شبه غله‌ای مغذی‌تر از گندم و برنج

راه «کینوا» به کشتزارهای 7 استان باز شد




زهره افشار
خبرنگار
 کینوا، محصول گیاهی که شاید خیلی از ما حتی نام آن را نشنیده باشیم، چند سالی است به‌دلیل مقاومت بالا در مقابل کم آبی و شوری راه خود را به سوی زمین‌های کشاورزی بسیاری از استان‌ها باز کرده است، این محصول در چند استان از جمله خراسان جنوبی، اصفهان، کرمان آذربایجان شرقی، خوزستان و آذربایجان غربی در سطح محدود کشت می‌شود ،اما سازگاری آن با آب و هوای بیشتر استان‌ها موجب شده هر سال به سطح زیر کشت آن افزوده شود و به‌عنوان یکی از انتخاب‌های محصولات کم آب بر خودنمایی کند.
 «علی رخ افروز »معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی به «ایران »گفت: گیاه کینوا در اصل بومی کشورهای امریکای جنوبی مانند بولیوی، شیلی و پرو است ،اما امروزه این گیاه درتمام دنیا از جمله کشور ما کشت می‌شود.
ارتفاع این گیاه در برخی نقاط که همه چیز برایش مهیا باشد حتی به 5 متر هم می‌رسد و محصول اصلی آن، دانه‌های آن است که به سه رنگ سفید، قرمز و مشکی هستند که در ایران رنگ سفید آن مورد استقبال قرار گرفته است و بسیار مغذی و پروتئین زیادی دارد. از سوی دیگر می‌توان برگ کینوا را پخت و به‌عنوان سبزی پخته استفاده کرد.
به گفته وی هرچند بیشتر مردم کینوا یا خاویار گیاهی را به‌عنوان غله می‌شناسند، اما این گیاه از خانواده گرامینه نیست بلکه از خانواده تاج خروسیان است و در واقع شبه غله است.
رخ افروز تصریح کرد: کشت کینوا به راحتی امکان پذیر است و خوشبختانه در برابر بی‌آبی و شوری زمین و اسیدی یا قلیایی بودن خاک و تنش‌های دمایی بسیار مقاوم است و در نهایت می‌توان گفت گیاه بسیار قانعی است که به همین دلیل در بسیاری از نقاط کشورمان قابل کشت است.  از سوی دیگر جالب است بدانید کشت و تکثیر کینوا براحتی امکانپذیر است تا جایی که دانشمندان «ناسا» در نظر دارند این محصول را در خاکی به غیر از زمین کشت کنند.
وی همچنین در خصوص مصرف آب این گیاه جدید توضیح داد: این گیاه نیاز آبی بسیار کمی دارد اما اگر محصول خوبی بخواهیم باید آن را از مرحله کاشت تا برداشت حدود 5 تا 7 بار آبیاری کنیم.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه زمان کاشت کینوا در ایران نیمه دوم اسفند تا پایان فروردین است افزود: ما در استان خودمان توانسته‌ایم از هر هکتار زیر کشت کینوا 3 تا 5تن برداشت کنیم. به گفته وی هر چند تاکنون تنها 20 هکتار از اراضی کشاورزی استان آذربایجان شرقی به زیر کشت کینوا رفته اما نتیجه کشت مثبت بوده و توسعه کشت این محصول در دستور کار قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کینوا قابلیت صادرات هم دارد توسعه کشت آن در همه استان‌ها مقرون به صرفه و اقتصادی است.
 کینوا در خوزستان از آب زهکش‌ها آبیاری می‌شود
در همین حال «خدا رحم امیری‌زاده» رئیس جهاد کشاورزی خوزستان هم به «ایران »گفت: کشت کینوا از سوی کارشناسان ترویج جهاد کشاورزی در قالب عملیات شورورزی و الگوی کشت به کشاورزان خوزستانی توصیه و برای آشنا شدن آنان کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود.
  وی تأکید کرد: معرفی و ترویج کشت گیاهان جدیدی مانند کینوا که سازگار با اکوسیستم‌های با تنش آبی هستند یکی از راهکارهایی است که می‌توانیم برای تولید محصولات زراعی و در جهت امنیت غذایی کشور استفاده کنیم. در این راستا کشت کینوا به‌عنوان یک شبه غلات مقاوم به شوری در خوزستان در دستور کار قرار دارد و در حال حاضر نیز 200 هکتار از اراضی شوشتر، خرمشهر و شادگان به زیر کشت این محصول رفته است. امیری‌زاده خاطرنشان کرد: کینوا یک گیاه مقاوم به شوری است که در حال حاضر برای کشت آن  در برخی نقاط استان خوزستان از آب زهکش آبیاری می‌شود به همین دلیل کشت آن می‌تواند در جنوب استان توسعه یابد
  سیستان و بلوچستان 100 تن کینوا برداشت کرد
استان سیستان و بلوچستان هم یکی از استان‌هایی است که به‌دلیل خشکسالی‌های متوالی سال‌های گذشته به سمت کشت کینوا رفته است.  «امان‌الله طوقی» معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان به ایران گفت: کشت کینوا که در دنیا به خاویار گیاهی هم معروف است در استان ما نیز به‌صورت محدود کشت می‌شود. وی با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری 60 هکتار از اراضی این استان زیر کشت کینوا قرار داشت افزود: از این میزان سطح زیر کشت 100تن محصول برداشت شد.
وی خاطرنشان کرد: در سال زراعی آینده که از مهرماه شروع می‌شود بنا داریم بیش از 200 هکتار از اراضی اطراف شهرهای بمپور، ایرانشهر و دلگان را به زیر کشت کینوا ببریم. وی تصریح کرد: امسال برداشت کینوا در سیستان و بلوچستان به‌صورت مکانیزه انجام شد. به گفته وی کینوا جزو شبه غلات محسوب شده و منبع اصلی انواع پروتئین، آهن و فیبر به شمار می‌رود و در واقع مغذی‌تر از برنج و گندم است. طوقی تأکید کرد: هر چند ما در سیستان و بلوچستان کینوا را به‌صورت آزمایشی کشت می‌کنیم ولی بررسی‌های ما نشان می‌دهد این محصول می‌تواند انتخاب مناسبی برای کشاورزان ما بویژه منطقه سیستان باشد.وی در پایان خاطرنشان کرد: کینوا با اینکه پروتئین زیادی دارد اما اصلاً پروتئین گلوتن ندارد و برای افرادی که نباید گلوتن مصرف کنند توصیه شده و از سوی دیگر برخلاف سایر غلات، شاخص قند پایینی دارد و افراد دیابتی با خیال راحت می‌توانند از آن استفاده کنند و همچنین سرشار از فیبر است که به کاهش وزن کمک می‌کند.

نیم نگاه

رئیس جهاد کشاورزی خوزستان : معرفی و ترویج کشت گیاهان جدیدی مانند کینوا که سازگار با اکوسیستم های با تنش آبی هستند یکی از راهکارهایی است که می توانیم برای تولید محصولات زراعی و در جهت امنیت غذایی کشور استفاده کنیم . در این راستا کشت کینوا به عنوان یک شبه غلات مقاوم به شوری در خوزستان در دستور کار قرار دارد و در حال حاضر نیز 200 هکتار از اراضی شوشتر ،خرمشهر و شادگان به زیر کشت این محصول رفته است
کشت کینوا براحتی امکان پذیر است و خوشبختانه به بی آبی و شوری زمین و اسیدی یا قلیایی بودن خاک و تنش های دمایی بسیار مقاوم است و می توان گفت گیاه بسیار قانعی است که به همین دلیل در بسیاری از نقاط کشورمان قابل کشت است


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7416/11/551044/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها