نجات «کوآلاها» به کمک هوش مصنوعی



علیرضا احمدی/ محققان حوزه تکنولوژی دانشگاه کوئینزلند(QUT) استرالیا می‌خواهند با استفاده از هوش مصنوعی و همچنین پهپادهای مجهز به نور مادون قرمز جمعیت کلی کوآلاها را شناسایی کنند تا در موارد خطرناک ازجمله آتش‌سوزی‌ها راحت‌تر بتوانند آنها را نجات بدهند و با تخمین جمعیت، هرچه سریع‌تر به کمک این جانوران دوست داشتنی بروند.
چندی است که خبرهایی از آتش‌سوزی‌های متعدد در جنگل‌های استرالیا می‌شنویم و حتی در یکی از شدیدترین آنها شاهد سوختن و ازبین رفتن تعداد زیادی از این گونه جانوری و همچنین کانگوروها، سنجاب‌ها و... بودیم. سایر جانداران با وقوع آتش‌سوزی، حرکت می‌کنند و تلاش‌هایی برای فرار از آتش دارند اما کوآلا تنها به درخت می‌چسبد و هیچ عکس العملی نشان نمی‌دهد به‌همین دلیل هم تعداد زیادی از این جانوران در آتش‌سوزی‌ها تلف می‌شوند. اگرهم زنده بمانند، پس از بحران به‌دلیل ناتوانی در یافتن غذا یا زخمی بودن، از بین می‌روند و حادثه‌ای تلخ رقم می‌خورد. پیش‌ از این، در زمان آتش‌سوزی، داوطلبان یا آتش‌نشانان با قدم زدن در جنگل دنبال کوآلاهای زنده بودند و گاه نیز سگ‌ها با بو کشیدن، به‌دنبال آنها می‌گشتند که هم کار آسانی نبود و هم میزان خطا بسیار بالا می‌رفت اما هوش مصنوعی و پهپادها ترکیبی فوق‌العاده برای پیدا کردن این‌گونه جانوری در شرایط بحرانی هستند.
هامیلتون سرپرست این گروه از محققان در توضیح سیستم جدید این دانشگاه گفت: پیدا کردن کوآلاها روی زمین واقعاً سخت است و از سوی دیگر به‌دلیل پنهان شدن آنها در لابه‌لای شاخ و برگ درختان، تنها حدود 70درصد آنها قابل شناسایی هستند و بقیه از تیررس دید ما خارج می‌مانند. پس بنابراین مجبور شدیم تا الگوریتم هوش مصنوعی را بارها و بارها آموزش بدهیم تا درنهایت این فناوری بهتر از انسان بتواند کوآلاهای زنده را در شرایط آتش‌سوزی و... پیدا کند. ازسوی دیگر پهپادها می‌توانند بسیار سریع پرواز کرده و به‌عنوان مثال یک منطقه 50هکتاری یا بیشتر را در عرض چندساعت مورد بررسی و جست‌وجو قرار بدهند و اطلاعات و عکس‌ها را برای مرکز ما ارسال کنند تا هرچه سریع‌تر کوآلاهای زنده شناسایی شده و به محل امنی انتقال داده شوند یا اینکه غذای مورد نیاز آنها تأمین شود. وی همچنین ادامه داد با توسعه این الگوریتم همچنین می‌توان برای حفاظت از سایر گونه‌های جانوری درمعرض خطر نیز استفاده کرد. ازسوی دیگر با کمک این سیستم می‌توان جمعیت برخی جانوران ازجمله سگ‌های وحشی که دشمن کوآلاها محسوب می‌شوند را نیز مورد بررسی قرار داد.
کوآلاها جمعیت جانوری هستند که در معرض خطر انقراض قرار دارند و ازسوی دیگر آتش‌سوزی‌های مکرر سالانه در جنگل‌ها بر دامنه این نگرانی‌ها می‌افزاید؛ این موضوعی نیست که به‌راحتی بتوان از کنار آن رد شد به همین دلیل هم تلاش داریم تا با استفاده از فناوری، به نجات این گونه جانوری بپردازیم. برای حمایت از کوآلاها لازم است که جمعیت آنها را به‌طور دقیق بتوانیم برآورد کنیم تا در مواقع نیاز به یاری‌شان بشتابیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7407/17/549959/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها