عبور چین و امریکا از نبرد لفظی با فرمان بسته شدن 2 کنسولگری

عقاب و اژدها پنجه در پنجه شدند





ندا آکیش
خبرنگار
از بیش از 4 دهه قبل که چین و امریکا روابط دیپلماتیک خود را عادی سازی کردند تا به امروز هرگز این روابط تا این اندازه و تقریباً در تمام بخش‌ها از تجارت گرفته تا تکنولوژی، دفاعی، حقوق بشر و... پرتنش نشده بود که دولت امریکا از چین بخواهد کنسولگری خود را در شهر هیوستون تعطیل کند و در اقدامی متقابل و تلافی جویانه دولت چین به امریکا دستور بدهد کنسولگری خود در شهر سیچوان در جنوب غربی چین را ببندد.
به گزارش الجزیره، وزارت خارجه چین روز جمعه با اعلام رسمی درخواست پکن از واشنگتن برای تعطیلی کنسولگری‌اش در شهر سیچوان اعلام کرد: این اقدام پاسخ قانونی و لازم به اقدامات بی دلیل ایالات متحده امریکا بود. شرایط کنونی حاکم بر روابط چین و امریکا آن چیزی نیست که برای چین خوشایند باشد و امریکا مسئول تمام این اتفاقات است. ما یک بار دیگر ایالات متحده امریکا را ترغیب می‌کنیم فوری از تصمیمات اشتباه خود برگردد و شرایط لازم برای بازگرداندن روابط دوجانبه به مسیر گذشته را مهیا کند. اگرچه در بیانیه وزارت خارجه چین قید نشده بود که کنسولگری امریکا در سیچوان تا چه زمانی باید تعطیل شود اما روزنامه گلوبال تایمز چین که ارگان رسمی دولت پکن است، نوشت، این کنسولگری باید تا 72 ساعت آینده یعنی تا روز دوشنبه تعطیل شود. سه‌شنبه گذشته هم امریکا به چین 72 ساعت فرصت داده بود کنسولگری خود در شهر هیوستون تگزاس را ببندد. علاوه بر این، مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا روز پنجشنبه در یک سخنرانی آتشین علیه چین در کتابخانه نیکسون در کالیفرنیا گفت، واشنگتن و متحدانش باید «شیوه‌های خلاقانه‌تر و تهاجمی‌تر» اتخاذ کنند تا حزب حاکم کمونیست چین را برای تغییر مسیرش تحت فشار قرار دهند. پمپئو همچنین گفت، پرزیدنت نیکسون یکبار گفته بود می‌ترسد که با گشودن حزب حاکم چین به روی جهان یک «فرانکشتاین» ایجاد کرده باشد که  حالا می‌بینیم این ترس به حقیقت پیوسته است. سخنانی که بی پاسخ نماند و دیروز وزارت امور خارجه چین آنها را نشانگر بی توجهی وزیر خارجه امریکا به واقعیت‌ها و تعصب ایدئولوژیک او دانست و از او خواست از «ذهنیت جنگ سرد»‌ دور شود.
البته به عقیده برخی تحلیلگران بین‌المللی و امریکایی، تشدید تنش‌های چین و امریکا و رسیدن روابط دو کشور به مرحله جنگ سرد یک دلیل مهم دارد و آن نزدیک بودن انتخابات امریکا است. به گزارش نیویورک تایمز، اورویل شل، مدیر اندیشکده «ایشین سوسایتی» می‌گوید: ترامپ به خاطر ناکامی‌هایی که در مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا و مهار جنبش ضدنژادپرستی جان سیاهان ارزش دارد، درصدد است با هولناک نشان دادن تهدید چین، امریکایی‌ها را قانع کند که به فکر امنیت آنها و کشورشان است و در مقابل «دشمنی» که هر لحظه ممکن است امنیت‌شان را تهدید کند، تمام قد ایستاده است. ترامپ و دولتش با همین منظور هرکاری می‌کنند که خشم دولت چین را برانگیزند تا واکنشی نشان دهد و امریکایی‌ها قانع شوند که دشمن واقعی است نه فرضی.
بنابر تازه‌ترین نظرسنجی‌ها، محبوبیت ترامپ 15 درصد کمتر از  جو بایدن، رقیب دموکراتش است و در سیاست داخلی شرایط متزلزلی دارد تا جایی که کنوانسیون جمهوریخواهان در فلوریدا را به بهانه گسترش همه‌گیری ویروس کرونا لغو کرد.  مشاوران ترامپ اما دریافتند که کنوانسیون جمهوریخواهان بعید است پرجمعیت و پرشور برگزار شود از این رو، احتمالاً به او توصیه کردند که نشست را لغو و به زمانی مناسب‌تر موکول کند. به گزارش سی‌ان‌ان، علت لغو کنوانسیون جمهوریخواهان این است که حتی در میان مقامات جمهوریخواه هم نارضایتی‌های جدی از عملکرد ترامپ وجود دارد. اینکه در ماه‌های منتهی به انتخابات ترامپ با عملکردش اعتراض‌های ضدنژادپرستی در امریکا را آنقدر حاد کرده که پورتلند و دیگر شهرها ملتهب شده‌اند و با اعزام نیروهای ضدشورش به مناطق ناآرام که دست به دستگیری‌های گسترده زده‌اند، ایالات متحده امریکا را از نظر نقض حقوق بشر در کانون توجه رسانه‌های جهان قرار داده است، به هیچ وجه خوشایند جمهوریخواهان نیست.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7402/1/549422/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها