«مصحف واضح» اثر هنری مدرن برای تلاوت و فهم آسان قرآن



گروه فرهنگی/ مراسم معرفی قرآن واضح (قرآن با فونت واضح) با حضور وحید عزیزی‌نژاد بنیانگذار طرح مصحف با قلم واضح، محسن سلیمانی مدیر هنری و طراح، رضا بختیاری‌فرد و امید امامیان طراحان قلم واضح صبح سه‌شنبه ۲۱ مردادماه در گالری لاله برگزار شد.
به گزارش «ایران»، عزیزی‌نژاد بنیانگذار این مصحف درباره این قرآن توضیح داد: «چهار سال است کاری را با دل و فکر شروع کردیم و هرکدام از دوستان که متوجه شدند همراه ما شدند. این مصحف، کاری تجاری و تبلیغاتی نیست و فکر می‌کنیم نیازی از مردم رفع
می کند.» این هنرمند درباره شکل‌گیری این طرح بیان کرد: «در حوزه‌های فرهنگی و مذهبی با وجود اینکه مردم از سنین پایین با مکتوبات دینی سروکار دارند اما نیازهای آنها در قالب‌های سنتی است، به همین دلیل درصدد برآمدیم تا با روشی مدرن‌تر این نیاز را به‌روز کنیم. در پروژه واضح ما از تمام ظرفیت‌های مجازی و مدرن و گوشی‌های هوشمند بهره گرفتیم تا با همه برنامه‌ها سازگار باشد.»
محسن سلیمانی ، مدیر هنری طرح قرآن واضح هم گفت: «طراحی قلم یا فونت یا تایپ فیس چند سالی است که با حضور طراحان خوب و جوان در ایران شکل گرفته و نیاز موجود برای جامعه از طریق اینها برطرف شده است.» سلیمانی درباره کلیت طراحی این مصحف، با اشاره به اولین قرآن‌های گردآوری شده، گفت: «هنرمندان مسلمان در خوشنویسی و معماری پیشرو بودند و این دو هنر همیشه با هم همزمان بودند و بر هم تأثیر داشته‌اند. قرآن‌سازی و کتاب‌سازی در کنار اینها جایگاهی عظیم داشته است و آنچه که برای ما اهمیت دارد ماندگاری این هنر است.» این هنرمند طراح گرافیک توضیح داد: «در این قرآن سعی کردیم از شیوه‌های مدرنی استفاده کنیم که ریشه‌هایش در گذشته و سنت باشد و صفحه‌آرایی‌های آن شبیه به اشکال گذشته است. بنابراین سعی کردیم با نگاه مینی‌مال طراحی را انجام دهیم تا مخاطب بویژه جوانان جذب شوند. از حروف کوفی برای تزئین قرآن استفاده کردیم. فونت فلک نیز در کنار فونت واضح برای تزئین مصحف استفاده شد.» رضا بختیاری‌فرد همچنین گفت: «در این پروژه خط واضح برای خواندن آسان و فهم راحت قرآن طراحی شده است.» عزیزی‌نژاد گفت: «هدف از طراحی قلم یا فونت واضح این است که جامعه با فونتی باکیفیت و کاربردی‌تر مواجه باشد. البته هدف ما ایجاد اپلیکیشن نیز بود که رابطه‌ها را متحول کند اما به این نتیجه رسیدیم که فونتی با قابلیت‌های مختلف داشته باشیم.» «مصحف شریف به قلم واضح» روز سه‌شنبه ۲۸ مرداد ماه ساعت ۱۰ صبح در سالن سعدی برج میلاد تهران رونمایی خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7417/19/551222/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها