به نام تاریخ




4 مرداد
128 روز از سال گذشته است. سالی که سخت گذشته ولی به امید پایان این روزهای سخت آن را می‌گذرانیم. با کمی گشت و‌گذار در دنیای هنر و فرهنگ این روزها را از یاد ببریم.
تولدها
بلیک ادواردز: کارگردان سری فیلم‌های «پلنگ صورتی» سال 1922 در چنین روزی به دنیا آمد. بلیک ادواردز نوه جی گوردون ادواردز کارگردان سینمای صامت بود و همین باعث شد او در دهه 40 و 50 میلادی وارد سینما شود. ابتدا به‌عنوان فیلمنامه نویس و بعد به‌عنوان کارگردان. در اواسط دهه 50 اولین فیلمش را به‌نام «همراهش لبخند بزن» کارگردانی کرد. «آقای کوری» فیلم بعدی او بود که بسیار هم مورد توجه قرار گرفت و پس از آن با فیلم «از نفس افتاده» به شهرت رسید. دهه 60 میلادی دوران اوج او بود و فیلم «صبحانه در تیفانی» با بازی آدری هپبورن او را به اوج رساند. پس‌از آن ادواردز ژانر کمدی را جدی‌تر دنبال کرد و سال 1964 فیلم‌های پرطرفدار «پلنگ صورتی» و «تیری در تاریکی» را ساخت. فیلم‌هایی که او را به‌عنوان «استاد مدرن کمدی» مطرح کرد. در دهه 70 اما ادواردز با کمپانی‌های هالیوودی مشکل پیدا کرد چون می‌خواست از دخالت مدیران این کمپانی‌ها در روند فیلمسازی جلوگیری کند. تلاشش باعث شد حق کنترل هنری آثار سینمایی برای خالق اثر، کارگردان و فیلمنامه نویس حفظ شود اما دوری از هالیوود را هم برایش همراه داشت. «آواره‌های وحشی»، «ده»، «ویکتور ویکتوریا»، «این زندگیست» و «سویچ» فیلم‌های بعدی ادواردز بودند که دیگر موفقیت او را تکرار نکردند اما او سال 2004 جایزه اسکار را برای یک عمر فعالیت هنری دریافت کرد و سال 2010 درگذشت.
سیروان خسروی: خواننده و آهنگساز مشهور موسیقی پاپ امروز 38 ساله می‌شود. سیروان خسروی از کودکی نواختن ساز کیبورد را آغاز کرد و از 16 سالگی شاگرد کاوه یغمایی بود و در حضور او با سبک راک آشنا شد. در سال‌های 79 و 80 نوازنده کیبورد گروه کاوه یغمایی بود و پس از آن در آلبوم بسیاری از خوانندگان به‌عنوان صدابردار، ناظر ضبط، تنظیم‌کننده و آهنگساز حضور داشت. از سال 80 برای گرفتن مجوز آلبوم خودش تلاش کرد و بالاخره در سال 84 توانست اولین آلبومش را به‌نام «تو خیال کردی بری» منتشر کند. سیروان خسروی و سبکش در موسیقی پاپ ایران تحولی ایجاد کرد و طرفداران زیادی هم دارد. خسروی تاکنون آلبوم‌های «ساعت 9»، «جاده رؤیاها» و «آنپلاگد» را منتشر کرده و آهنگساز بسیاری از خوانندگان مانند احسان خواجه امیری، بهنام صفوی و مهدی یراحی بوده است.
 جیسون روباردز بازیگر امریکایی، زیبا جواهریان همدانی شاعر، آزاده صالحی داستان نویس، پویا صداقت شاعر، ابوذر قاسمیان داستان نویس، مجید کوهکن شاعر، محمدسعید مهدوی شاعر، منوچهر نیستانی شاعر و کیم سونگ سو بازیگر کره جنوبی هم متولد امروز هستند.
درگذشت
حسین ملک: مؤسس موزه و کتابخانه ملک سال 1351 در چنین روزی درگذشت. او سال 1288 به دنیا آمد و خانواده‌اش از ثروتمندان اهل تهران بودند اما خودش مدتی در مشهد ساکن بود و موقوفات زیادی هم در این شهر دارد. پدر حسین ملک پس از حضور در جنگ‌های ایران و روس به تجارت روی آورد. او یکی از دوستان میرزا تقی خان امیرنظام بود که بعدها امیرکبیر شد و زمانی که امیرکبیر می‌خواست ناصرالدین شاه را پس از مرگ پدرش به تهران بیاورد از او 100 هزار تومان قرض گرفت و همین باعث شد پس از به تخت نشستن ناصرالدین شاه لقب ملک التجار بگیرد. این لقب از پدربزرگ به نوه یعنی حسین ملک رسید که بسیار به کتاب علاقه داشت و کتابخانه‌ای معروف در بازار بین الحرمین تهران ساخته بود. کتاب‌های چاپی و خطی این کتابخانه شهرت داشتند و تا سال 1375 کتابخانه ملک در همین خانه بود اما او می‌خواست این کتابخانه را گسترش دهد به‌همین دلیل قبل از مرگش زمین بزرگی در باغ ملی تهران خرید و آن را برای ساختمان کتابخانه و موزه وقف کرد که اکنون با داشتن 19 هزارعنوان نسخه خطی نادر و نفیس یکی از 6 گنجینه بزرگ نسخ خطی ایران است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7402/20/549402/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها