قطعنامه ضد ایرانی در شورای امنیت ارائه نشد

ترامپ ناکام می ماند




گروه سیاسی/ ارائه قطعنامه ضد ایرانی امریکا برای تحریم تسلیحاتی که گفته می‌شد شامگاه دوشنبه به طور رسمی برای رأی‌گیری به اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد عرضه خواهد شد، به تعویق افتاد.
به گزارش ایرنا، این قطعنامه که تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران برخلاف برجام را هدف قرار داده، قرار بود شامگاه دوشنبه به وقت محلی به اعضای شورا برای رأی‌ دادن ارائه شود، اما تا آخر این روز، چنین امری محقق نشد. برخی منابع دیپلماتیک احتمال داده‌اند این مسأله به اول صبح سه‌شنبه موکول شده باشد اما هنوز به طور قطع مشخص نیست تصمیم امریکایی‌ها چه خواهد بود. در صورتی که قطعنامه به طور رسمی برای رأی‌گیری ارائه شود، اعضای شورا ۲۴ ساعت فرصت خواهند داشت تا به آن رأی دهند و رئیس شورا هم تا ۱۲ ساعت پس از آن، نتایج آرا را اعلام خواهد کرد.  قطعنامه امریکا برای تصویب در شورای امنیت حداقل به ۹ رأی نیاز دارد در حالی که منابع دیپلماتیک در گفت‌وگوهای غیررسمی به رسانه‌های غربی گفته‌اند، این حد از آرا وجود نخواهد داشت تا به وتوی روسیه و چین نیاز شود.
درهمین حال یک دیپلمات اروپایی به خبرگزاری رویترز گفت که به نظر می‌رسد تلاش دقیقه آخری انگلیس، فرانسه و آلمان برای توافق با روسیه و چین برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ناموفق بوده است. این دیپلمات که خواست نامش فاش نشود، افزود: «هدف دولت امریکا پایان دادن به توافق هسته‌ای ایران است.» رابرت مالی، رئیس گروه بحران و عضو شورای امنیت ملی دولت اوباما شامگاه دوشنبه در یادداشت توئیتری گفت: ریچارد گوان، مدیر گروه بین‌المللی بحران در سازمان ملل متحد گفت شانس امریکا برای پیشبرد هدف خود در تصویب تحریم تسلیحاتی ایران صفر است و این اقدامی یک‌طرفه برای فعال کردن مکانیسم ماشه است.
«باربارا اسلاوین» عضو اندیشکده آتلانتیک در واشنگتن هم  به ایرنا گفته است: خبرها از ناکامی «مایک پمپئو» وزیر خارجه امریکا در جمع کردن آرای مثبت اعضای دائم و غیر دائم شورای امنیت حکایت دارد. وی کناره‌گیری «برایان هوک» نماینده امریکا در امور ایران را به ناکامی رژیم ترامپ برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بی‌ارتباط ندانست و ادامه داد: به طور دقیق نمی‌دانم چه مسائل شخصی او را وادار به کناره‌گیری کرده است اما یک چیز روشن است: سیاست‌های (ضد ایران دولت ترامپ) به بن‌بست خورده است. اسلاوین اظهار کرد: احتمال رأی آوردن قطعنامه پیشنهادی امریکا در شورای امنیت اندک هست. حتی گفته می‌شود که ۹ رأی لازم اعضای شورای امنیت برای رسیدن به مرحله وتو را هم نخواهد داشت. شاید به همین خاطر بود که برایان هوک تصمیم به کناره‌گیری گرفت.
نمایندگی چین در سازمان ملل متحد هم روز دوشنبه در واکنش به اظهارات کلی کرافت نماینده امریکا در این سازمان گفته بود «حفظ برجام، اجماع جهانی است.»
به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که در پی توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام به تصویب رسید، ممنوعیت تسلیحاتی ۱۳ ساله ایران در ۲۷ مهرماه امسال به پایان می‌رسد اما دولت ترامپ در پی آن است که مانع از تحقق این دستاورد جمهوری اسلامی ایران شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7417/2/551254/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها