نان‌ها خوراکی نیست !



نان تهران قابل خوردن نیست و تازه این نان غیرمأکول هم بقدر کافی به‌ دست نمی‌آید!چون نان سیلو کفایت اهالی تهران را نمی‌دهد مردم ناچار هستند از نانوایی‌های مختلف نان خریداری نمایند و بعد از ساعت‌ها معطلی نانی که به‌دست آنها می‌آید مرکب از موادی است که معلوم نیست چیست؟
معروف است که برخی نانواهای تهران و خصوصاً آنهایی که نان تافتون و نان بربری و سایر نان‌هایی که از نوع سنگک نمی‌باشد می‌فروشند، عده‌ای را دور خیابان‌ها و کوچه‌ها انداخته و نان‌های خشک و سبوس را از خانه‌دارها خریداری می‌نمایند که بعد آنها را در آرد داخل کرده و به خورد مردم بدهند!
وقتی از خود نانواها سؤال می‌شود که این چه نانی است به ‌دست مردم می‌دهید، در حضور بازرس‌های دولت می‌گویند ما عین آردی را که دولت به ما می‌دهد ، طبخ می‌نماییم و اگر قبول ندارید از بازرس بپرسید.ما حیرت می‌کنیم چطور شد که دولت دو هفته بعد از برداشت محصول و با رعایت اینکه محصول امسال از حیث خوبی و فراوانی از بیست سال قبل به این طرف بی‌نظیر بوده چنین آردی را برای نان پختن به نانوا‌ها می‌دهد. اگر اکنون وضع نان ما این‌طور باشد در زمستان چه خواهد شد!؟آیا دولت مناظر فجیع زمستان گذشته؛ کمبود، گرسنگی و بدی نان را در خاطر ندارد و آیا متوجه نیست که تأمین خواربار کشور برعهده دولت است؟ گرچه اخیراً راجع به این موضوع در مجلس شورای ملی استیضاح شده با این وصف دولت و آقای دکتر میلسپو نباید به امر خواربار با نظر بی‌اعتنایی نگاه کنند؟
این روزها از لحاظ تأمین خواربار زمستان خیلی ذی‌قیمت است اما با کمال تأسف مشاهده می‌کنیم که در چنین روز‌هایی که قاعدتاً باید همه چیز و خصوصاً نان فراوان باشد، نانی که به‌دست مردم می‌رسد مرکب از مواد نامعلومی است که خوردن آن تولید اختلال معده و بیماری می‌کند! سال گذشته اگر عده زیادی بر اثر کمی خواربار و بدی و کمیابی نان مردند، در فصل زمستان بود و هر عاقلی یقین داشت که دولت از این آزمایش تلخ تا پایان عالم درس عبرت گرفته است. اما امسال با اینکه هنوز هوا گرم است و شاید در بعضی از نقاط ییلاق هنوز گندم را درو نکرده باشند، معذلک مردم در پی نان از این در به آن در می‌زنند و پس از ساعت‌ها معطلی یک نان غیر مأکول به دست‌شان می‌رسد که نمی‌توانند تناول نمایند.
این چه موادی است که با این فراوانی گندم در نان می‌ریزند و مردم چه گناهی کرده‌اند که باید محکوم به خوردن این مواد غیر مأکول و تولید‌کننده بیماری بشوند. آیا آقای دکتر میلسپو از وضع نان بی‌خبرهست و اگر بی‌خبر هستند برای چه باید بی‌خبر باشند؟
پارسال عذر دولت این بود که در ایران گندم نیست و به همین جهت مردم از گرسنگی مردند اما امسال دیگر چه عذری دارد؟آقای میلسپو و دولت که با این فراوانی محصول نتوانند نان مردم را تأمین نمایند چگونه از عهده رفع مشکلات دیگر برمی‌آیند؟
حالا که نان این قدر کم و نامأکول باشد قطعاً در زمستان نایاب خواهد شد و چون ذخیره خواربار مردم و خانه‌دارها در سال گذشته به پایان رسیده تلفات قحطی و گرسنگی و امراض ناشی از گرسنگی در زمستان آینده خیلی زیادتر و هولناک‌تر خواهد گردید.
روزنامه کوشش- سه‌شنبه 15 شهریور 1322

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7402/16/549356/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها