بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی


تیفوس در تهران

شیوع بیماری تیفوس که متأسفانه در اغلب نقاط شهر شدت یافته است اسباب نگرانی و اضطراب عمومی شده و مشکل تازه‌ای بر مشکلات مردم افزوده است.
مرض تیفوس از چندی پیش بطور اپیدمی در تهران وجود داشت و تاکنون تلفات زیادی هم به طبقات مختلف مردم وارد کرده و حتی چند تن از پزشکان و عده‌ای از جوانان که در دانشکده پزشکی مشغول تحصیل بوده‌اند و در بیمارستان‌ها به معالجه بیماران تیفوسی اشتغال داشته‌اند به این مرض مهلک مبتلا شده و جان خود را فدای صحت عمومی نموده‌اند. آنچه که مشهود است سرایت تیفوس از مجامع عمومی است. جمعی که برای تهیه نان و نفت از سر و روی هم بالا می‌روند، قهوه‌خانه‌ها و کاروانسراها و سایر محل‌هایی که محل اقامت مردم مستمند می‌باشد عامل مؤثری برای انتقال شپش بوده و از همین نقاط است که شپش تیفوس بوسیله اشخاص به سایر جاها منتقل می‌شود.وظیفه دولت است کلیه قهوه‌خانه‌ها و مجامع عمومی را که بیشتر سرایت این مرض خطرناک از آنجاها است موقتاً ببندد و در گرمابه‌ها مراقبت و بازرسی دقیقی بشود که نظافت کامل برقرار گردد.
وزارت فرهنگ نیز بهتر است دبستان‌های دختران و پسران را برای مدت ۲۰ الی ۳۰ روز تعطیل کرده و برای اینکه به امر تحصیلی شاگردان لطمه‌ای وارد نیاید امتحانات آنها را در این سال یک ماه عقب بیاندازد یا اینکه برای نظافت کلیه اطفال دبستان‌ها ترتیب خاصی با مراقبت پزشکان اتخاذ نمایند زیرا خود دبستان‌ها و برخورد کودکان با یکدیگر موجب سرایت بیماری تیفوس است.کافه‌ها و میهمانخانه‌ها و حتی سینما‌ها بایستی یا بکلی برای مدتی تعطیل شود یا در نظافت آنها از هیچگونه اقدام فروگذاری نشود.
کلیه افراد نیز برای مبارزه با این مرض مهلک بایستی کمک نمایند، خود آنها به قهوه‌خانه‌ها و مجامع عمومی نروند، در دکان‌های نانوایی و محل‌های فروش نفت، همچنین در گیشه‌های راه‌آهن و اتوبوس‌ها از تماس با یکدیگر خودداری نمایند و در نظافت خود و فرزندانشان از هیچگونه اقدامی فروگذاری نکنند.بعلاوه برای ضدعفونی کردن جایگاه بیماران تیفوسی و البسه آنها نیز بایستی اقدام سریعی بعمل آید.موضوع مهم دیگر که باز از شیوع این بیماری جلوگیری می‌کند آتش زدن لباس‌های بیماران تیفوسی در اداره متوفیات است که ما نمی‌دانیم شهرداری متوجه این قسمت هست یا خیر و آیا لباس این بیماران در اداره متوفیات آتش زده می‌شود یا خیر؟مهم‌تر از همه این مسائل موضوع تهیه سرم ضد تیفوس است. باید یک شورای مبارزه با بیماری تیفوس مرکب از پزشکان و نمایندگان وزارت بهداری و سایر بهداری‌های وزارتخانه‌ها بیدرنگ تشکیل گردد و با داشتن اختیارات کافی، شروع به مبارزه کرده و از سرایت مرض جداً جلوگیری نماید و عموم را بوسیله رادیو و روزنامه‌ها و نشر کتاب‌های مخصوص از وجود بیماری و طرز ابتلا و مراقبت در جلوگیری از مبتلا شدن آگاه نماید.
روزنامه اطلاعات- سه‌شنبه 9 فروردین 1322


شیوع بیماری های واگیر در مرکز و شهرستان‌ها
مایه‌کوبی اجباری

این لایحه را آقای وزیر بهداری برای تصویب تقدیم مجلس نموده‌اند:مجلس شورای ملی به‌طوری که خاطر نمایندگان محترم مستحضر است بیماری تیفوس و تیفوئید در مرکز و شهرستان‌ها بروز و شیوع نموده و گاهی آبله هم در بعضی نقاط دیده شده است. اصولاً یکی از وسایل مهم مبارزه با این نوع بیماری‌های واگیر مایه‌کوبی عمومی و اجباری است. بدیهی است عسرت اعاشه [سختی زندگی] اهالی نیز سبب ازدیاد بیماری شده و می‌شود. فعلاً از نظر بهداشت عمومی و برای اینکه در موارد لازمه قانوناً بتوان اقدامات مؤثره نسبت به جلوگیری از شیوع این نوع بیماری‌ها نمود، لایحه ذیل ضمن چهار ماده تقدیم مجلس شورای ملی و تقاضای تصویب آن دارد.
ماده اول - وزارت بهداری مجاز است به منظور تأمین تدابیر پیشگیری و مبارزه بر ضد بیماری‌های همه‌گیر، در مواقع لازمه و در نقاطی که مقتضی بداند مایه‌کوبی عمومی و اجباری را اعلان نماید و همچنین وزارت بهداری مجاز است در مواقع شیوع بیماری‌های واگیر و همه‌گیر، مبتلایان را اجباراً منفرد و در بیمارستان‌های مربوطه بستری و تحت معالجه قرار دهد و وزارت بهداری مجاز است منازل آلوده به بیماری‌های فوق را مطابق اصول فنی پلشت‌بری نماید و صاحبان منازل باید با بازرسان بهداری در این باب مساعدت و همکاری نمایند.
ماده دوم - در نقاطی که به موجب ماده اول مایه‌کوبی عمومی و اجباری از طرف وزارت بهداری اعلان می‌شود، عموم ساکنین مکلف هستند مایه‌کوبی نمایند.
تبصره - مایه‌کوبی عمومی و اجباری مجانی است و هیچگونه تحمیلی به اهالی نخواهد گردید.
ماده سوم - متخلفین از این قانون طبق ماده ۲۲ قانون طرز جلوگیری از بیماری‌های آمیزشی و واگیر مصوب خرداد ۱۳۲۰ مورد تعقیب و مجازات خواهند شد.
ماده چهارم - آیین‌نامه اجرای این قانون از طرف وزارت بهداری تدوین و پس از تصویب هیأت وزیران بموقع اجرا گذارده می‌شود.
نخست‌وزیر- علی سهیلی ، وزیر بهداری - امان‌الله اردلان
روزنامه اطلاعات - دوشنبه26 اردیبهشت 1322

تأسیس محبس اطفال

دراثربازدیدی که آقای علی اصغر حکمت، وزیر دادگستری از زندان موقت نمودند، چون مشاهده شد که متهمین بین دوازده و هیجده سال با سایر متهمین در یک زندان بازداشت شده‌اند و در نتیجه معاشرت اخلاق آنان فاسد خواهد شد، دستور داده شد به فوریت زندان این قبیل متهمین از زندان سایرین جدا گردد و به اداره کل شهربانی هم اعتبار کرایه خانه و خرید اثاثیه و سایر لوازم از طرف وزارت دادگستری داده شد و به همین زودی محبس اطفال جداگانه تأسیس خواهد شد.
روزنامه اطلاعات- شنبه 1 خرداد1322

انحلال وزارت خواربار

لایحه انحلال وزارت خواربار از طرف آقای علی سهیلی نخست‌وزیر بشرح زیر تقدیم مجلس شورای ملی گردید:مجلس شورای ملی نظر به اینکه به استناد تبصره ۳ ماده اول قانون اختیارات دکتر میلسپو مورخه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۲۲ اداره قسمت‌های خوارباری وزارت خواربار، بنا به پیشنهاد وزارت خواربار و رئیس کل دارایی و تصویب هیأت دولت تحت اختیار رئیس کل دارایی گذاشته شده و به این ترتیب نگاهداری بقیه سازمان وزارت خواربار دیگر موردی ندارد. ماده واحده ذیل برای تصویب به مجلس شورای ملی تقدیم می‌شود.
ماده واحده - مجلس شورای ملی به دولت اجازه می‌دهد که از تاریخ تصویب این قانون وزارت خواربار را منحل و سازمان آن را ضمیمه وزارت دارایی نماید. نخست‌وزیر - وزیر خواربار - وزیر دارایی
روزنامه کوشش- جمعه 24 تیر1322








آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7402/16/549355/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها