تغییر چهره طالبان پیش از مذاکرات صلح




گروه جهان/ رهبر طالبان درست پیش از آغاز مذاکرات صلح با کابل، از تغییرات نسبتاً گسترده‎ای در دو بال سیاسی و نظامی این گروه خبر داده است. تغییراتی که نگاهی دقیق به آنها معنادار نشان می‎دهد.
به‌گزارش خبرگزاری «فرانس پرس»، به‌گفته یکی از فرماندهان طالبان، ملاهیبت‎الله آخوندزاده، رهبر طالبان این انتصاب‎ها را با هدف افزایش کنترل خود بر تیم‌های سیاسی و نظامی طالبان انجام داده است.
در بعد سیاسی، دو منبع داخلی طالبان فاش کردند، «ملا هیبت‎الله» چهار نفر را که همگی از اعضای شورای رهبری طالبان هستند، به تیم مذاکره‌کنندگان صلح اضافه و آنها را موظف کرده‎است، به تیم مذاکره‌کننده کمک کنند تا در خلال مذاکرات صلح با دولت، سریع‎تر تصمیم‎گیری کند. با اضافه شدن چهار فرد مورد نظر «ملا هیبت‎الله آخوندزاده» به جمع مذاکره کنندگان، به‌نظر می‎رسد، طالبان تصمیم گرفته است، هر چه زودتر مذاکرات را به سرانجام برساند. این چهار نفر که ماه گذشته منصوب شده‎اند و اکنون خبر آن رسانه‌ای شده است، عبارتند از «شیخ عبدالحکیم»، مسئول عدلیه طالبان، «مولوی ثاقب»، وزیر سابق عدلیه حکومت طالبان در دهه 1990 میلادی، «ملا شیرین» یکی از مشاوران نزدیک به «ملا عمر» و «مولوی عبدالخبیر» فرماندار سابق ولایت ننگرهار افغانستان.
تغییر بزرگ در بال نظامی طالبان
در بخش نظامی طالبان نیز تغییر بزرگی بوقوع پیوسته که نشان می‎دهد، گروه همزمان با مذاکرات علاقه‎مند به افزایش توان نظامی و رزمی خود است. به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، «ملا هیبت‌الله» در ادامه تغییرات در کادر سیاسی و نظامی تحت نظر خود، «ملا محمد یعقوب»، پسر «ملا عمر»، مؤسس گروه طالبان را به‌عنوان فرمانده شاخه نظامی طالبان منصوب کرد. «ملا محمد یعقوب» جوانی 30 ساله و پر از انگیزه‎های نبرد است. در همین ارتباط یکی از فرماندهان طالبان به «فرانس‎پرس» گفته است: «یعقوب، مرد جوانی است و نه فقط پر انرژی است، از تجربه رزمی خوبی هم برخوردار است.» البته «ملا محمد یعقوب» به جز سمتی که اکنون به او سپرده شده است، از اعضای شورای مرکزی طالبان و یکی از معاون‎های «ملا هیبت‎الله» هم هست. به گزارش «آسوشیتدپرس»، تحلیلگران معتقدند، تغییرات جدید می‎تواند خبر خوبی برای مردم افغانستان باشد. یکی از این تحلیلگران «اندرو وایلدر»، نماینده برنامه آسیا در مؤسسه صلح در واشنگتن است که می‎گوید: «طالبان در حال ایجاد گروه مذاکره‎کننده‎ای است که به لحاظ جایگاه در این گروه، از افراد رده بالای طالبان محسوب می‎شوند. بنابراین حضور آنها در مذاکرات می‎تواند مثبت و حتی ضروری باشد. زیرا اگر بخواهیم به نیمه پر لیوان نگاه کنیم، می‎بینیم این افراد از قدرت تصمیم‎گیری بالایی در گروه برخوردارند و حتی به تنهایی می‎توانند در تصمیم‎گیری‎های نهایی و رسیدن به مرحله‎ای که توافقنامه‎ای امضا شود، تأثیر‌گذار باشند.» با این حال همچنان هستند تحلیلگران بدبین‎تری که معتقدند، این تغییرات تنها برای جلوگیری از انشعاب‎های احتمالی در گروه صورت گرفته است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7398/4/548968/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها