پیام وزیر فرهنگ برای «جام باشگاه‌های کتابخوانی‌»:

فرصتی برای اتفاقات خوب



گروه فرهنگی / وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مراسم پایانی «جام باشگاه‌های کتابخوانی» که به صورت مجازی برگزار شد، پیامی صادر کرد. سیدعباس صالحی با اشاره به شرایط این روزها و کرونا در این پیام آورده است: «جام باشگاه‌های کتابخوانی که امسال چهارمین دوره آن را گذرانده‌ایم و در چهارمین دوره آن حضور داریم اتفاقات بسیار خوبی را در این چهار دوره شاهد بوده است. از یک سو گسترش کمی جغرافیایی و اعضای جام باشگاه مدنظر است، در سال نخست یعنی سال ۱۳۹۵ تنها ۱۵ شهر با دو هزار باشگاه و ۲۲هزار عضو را داشته‌ایم اما در سال ۱۳۹۸ این رقم به ۳۰۰ شهر، هزار و 520 روستا و ۲۲ هزار باشگاه با ۳۳۶ هزار عضو می‌رسد. این روند رو به رشد و قابل توجه نشان‌دهنده این است که اتفاقات خوبی هرسال رخ داده است که موجب شده یک جهش قابل توجه را تا سال پیش داشته باشیم. همچنین برنامه‌های باشگاه‌های کتابخوانی تنوع قابل توجهی را در این چهار سال داشته است. باشگاه‌ها دیگر صرفاً فضایی برای خواندن کتاب نیست، بلکه این باشگاه‌ها هم به خواندن کتاب و هم به گفت‌وگو در باب کتاب، خرید کتاب، مبادله کتاب، نامه به نویسندگان، فیلم معرفی کتاب‌های خوانده شده و ده‌ها فعالیت خلاقانه‌ دیگر پرداخته‌اند. نکته دیگری که می‌توان به عنوان مسیر رو به رشد جام باشگاه‌های کتابخوانی از آن یاد کرد تنوع مکانی باشگاه‌های کتابخوانی است. مدارس، کتابخانه‌ها، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، مهدکودک‌ها، فرهنگسراها، مجتمع‌های مسکونی بزرگ و کوچک و ده‌ها مکان دیگر فضایی را برای باشگاه‌ها ساخته است، اینکه هر نقطه اجتماعی می‌تواند یک مکان خوب برای گفت‌وگو در باب کتاب، کتابخوانی و خلاقیت‌های مبتنی بر کتاب باشد. از طرفی دیگر شاهد این هستیم که با گسترش و تنوع فعالیت‌ها رقابت در حوزه‌های مختلف در جام باشگاه‌های کتابخوانی دیده شده است، در سال ۹۸ شاهد باشگاه‌های منتخب، نامه‌های منتخب اعضا به نویسندگان، فیلم‌های منتخب در باب کتاب، تسهیل‌گرانی که کوشیدند و در این تلاش مزیت‌های ویژه‌ای داشتند، نویسندگان و مترجمان منتخب، مراکز فعال منتخب اعم از مدارس، کتابخانه‌ها، کانون‌ها، مهدکودک‌ها و... هستیم، در مجموع تنوعی در فضای رقابت فعالانه در جام باشگاه‌های کتابخوانی پدید آمده است. این جریان در چهار سال گذشته در مقطع نخست متوقف نشده است، بلکه سال به سال هم در گستره و تنوع کمی و هم در عمق‌بخشی و کیفیت‌افزایی تلاش‌های قابل توجهی داشته و این نمود کامل دیده می‌شود.»
سهم بالای زنان از علاقه به فرهنگ
در بخش دیگری از این پیام آمده است: «بنده به سهم خود از مجموعه‌های مختلفی که در این پویش و سرعت دادن به آن سهیم بودند، مربیان مهدکودک‌ها و مجموعه‌های دیگر که در این مجموعه عظیم ۲۰ هزار نفری سهم قابل توجهی را داشتند تشکر می‌کنم، سهم زنان علاقه‌مند به فرهنگ و کتاب در این مجموعه ۸۰ درصد است، همچنین از دستگاه‌های مختلفی که با این حرکت وسیع جغرافیایی ایران مساعدت داشتند همچون نهاد کتابخانه‌ها، آموزش و پرورش، کتابفروشی‌ها، مساجد، بهزیستی، بسیج و مجموعه‌های دیگر که تلاش کردند با مساعدت خود این حرکت را به این نقطه برسانند تشکر می‌کنم. همچنین از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر می‌کنم که اصل این ایده و مدیریت آن را برعهده داشتند و با ارائه پاره‌ای از تسهیلات همچون ارائه ۵۰ درصد یارانه خرید کتاب در این پویش عظیم فرهنگی اجتماعی نقش مؤثری را ایفا کردند.»
فرصتی برای اتفاقات خوب
در بخش پایانی پیام سیدعباس صالحی آمده است: «به نظر می‌آید جام باشگاه‌های کتابخوانی فرصتی را برای اتفاقات خوب فراهم کرده است، هم در ارتقای سطح مطالعه این کانون‎ها با حدود بیش از ۳۳۰ هزار عضوی که ما در مجموعه داریم و هم تلاش و اثرگذاری که در ارتقای تفکر انتقادی، گفت‌وگو و خلاقیت در کودکان و نوجوانان داشته‌ایم. امروز جریان باشگاه‌های کتابخوانی علاوه بر گستره و وسعت کمی و کیفی که داشته طبعاً دستاوردهای مهمی را برای آینده کشور خواهد داشت. نسلی که سرانه مطالعه آنها بالاتر خواهد رفت، نسلی که از طریق گفت‌وگو و خلاقیت‌های ارائه شده در باشگاه‌ها نسل خلاق‌تری خواهند بود، نسلی که از طریق کار جمعی که در باشگاه دارند مشارکت اجتماعی آنها ارتقا پیدا خواهد کرد و نسلی که اعتماد به نفس بهتری پیدا می‌کند.» این مراسم به صورت مجازی و با معرفی باشگاه‌های برگزیده، نامه‌های برگزیده، کلیپ‌های برگزیده، نویسنده برگزیده و تسهیل‌گر برگزیده برگزار ‌شد.
اصحاب فرهنگ و هنر منتظرند
سیدعباس صالحی همچنین در صفحه شخصی توئیتر خود با اشاره به ثبت‌نام اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در سامانه کارا نوشت: «تاکنون حدود ۱۰ هزار پرونده تسهیلات بانکی از مشاغل فرهنگی، هنری، سینمایی و رسانه‌ای در سامانه کارا ثبت شده‌اند. مبلغ درخواستی تاکنون حدود ۴۳۶ میلیارد تومان است. از بانک‌ها انتظار می‌رود که سریع‌تر در چارچوب دستورالعمل ابلاغی، به پرونده‌ها رسیدگی کنند. اصحاب فرهنگ و هنر منتظرند.» اشاره صالحی به درخواست تسهیلات مخصوص مشاغل آسیب دیده در شرایط کرونایی است.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7402/19/549393/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها