جهش در گازرسانی، اقدامی مؤثر در 6 سال گذشته


موسی احمدی
نایب رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس‌
 گازرسانی در کشور ما بویژه به روستاها همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده است که با تصویب قانون بند «ق» تبصره یک در مجلس نهم، مجالی برای سرعت بخشی به روند آن فراهم شد. این امر مهم که از سال 1393 با جدیتی مضاعف توسط دولت و مجلس پیگیری شده، توانست در زندگی روستانشینان و محرومان، رفاه نسبی ایجاد کند. بخصوص در مناطق سردسیر که در زمستان‌ها با بارش برف شدید حتی راه ارتباطی با شهرها را به منظور تأمین سوخت نداشتند و یا در مناطق جنوبی کشور که پالایشگاه‌ها را اطراف خود می‌دیدند اما از این نعمت بی‌بهره بودند.
در عین حال، این اقدام بسیار مهم و اثرگذار دولت یازدهم و دوازدهم که به پشتوانه افزایش برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی رقم خورد، به پیشگیری از تخریب جنگل‌ها برای سوزاندن چوب درختان، کاهش استفاده از سوخت‌های گران و آلاینده نظیر فرآورده‌های نفتی و همین‌طور فراهم شدن زیرساخت‌های توسعه و اشتغال در روستاها کمک کرد. موضوعی که هم رضایتمندی مردم را به دنبال داشت و هم از استفاده کالاهای جایگزین چه در بخش خانگی و چه در بخش صنعتی و نیروگاه‌ها جلوگیری کرد. اگرچه انتقاداتی در این زمینه مطرح است اما عقیده داریم که شرایط ایران را نمی‌توان با کشورها و اقتصادهای دیگر مقایسه کرد. چرا که مردم این را نمی‌پذیرند که کشورشان رتبه نخست ذخایر گازی جهان را داشته باشد و با هزینه قابل قبولی فرصت احداث خط لوله برای گازرسانی به آنها فراهم باشد اما همچنان با سیلندرها و کپسول‌های گاز که هزینه‌بر است، نیاز خود را تأمین کنند. مسأله‌ای که سال‌های طولانی، مشکلاتی را برای مردم مناطق محروم ایجاد می‌کرد و با هر برف و بارانی خانه‌هایشان سرد می‌شد.
این موضوع نیز که اگر به روستاها گازرسانی انجام ندهیم، درها و فرصت‌های صادرات گاز به روی ایران گشوده خواهد شد، اساساً پشتوانه علمی ندارد و باید بدانیم که آنچه ما را به بازار صادراتی نزدیک خواهد کرد، افزایش روابط با همسایگان و بازارهای هدف و در عین حال مدیریت مصرف در داخل و کاهش فلرسوزی است. امروز غالب مجلس یازدهم به عنوان نماینده و صدای مردم از این روند گازرسانی به شهرها و روستاهای باقیمانده حمایت می‌کند. چرا که این موضوع علاوه بر آنچه اشاره شد، به توازن جمعیتی نیز کمک خواهد کرد و باعث ماندگاری افراد در روستاها می‌شود. ما هرچه خدمات را در روستاها افزایش دهیم و در آنجا روند زندگی را تسهیل کنیم و اشتغال را به این مناطق ببریم، پیشرفت و توسعه رقم خواهد خورد و منافع ملی نیز حفظ خواهد شد.
ما امروز در بحث صادرات گاز مشکلی نداریم و به هر بازاری که مشتاق به دریافت گاز از ایران است، صادرات انجام می‌دهیم. اما نکته ظریفی که در این خصوص باید به آن توجه کرد، آن است که گازرسانی به روستاها به واسطه توسعه میدان مهم پارس جنوبی، فرصت‌های بی‌نظیر صادرات فرآورده‌ها را در اختیار کشور قرار داده و این موضوع نه تنها به نفع روستاییان بلکه به سود تمام مردم ایران بوده است.
اکنون بحث ایجاد روابط با کشورهای همسایه یک نیاز اساسی است و باید اعتماد متقابلی با کشورهای همسایه ایجاد کنیم تا ظرفیت‌های جدیدی برای ایران فراهم شود. در کنار آن مدیریت مصرف بویژه در بخش گاز مبحث بسیار مهمی است و باید با بالابردن راندمان شرایط را بهبود ببخشیم.
در این راستا، کمیسیون انرژی مجلس یازدهم اهدافی را مشخص کرده و آن را در اولویت‌های نخست کاری خود قرار داده است. در فرصت پیش آمده نیز برای تنظیم یک سند جامع و کامل برای بخش انرژی چه در بخش توسعه و چه در بخش بهینه‌سازی مصرف، گام‌های ابتدایی برداشته شده و امیدواریم که تا پایان مسیر بتوانیم یک تحول در این بخش را رقم بزنیم. در ابتدای کار از تمام دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها، مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌ها و همین‌طور وزارت نفت و کارشناسان دعوت کرده‌ایم که ایده‌های خود را به مجلس اعلام کنند تا یک افق و چشم‌انداز در بخش انرژی بر مبنای این نگاه‌های تخصصی تنظیم شود. تاکنون حدود 50 مورد نیز از این بخش‌ها ایده و سند دریافت کرده‌ایم. امیدواریم در ادامه راه بر مبنای توصیه‌های مقام معظم رهبری و اشاراتی که به بخش انرژی داشته‌اند و همینطور با همکاری خوب وزارت نفت یک برنامه جامع و کاربردی ارائه شود، تا ضمن افزایش رفاه در جامعه، شاهد نظم بخشی به پروژه‌ها و برنامه و افزایش منافع ملی باشیم. ‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7411/9/550440/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها