فرصتی برای آگاهی و بالندگی نسل جوان



کیوان ساکت
آهنگساز
آموزش آنلاین موسیقی درکنار مزایای خوب، معایبی هم دارد. نقاط مثبت آن این است که شاید هنرجویان علاقه‌مند ساکن در نقاط مختلف کشور، به دلیل مسافت طولانی و امکان سفر به تهران، نتوانند از روش تدریس استاد مورد‌ نظر خود بهره‌مند شوند و یا به دلیل کم‌سن و سال بودن این سفر می‌بایست به همراه خانواده باشد که علاوه بر بُعد مسافت و شاید خطرات پیش‌رو مجبورند با هزینه‌های بسیاری هم مواجه شوند. بنابراین برای کسانی که به هر دلیل چه دوری مسافت و چه نداشتن زمان و امکان، استفاده از کلاس‌های آنلاین فرصت بسیار خوبی است که می‌توانند از آن بهره‌مند شوند؛ بویژه شاگردانی که برخی از آنها بسیار با‌استعداد هستند. به هرحال تکنولوژی این امکان را فراهم آورده تا بتوانیم فرهنگ و هنر را در دنیا گسترش بدهیم البته با وجود محدودیت‌ها در ایران چون پایین بودن سرعت اینترنت این شرایط کمی سخت‌تر خواهد بود. آشکار است که در آموزش حضوری آموزش بهتر خواهد بود چرا که نیاز است شاگرد برخی از ریزه‌کاری‌های نواختن را چون قرار گرفتن درست انگشتان به روی ساز و پرده‌ها از نزدیک درک و دریافت شود و صدای ساز را واضح‌تر بشنود. در دوره‌های بالاتر هم نیاز است استاد بنوازد و شاگرد آموخته‌های خود را تکرار کند اما در کلاس‌های آنلاین به دلیل کندی یا قطعی اینترنت هنگامی که استاد می‌نوازد شاگرد نمی‌تواند بطور همزمان آن را تکرار کند و باید با قدری توقف این آموزش انجام می‌شود. اما با تمام این مشکلات آموزش آنلاین در دوران کنونی به‌هرحال گزینه‌ای بسیار مناسبی است که باعث می‌شود شاگرد در خانه بماند و نیازی به بیرون آمدن از منزل نباشد و به آموزش موسیقی یا درس‌های دیگری هنری یا ورزشی به‌صورت آنلاین بپردازد.
من شاگردان بسیار جوانی دارم که عاشقانه تمرینات خود را پیگیر هستند و ادامه می‌دهند، پیشنهاد من این است در شرایط امروز که بیشتر اوقاتشان را در خانه‌های خود می‌گذرانند از فرصت به‌دست آمده استفاده کنند، موسیقی گوش بدهند، مطالعه خود را بیشتر کنند، هنر خط و خوشنویسی انجام دهند، شعر بخوانند و اگر سازی می‌نوازند کلاس‌های آموزشی را به هر شکلی که هست ادامه بدهند و خود را بیش از پیش در زندگی، فرهنگ و ادبیات بالنده کنند چرا که آنچه امروز ما احتیاج داریم بیش از هر چیزی آگاهی دادن به نسل جوان و بالندگی آنها است. اما درمورد اجرای کنسرت‌های موسیقی به‌صورت آنلاین باید بگویم برگزاری اجراهای صحنه‌ای با یک‌سوم ظرفیت سالن طبیعتاً به لحاظ مالی برای تهیه‌کننده و گروه هنری به صرفه نیست اما می‌توان این اجراهای زنده را به گونه‌ای تدارک دید تا مخاطبان بتوانند در فضای باز و با خودروهای خود از طریق ال‌سی‌دی‌ها تماشا کنند. به هرحال سبک زندگی در دوران کرونا تغییر کرده و نباید انتظار داشته باشیم زندگی عادی و اجرا‌ها نرمال و همچنان برقرار باشد بلکه بایستی خود را با شرایط امروز به‌روزرسانی کنیم. به هرحال کارهای هنری، موسیقی و آموزش و اجرای کنسرت‌ها نباید متوقف شود.
هنرمندان در تمام روزگاران و حتی در گام‌های کوچک و بزرگ همیشه کنار مردم حضور داشته و دارند ما می‌توانیم با موسیقی حال جامعه را خوب کنیم مانند همین کلاس‌های آنلاین که در این مدت زمان برگزار کرده‌ایم و تقریباً از تمامی شهرهای ایران و دنیا مورد استقبال کم‌نظیری هنردوستان و مردم قرار گرفت و البته حال ما هم در این کلاس‌ها بهتر می‌شود و امیدواریم تأثیر خوبی در روحیه مردم کشورمان داشته باشد. هرچند که در شرایط امروز و بحران کرونا هنر و موسیقی به لحاط مالی ضربه بسیاری خورده و درآمد همه هنرمندان کم شده است. ناگفته نماند این شرایط برای همه جامعه است و بسیاری از مردم و علاقه‌مندان به موسیقی مشکل اقتصادی پیدا کرده‌اند و شاید حتی نتوانند دراین کلاس‌های آنلاین حضور داشته باشند. من بر این نظرم نهادهای فرهنگی موظف هستند به هنرمندان و واحد‌های آموزشی سوبسید تخصیص بدهند. چیزی که در بسیاری از کشورهای دنیا انجام می‌گیرد. به‌طور مثال اپرا بخشی از هنر موسیقی است که البته پرهزینه و گرانقیمت است اما بسیاری از کشورهای صاحب فرهنگ و تمدن بر این باورند که برای زنده مانده هنر و بیشتر شدن تعداد علاقه‌مندان به اپرا و گسترش آن در بین مردم، سازمان‌های فرهنگی و شهرداری‌ها اپرا برگزار می‌کنند و بلیت‌های رایگان با گزینش ویژه به علاقه‌مندان می‌دهند تا مردم رایگان اپرا ببیند و سطح هنری و فرهنگی آنها ارتقا پیدا کند. این از جمله کارهایی است که انتظار داریم نهاد‌های فرهنگی‌ وابسته به دولت در ایران نیز آن را انجام بدهند اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7411/20/550503/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها