گزارش «ایران» از جزئیات نشست وزرای بهداشت، علوم و نمایندگان مجلس درباره زمان برگزاری آزمون سراسری

تعویق یک ماهه کنکور برای حفظ سلامتی داوطلبان




هدی هاشمی
خبرنگار
خبر تعلیق کنکور سراسری دانشگاه‌ها در حالی روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت که تنها یک هفته به برگزاری کنکور سراسری ۹۹ دانشگاه‌ها زمان باقی مانده بود و بسیاری از داوطلبان با وجود برگزاری آزمون کارشناسی ارشد و دکتری، خودشان را برای این ماراتن مهم علمی کشور آماده می کردند تا اینکه خبر آمد برای سومین بار زمان برگزاری کنکور تغییر کرده؛ تصمیمی  که گفته می‌شود برای حفظ سلامت داوطلبان گرفته شده است. با این حال تأخیر در برگزاری کنکور سراسری دانشگاه‌ها خواسته بیشتر داوطلبان بوده است و چند ماهی است که آنها در شبکه‌های اجتماعی خواستار تعویق این آزمون بودند. کاربران شبکه‌های اجتماعی که عمدتاً همان داوطلبان کنکور هم هستند، به برگزاری این آزمون‌ها در شرایطی که تعداد مبتلایان رو به افزایش است واکنش نشان می‌دادند و از نمایندگان مجلس، مسئولان برگزاری آزمون‌ها و همچنین ستاد مبارزه با کرونا می‌خواستند تا این آزمون‌ها را با تأخیر برگزار کنند که در نهایت این بار با پیشنهاد وزارت علوم و سازمان سنجش، کنکور سراسری  با یک ماه تأخیر برگزار خواهد شد. با این حال یک میلیون و 300 هزار داوطلب کنکور سراسری دانشگاه‌ها منتظرند تا بار دیگر برای زمان برگزاری این آزمون تصمیم‌گیری شود. اما آن طور که رئیس سازمان سنجش گفته است، اجرای پروتکل‌های بهداشتی و صحت و سلامت برگزار شدن این آزمون آنقدر مهم بوده است که مسئولان برگزارکننده خواهان تعلیق یک ماهه این آزمون باشند. ابراهیم خدایی در این باره به «ایران» می‌گوید: ما آزمون دکترا و کارشناسی  ارشد را براساس پروتکل‌های وزارت بهداشت برگزار کردیم و البته در اجرای این پروتکل‌ها هم موفق بودیم، چرا که سازمان سنجش از ماه‌ها قبل برنامه آزمون‌ها را بر اساس پروتکل‌های وزارت بهداشت تنظیم کرد تا اینکه چند روز پیش وزارت بهداشت پروتکل جدیدی به سازمان سنجش ابلاغ می‌کند؛ اول افزایش فاصله صندلی‌ها به ۲ متر و دوم سطح اشغال ۲۰ درصدی حوزه‌ها در استان‌های گرمسیر. وی می‌افزاید: ما در جلساتی که با مسئولان داشتیم، اعلام کردیم که کنکور را همانند  آزمون دکترا و کارشناسی  ارشد برگزار می‌کنیم و تمام پروتکل‌های اجرایی وزارت بهداشت هم رعایت خواهد شد اما دوستان در جلسه  قبول نکردند. او تأکید می‌کند: ما برای این دو موردی که وزارت بهداشت درخواست کرده بود، مشکل داشتیم چرا که باید حوزه‌های جدید اضافه می‌کردیم و همین طور نیروهای انسانی آموزش دیده و قابل اعتماد را برای زمان آزمون انتخاب می‌کردیم البته در صورت دسترس بودن حوزه‌های جدید هم، این امر مستلزم باز کردن سؤالات امتحانی حداقل ۴۸ ساعت قبل از آزمون در ۳۹۲ شهر بود. این موضوع از نظر حفاظت آزمون مشکلات جدی به همراه داشته و امکان لو رفتن سؤالات امتحانی را داشت که این مسأله خط قرمز آزمون بوده و تبعات این مسأله فراتر از پروتکل‌های بهداشتی است و برای سازمان سنجش قابل قبول نبود. خدایی درباره زمان برگزاری آزمون می‌گوید: ستاد باید زمان را اعلام کند ما حداقل یک ماه زمان برای اجرا شدن پروتکل‌ها خواسته‌ایم. او در پاسخ به این سؤال که آیا اعلام نتایج در مهرماه خواهد بود، می‌افزاید: هر زمان که آزمون برگزار شود، ما دو ماه زمان لازم داریم تا نتایج را اعلام کنیم چون برخی از رشته‌ها بعد از قبولی مصاحبه دارد و برخی رشته‌ها هم آزمون عملی.
پیشنهاد وزارت علوم را کتباً دریافت کردم
وزیر بهداشت در صفحه اینستاگرامش درباره جزئیات جلسه عصر دوشنبه مسئولان این  وزارتخانه  با مسئولان وزارت علوم و نمایندگان مجلس درخصوص برگزاری آزمون سراسری دانشگاه‌ها نوشت : «مسئولان وزارت علوم پیشنهاد دادند که کنکور اواخر شهریورماه برگزار شود، این پیشنهاد بعد از بررسی و تصویب در ستاد ملی مقابله با کرونا، ابلاغ خواهد شد.» آن طور که سعید نمکی گفته است، رعایت و اجرای پروتکل‌های بهداشتی سختگیرانه دلیل اصلی این تعویق بوده است. وزیر بهداشت در حاشیه نشست ستاد ملی پیگیری آیین ماه محرم در شرایط بیماری کرونا درباره برگزاری کنکور می‌گوید: کنکور کارشناسی ارشد و دکتری با حداقل شکست پروتکل‌ها و شیوه نامه‌های ابلاغی برگزار شد و ما از برگزاری کنکور کارشناسی ارشد خیلی راضی بودیم، گرچه در آنجا هم مواردی از مشکلات و نارسایی‌ها داشتیم، اما بسیار اندک بود. از تعداد ۴۵۰ عکسی که از سوی ۵ هزار و ۳۰۰ مراقب بهداشتی که از سوی وزارت بهداشت اعزام شده بودند، به جز چهار پنج عکس بقیه فوق‌العاده خوب بود.
سعید نمکی می‌افزاید: ما با همین الگو قرار بود که کنکور سراسری را برگزار کنیم، اما در آنجا گفته بودیم که شیوه نامه‌ها و استاندارد‌ها را کمی سخت‌تر خواهیم گرفت. دلیلش هم این است که ما اگر فاصله بین دو نفر را در کنکور کارشناسی ارشد ۱.۶ متر تعیین کردیم به دلیل این بود که داوطلبان ارشد پخته‌تر و جاافتاده‌تر هستند و به بلوغ بیشتری از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها رسیده‌اند. قطعاً یک پسر بچه و دختر بچه‌ای که از دبیرستان می‌رود می‌نشیند پشت صندلی کنکور رعایت این شیوه‌نامه‌ها برایش بسیار سخت‌تر است بخصوص در استان‌هایی که هوای گرم داریم و بچه‌ها در زمان ۴ ساعته کنکور خسته می‌شوند و مجبور می‌شوند ماسک‌ها را جابجا کنند. ما گفتیم فاصله‌ها را باید به گونه‌ای بگیریم که هیچ فرزند این سرزمین در اثر ورود به کنکور سراسری دچار گرفتاری نشود. او در ادامه اظهار می‌دارد: ما به عنوان وزارت بهداشت در جلسه اعلام کردیم که چقدر بضاعت اجرای پروتکل‌های بهداشتی در کنکور را دارید که وزارت علوم و سازمان سنجش اعلام کردند که اگر فاصله‌ها را کمتر کنید، امکان اجرای پروتکل‌ها برای ما وجود دارد که ما اعلام کردیم ما از پروتکل‌های بهداشتی عدول نمی‌کنیم و اگر از هر پروتکل بهداشتی عدول کنیم باید به آلودگی یک فرزند این سرزمین رضایت بدهیم. وزیر بهداشت تأکید می‌کند: دوستان وزارت علوم هم بحث‌شان این نبود که پروتکل‌ها شکسته شود بلکه بحث این بود که وقتی که برای آن‌ها تعیین شده کافی نیست و اگر بخواهند نعل به نعل این پروتکل‌های بهداشتی کنکور را اجرایی کنند ضرورت دارد که یک ماه کنکور را به تعویق بیندازیم. ما این پیشنهاد وزیر علوم را کتباً دریافت کردیم و قرار شد به شکل اضطراری امروز در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح کنیم.
پذیرش جدیدالورودها در نیمسال اول
وزیر علوم با اعلام اینکه تاریخ جدید برگزاری کنکور سراسری را ستاد ملی کرونا تعیین خواهد کرد، می‌گوید: سعی‌ خواهیم کرد نیمسال اول را برای دانشجویان جدیدالورود حفظ کنیم. منصور غلامی درباره تعویق یک ماهه کنکور سراسری به مهر، اظهار می‌کند: وزیر بهداشت تعویق را اعلام کرد. من هم براساس آن تعویق را تأیید کردم. تاریخ جدید برگزاری کنکور سراسری را ستاد ملی کرونا تعیین خواهد کرد. وزیر علوم درباره تغییر زمان پذیرش دانشجویان جدیدالورود به بهمن ماه نیز می‌گوید: سعی خواهیم کرد نیمسال اول را حفظ کنیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7417/5/551163/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها