دشمنان توجه بسیاری شود. نخبگان، شخصیت‌ها، نهادهای مردمی و نهادهای دولتی هم باید از راه‌های اقناعی و فرهنگی با این تفکرات مقابله کنند و طرز تفکر زندگی اسلامی و مفاهیم اسلامی را در میان جامعه منتشر کنند. همچنین رسانه‌های مکتوب و سمعی و بصری نیز باید بکوشند هم این مفاهیم را گسترش دهند هم به سؤالات و شبهات پاسخ دهند که در این زمینه به فرموده رهبر معظم انقلاب باید با نوآوری‌های جدید و جذابیت‌های عملی مانند ساخت فیلم‌های مستند و کلیپ‌ها بتوانند این اقناع فرهنگی را در میان جامعه ایجاد کنند.
امیدوارم همه بتوانیم برای اجرای قوانین دقیق و پسندیده در زمینه عفاف و حجاب عمل کنیم اما مسئولین باید این موضوع را وظیفه شرعی و حکومتی خود بدانند و به آن توجه کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7398/5/548929/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها