یک ‌پرونده خوشمزه برای غذا و عاشقانش




چهاردهمین شماره ماهنامه مکتوب طنز سه نقطه به تازگی منتشر شده و «شرح ماجرای طبخ و سِرو و صَرف در طریقت طعام» پرونده ویژه و البته بسیار خوشمزه این شماره است. در واقع در این شماره چهاردهم، پرونده غذا به سه بخش تقسیم شده که شامل تأملاتی درباره ماهیت غذا و اصل غذاخوردن است و چند یادداشت خواندنی دارد. بخش دوم پرونده هم اختصاص پیدا کرده به انواع و اقسام غذا و نحوه مواجهه آدم‌ها با آنها که از یادداشت‌هایی تشکیل شده در مورد غذای ایرانی، نقد افسانه‌های رایج درباره غذا، تأملی در غذاهای وارداتی و... بخش سوم پرونده هم با مطلب «یک وسیله کمک آموزشی» از هادی مقدم دوست آغاز می‌شود که در واقع به تأمل درباره دلایل غذاخوردن پرداخته است. سید اکبر میرجعفری در همین بخش از تجربه‌های خود درباره حذف و اضافه‌های غریب در غذاها نوشته و احسان رضایی درباره حالات و عادات غذایی مشاهیر ادبیات گفته است و همین‌طور مطلبی به قلم علیرضا محمودی که در واقع مرثیه‌ای است برای کباب کوبیده.
پایان بخش پرونده غذا هم پنج تک‌نگاری درباره غذاهای ایرانی به قلم محمد طلوعی است که ضمن این تک‌نگاری به این مسأله اشاره می‌شود که کباب و آبگوشت و قیمه و قرمه سبزی و نیمرو پنج گنج سفره ایرانی هستند با ذکر مفصلی که در این یادداشت از آن سخن گفته شده است. «اعلانات» علی اکبر قاضی‌زاده و «شکوه علفزار» از رضا دباغی و «زرد عمیق» زهرا درمان از نوشته‌های کرسی آزادنویسی سه نقطه‌اند.
«تهرانشهر» هم بخش ویژه «سه نقطه» درباره و برای شهر تهران است. در تهرانشهر شماره ۱۴ احسان حسینی نسب در نوشته‌ای با عنوان «آشوویتس، ته شهباز جنوبی» از محله کودکی خود نوشته و محسن فرجی نیز در «خانه‌های خوشبختی که از پنجره‌هایشان بوی خوراک می‌آید» از نخستین مواجهه‌های خود با تهران گفته است. سعید مروتی در سلسله نوشته‌های خود درباره تصویر تهران در سینمای ایران به سراغ «خداحافظ رفیق» امیر نادری رفته و مریم حسن‌نژاد نیز درباره تفریحات ساده زندگی شهرنشینی در مرکز تهران چیزی نوشته است. تهیه و خواندن چهاردهمین شماره «سه نقطه» به مدیرمسئولی امید مهدی‌نژاد و سردبیری مرتضی کاردار و مدیریت هنری محمد صمدی، مجله‌ای ‌است که خواندنش را به شما پیشنهاد می‌کنیم مخصوصاً اگر اهل لذت بردن از غذا هستید.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7411/20/550505/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها