به نام تاریخ




14 مرداد
در صد و سی و هشتمین روز از سال باید از هنرمندان و چهر‌ه‌های فرهنگی بسیاری حرف بزنیم و درباره‌شان بخوانیم. تعداد زیادی از آنها امروز به دنیا آمده یا درگذشته‌اند.
تولدها
اسدالله ملک: نوازنده چیره دست ویولن و کمانچه سال 1320 در چنین روزی به دنیا آمد. اسدالله ملک از کودکی ویولن را آموخت و بعد به کلاس‌های ابوالحسن صبا رفت. پس از آن در هنرستان موسیقی ملی تحصیل کرد و همزمان در ارکستر انجمن ملی موسیقی به رهبری روح‌الله خالقی نواختن را آغاز کرد. او برای بسیاری از خوانندگان قدیمی ایران نواخت و آهنگسازی کرد و آلبوم‌های «سمیرا»، «نغمه رؤیایی» و «نغمه‌ها» پس از پیروزی انقلاب اسلامی از او منتشر شدند. اسدالله ملک سال 1380 درگذشت و 200 قطعه موسیقی از او به یادگار ماند.
ژاله علو: گوینده خوش صدا و بازیگر سینما ، تئاتر و تلویزیون امروز 93 ساله می‌شود. ژاله علو سال 1327 به رادیو راه پیدا کرد و پس از آن اجرای نمایش‌های رادیویی را آغاز کرد و یکی از پایه‌گذاران برنامه مشهور «داستان شب» بود. پس از آن وارد سینما و تئاتر شد و در دوبله هم بسیار فعال بود.  بازی در نقش «خاله لیلا» در سریال «روزی روزگاری» یکی از ماندگارترین نقش‌های اوست.
جلال ستاری: محقق و اسطوره شناس و نویسنده ایرانی سال 1310 به دنیا آمد. او هم در حوزه روانشناسی فعال بود و هم در حوزه اسطوره شناسی و افسانه‌ها فعالیت می‌کرد و بیش از 90 کتاب در زمینه ادبیات نمایشی و نقد نوشته است. کتاب‌هایی مانند «بازتاب اسطوره در بوف کور»، «سیمای زن در فرهنگ ایران»، «شرق در ادبیات فرانسه» و «افسون شهرزاد». جایزه‌ای به‌نام او هر سال به پژوهشگران برتر نمایش ایرانی داده می‌شود.
حمید پورآذری: کارگردان تئاتر و مدیر گروه تئاتری «پاپتی‌ها» امروز 52 ساله می‌شود. حمید پورآذری بیش از 20 سال است که در تئاتر فعالیت می‌کند و نمایش‌هایی چون «متروکه خوانی»، «قطعه گمشده»، «آواز کرک»، «خانه ابری»، «سال ثانیه» و «من گرگ خیالبافی هستم» از آثار اوست. حمید پورآذری در فیلم «گرگ بازی» هم بازی کرده است.
فین تیسن حافظ‌ شناس کانادایی، جان هیوستن کارگردان و بازیگر امریکایی، کلود اوتان لارا فیلمساز فرانسوی، صادق عاشورپور نمایشنامه نویس و کارگردان، آناهیتا آذرشکیب داستان نویس، سحر شیرمحمدی شاعر، احسان‌الله نیک آیین داستان نویس و کنوت‌هامسون نویسنده نروژی هم متولد امروز هستند.
درگذشت‌ها
شیرکو بیکس: شاعر معاصر کرد 7 سال پیش در چنین روزی درگذشت. او متولد 1940 در سلیمانیه کردستان عراق بود و اولین شعرش را در 17 سالگی منتشر کرد. 1968 اولین دفتر شعرش منتشر شد و پس از آن وارد مبارزه‌های سیاسی شد. سال 1988 جایزه خانه قلم سوئد به او اهدا شد و خودش هم ساکن این کشور شد اما در سال 1991 به کشورش بازگشت و یک سال بعد هم نماینده پارلمان کردستان عراق شد. در کنار فعالیت سیاسی‌اش مؤسسه انتشاراتی تأسیس کرد که تا پایان عمر سرپرست آن بود.
حسین پناهی: بازیگر و شاعر متفاوت ایران سال 1383 در چنین روزی درگذشت. حسین پناهی متولد 1335 بود و در تهران دوره بازیگری و نمایشنامه‌نویسی گذراند. بازیگری را از مجموعه «محله بهداشت» آغاز کرد و با پخش نمایش «دو مرغابی» که خودش نوشته و کارگردانی کرده بود و بازیگرش هم بود مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. طنز تلخ او و نحوه خاص گفتارش باعث شد بین مردم شناخته شود و در فیلم‌هایی چون «گال»، «نار و نی»، «اوینار»، «روز واقعه» و در سریال‌هایی مانند «گالش‌های مادربزرگ»، «روزی روزگاری»، «دزدان مادربزرگ»، «آژانس دوستی»، «همسایه‌ها» و «روزگار قریب» بازی کرد. حسین پناهی شاعر هم بود و کتاب‌هایی منتشر کرد.
قمرالملوک وزیری: خواننده آوازهای سنتی ایرانی سال 1338 در چنین روزی درگذشت. او متولد 1284 بود و مادربزرگش روضه خوان زنانه حرم ناصرالدین شاه بود. صدای خوش را از او به ارث برد و سال 1303 نخستین کنسرتش را در تهران اجرا کرد. قمرالملوک وزیری بسیار نیکوکار بود و عواید بسیاری از کنسرت هایش را به کارهای خیریه اختصاص می‌داد به همین دلیل هم اواخر عمرش را در تنگدستی گذراند. نام او در سی و هفتمین نشست سالانه سازمان ملل در پرونده این سازمان ثبت شد.
 سالروز درگذشت سدیدالسلطنه کبابی شاعر و نویسنده و هانس کریستین اندرسن نویسنده هم امروز است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7411/20/550509/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها