بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

امتیاز نفت شمال لغو شد

متن تقدیمی نمایندگان در موضوع نفت که با قید دو فوریت در جلسه [پنجشنبه سی مهرسال 1326] مجلس از 104 نماینده حاضر با اکثریت 102 رأی تصویب شد:
‌ماده واحده
الف - نظر به اینکه آقای نخست‌وزیر با حسن نیت و در نتیجه استنباط از مفاد ماده دوم قانون یازدهم آذر ماه 1323 اقدام به مذاکره و‌تنظیم موافقتنامه مورخ پانزدهم فروردین ماه 1325 در باب ایجاد شرکت مختلط نفت ایران و شوروی نموده‌اند و نظر به اینکه مجلس شورای ملی‌ایران استنباط مزبور را منطبق با مدلول و مفهوم واقعی قانون سابق‌الذکر تشخیص نمی‌دهد، مذاکرات و موافقتنامه فوق را بلااثر و کان‌لم‌یکن می‌داند.‌
ب - دولت باید موجبات تفحص فنی و علمی را به منظور اکتشاف معادن نفت فراهم آورد و در ظرف مدت پنج سال نقشه‌های کامل فنی و عملی ‌مناطق نفت‌خیز کشور را ترسیم و تهیه نماید تا مجلس شورای ملی به استحضار و اطلاع کامل از وجود نفت به مقدار کافی بتواند ترتیب بهره‌برداری‌بازرگانی از این ثروت ملی را به وسیله تصویب قوانین لازم تعیین کند.
ج - واگذاری هرگونه امتیاز استخراج نفت کشور و مشتقات آن به خارجی‌ها و ایجاد هر نوع شرکت برای این منظور که خارجی‌ها در آن به وجهی از وجوه‌ سهیم باشند، مطلقاً ممنوع است.
‌د - در صورتی که بعد از تفحصات فنی مذکور در بند (ب) وجود نفت به مقدار قابل استفاده بازرگانی در نواحی شمال ایران مسلم گردد، دولت مجاز‌است در باب فروش محصولات آن به اتحاد جماهیر شوروی با آن دولت وارد مذاکره شود و نتیجه را به اطلاع مجلس شورای ملی برساند.
ه - دولت مکلف است در کلیه مواردی که حقوق ملت ایران نسبت به منابع ثروت کشور اعم از منابع زیرزمینی و غیر آن مورد تضییع واقع شده است به‌خصوص راجع به نفت جنوب به‌منظور استیفای حقوق ملی مذاکرات و اقدامات لازمه را به‌عمل آورد و مجلس شورای ملی را از نتیجه آن مطلع سازد.
ماده سوم ابلاغیه مورخ پانزده فروردین نیز کان‌لم‌یکن می‌شود.
روزنامه اطلاعات- پنجشنبه 30 مهر 1326

فروش تکیه دولت
به‌موجب تصویبنامه هیأت وزیران، تکیه دولت به مساحت 5585 متر به بانک ملی ایران به‌مبلغ شش میلیون و سیصد و نود و دوهزار و پانصد و دو ریال فروخته شده و مقررگردیده است قیمت فروش آن تحت نظارت وزارت دارایی و اداره بیوتات سلطنتی به مصرف تعمیر و مرمت کاخ‌های سلطنتی درتهران و مازندران برسد. بانک ملی هم در نظر دارد محل مزبور را برای بورس ساختمان درست کند.
روزنامه کوشش- سه‌شنبه 26 آبان 1326

افسران امریکایی در ارتش ایران استخدام شدند
رادیو لندن- دولت امریکا جزئیات قراردادی با دولت ایران برای استخدام افسران امریکایی درارتش این کشور را طی نامه‌ای به دبیرخانه سازمان ملل متحد اطلاع داده است.به‌موجب این قرار یک عده از افسران نظامی امریکایی به‌عنوان مستشار به ارتش ایران کمک خواهند نمود تا افراد ارتش ایران از لحاظ تعلیمات نظامی تکمیل شوند و نیزبه‌موجب یک ماده دیگری از این استخدام نامه کمیسیون نظامی خارجی دولت دیگر حق مداخله در امور ارتش ایران را نخواهد داشت. مدت استخدام افسران امریکایی از ششم  اکتبر 1947 الی بیستم مارس 1949 می‌باشد. دولت ایران حق دارد که مدت استخدام افسران امریکایی را تمدید نماید.هر یک از دولتین ایران و امریکا حق دارند در هر موقع خواسته باشند این قرارنامه را فسخ نمایند. افسران نظامی امریکا در امور فرماندهی ارتش ایران یا امور دیگر ارتش که مربوط به عملیات جنگی باشد حق مداخله ندارند.
روزنامه ترقی- پنجشنبه 3 دی 1326

حزب توده ایران تجزیه شد
در نتیجه اختلافاتی که  چندی قبل به‌این‌طرف در حزب توده ایران وجود داشته است کسانی‌که به هیأت اجرایی موقتی اعتراض داشته و تقاضای تجدید انتخابات کمیته مرکزی را داشتند دو روز قبل حزب توده را ترک نموده و بنام جمعیت سوسیالیست توده ایران اعلامیه‌ای صادر و طی آن نوشته‌اند:«اکثریت کمیته ایالتی حزب توده ایران در تهران وعده‌ای از مسئولان حزبی به طور دسته جمعی از حزب منشعب شده فعالیت‌های سابق خود را بنام جمعیت سوسیالیست توده ایران انجام خواهند داد.»این اعلامیه را خلیل ملکی ،انور خامه‌ای، مهندس اسماعیل زنجانی، مهندس زاوش، دکتر رحیم عابدی، فریدون توللی، محمدعلی جواهری، مهندس ناصحی، محمد سالک، محمد علی ریاحی، محمد امین محمدی، مهندس حسین ملک وجلال آل احمد امضا کرده‌اند.
روزنامه کوشش- سه‌شنبه 15 دی 1326
 
 






آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7411/16/550460/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها