بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

یک پزشک دانشمند از دست رفت
لقمان الدوله به لقمان پیوست
ساعت 10 صبح روز عاشورا دکتر حسین لقمان ادهم (لقمان الدوله) پس ‌از دو ماه بستری بودن و استیلای ضعف زندگی را بدرود گفتند.مرحوم لقمان الدوله یکی از افراد شریف و پیشقدم خانواده‌ای است که عمر خود را در رشته طبابت و بهداشت مردم صرف کرده‌اند. مرحوم لقمان الدوله نیز مانند سایر اعضای خانواده محترم خود و برادران ارجمندش آقای دکتر حسن ادهم (حکیم‌الدوله) و آقای دکتر عباس ادهم (اعلم‌الملک) دایی‌زاده خود آقای دکتر سعدمالک «لقمان‌الملک» در رشته پزشکی مقام شامخی داشت و اکثر از پزشکان جوان ما تربیت شدگان ایشان به شمار می‌روند.دکتر لقمان‌الدوله ادهم مردی خلیق، بلندهمت، خیرخواه، خوش محضر و واجد صفات ممتازی بود که آن مرحوم را در نظر تمام کسانی که ایشان را می‌شناختند عزیز و محترم ساخته و از صمیم قلب او را دوست می‌داشتند.
روزنامه کوشش- سه‌شنبه 2 آبان 1329


اعضای برجسته حزب با کامیون ارتش گریختند
فرار بزرگ از زندان قصر

10 نفر از سران و اعضای برجسته حزب توده ایران، دکتر نورالدین کیانوری، دکتر مرتضی یزدی، دکترحسین جودت، خسرو روزبه، مهندس علی علوی، عبدالحسین نوشین، اکبر شاندرمنی، محمود بقراطی، احمد قاسمی و صمد حکیمی که اوایل آذر ماه سال 1329 پرونده آنها در محاکم نظامی تحت بررسی بود، شامگاه جمعه 24 آذر همان سال با طراحی نقشه‌ای توسط دکتر غلامحسین فروتن مسئول سازمان افسری حزب، از زندان قصر فرار کردند. به‌دنبال این ماجرا، اداره کل شهربانی اقدام به صدور اطلاعیه‌ای کرد:
ë اعلامیه اداره کل شهربانی راجع به فرار زندانیان توده
ساعت ۳۰/۲۰ روز جمعه ۲4 /9 /1329 یک دستگاه کامیون که دارای روپوش و علائم مشخصه ارتش وعده‌ای که ملبس به لباس نظامی بوده و یک نفر آنها با درجه سرهنگ ۲ آرتش [ارتش] و بقیه گروهبانی ارتش را دارا بوده‌اند، به درب زندان قصر آمده طبق مقررات به افسر نگهبان زندان مراجعه و با مذاکراتی که با ستوان ۱ [حسین] قبادی افسر نگهبان می‌نمایند، وارد محوطه زندان شده و سپس به درب زندان شماره ۲ سیاسی رفته و 10 نفر از زندانیان سیاسی را ستوان یکم [رفعت] محمدزاده افسر نگهبان زندان مذکور، طبق دستور ستوان ۱ قبادی به خارج آورده و به کامیون سوار و از زندان خارج می‌شوند. ستوان ۱ قبادی و ستوان ۱ محمدزاده افسران نگهبان نیز به همراهی آنهاحرکت و به معاونین خود دستور می‌دهند تا مراجعت آنها مراقب باشند.معاونین این دو افسر نگهبان چون چند ساعتی گذشته و خبری از آنها دریافت نمی‌نمایند مراتب را به مقامات بالاتر گزارش و بلافاصله موضوع تحت تعقیب و فرار مسلم می‌شود که روی خیانت این دو افسر و تباتی این عمل انجام و 10 نفر از زندانیان سیاسی را از زندان خارج ساخته‌اند. بلافاصله در تهران و در خارج اقدامات لازم برای دستگیری زندانیان و مرتکبین این عمل خیانتکارانه شروع گردید.
رئیس شهربانی کل کشور- سرتیپ محمد دفتری
روزنامه «داد» - یکشنبه 26 آذر 1329

درگذشت وثوق‌الدوله

آقای حسن وثوق «وثوق‌ الدوله» نخست‌وزیر سابق مقارن ظهر دیروز دار فانی را بدرود گفتند.ساعت 9 صبح امروز مراسم تشییع آن مرحوم از مسجد مجد به‌عمل می‌آید و بامداد روز پنجشنبه (فردا) مجلس ترحیم رسمی از طرف دولت در مسجد شاه منعقد خواهد شد.
روزنامه کوشش- چهارشنبه 18 بهمن 1329


مکانی به قدمت 70 سال
پارک شهر تهران افتتاح شد

 بنا به دعوتی که از طرف شهردار تهران بعمل آمده بود از ساعت سه بعدازظهر دیروز عده زیادی از رجال و مدیران جراید برای شرکت در مراسم افتتاح پارک شهر در میدان سنگلج حاضر شده بودند.مقارن ساعت 5/3 بعدازظهر والاحضرت شمس پهلوى به محوطه پارک وارد شدند و بلافاصله بازدید ساختمان های مختلفی که در میدان سنگلج بنا شده بود آغاز گردید. آنگاه والاحضرت و سایر مدعوین در محل مخصوصی که قبلاً تهیه شده بود گرد آمدند و دکتر مهدی نامدار شهردار تهران پس از اعلام برنامه افتتاح از حضور والاحضرت و سایر مدعوین تشکر نمود. سپس از قسمت‌های مختلف پارک و وسایل بازی کودکان بازدید شد.بعد آقای دکتر صورتگر سخنرانی مبسوطی ایراد کرد و آقای دکتر عباس نفیسی نیز ضمن بیاناتی فواید پارک را از نظر بهداشتی مخصوصاً تأثیر آن در روحیه و رشد جسم اطفال متذکر شد. در خاتمه آقای حسین علاء نخست‌وزیر، ضمن چند کلمه گفت خیلی خوشوقتم که در موقع زمامداری این جانب پارک شهر تهران با حضور والاحضرت افتتاح می‌شود.ساعت 5/4 بعدازظهر مراسم افتتاح پارک پایان یافت و از این پس برای استفاده اهالی شهر آماده می‌باشد.
روزنامه آتش – شنبه 26 اسفند 1329







آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7417/16/551211/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها