دیدار استراتژیک رهبران مقاومت، زنگ هشدار برای اسرائیل




زهره صفاری/ رئیس دفتر سیاسی حماس که پس از 27 سال برای تقویت روابط احزاب فلسطینی و مقابله با زیاده‌خواهی‌های اسرائیل در اراضی اشغالی به بیروت سفر کرده، در دیداری استراتژیک میهمان سید حسن نصرالله، رهبر مقاومت لبنان شد.
به گزارش «المنار»، بنا بر اعلام کانال رسمی «حزب الله»، دیدار صبح دیروز که نخستین ملاقات حضوری «اسماعیل هنیه» در کسوت رئیس دفتر سیاسی حماس با «سید حسن نصرالله» بود طرفین بر گسترش روابط تأکید کردند و با بررسی مباحث سیاسی و پیشرفت‌های نظامی در فلسطین و لبنان و همچنین وضعیت استراتژیک منطقه به مذاکره و تبادل‌نظر پرداختند. همچنین خطرات پیش روی فلسطین که مهمترین آن معامله قرن دونالد ترامپ و مقابله با روند عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای عرب منطقه است، واکاوی شد و خروش و اقدام ملی فلسطین برای مقابله با این تهدیدات به عنوان راهکاری بازدارنده مورد توجه قرار گرفت. این در حالی بود که طرفین بار دیگر بر تداوم، اهمیت و یکپارچگی محور مقاومت در برابر فشارها و تهدیدات دشمنان تأکید داشتند.
رئیس دفتر سیاسی حماس پس از دیدار استراتژیک با رهبر مقاومت در لبنان در کمپ پناهجویان فلسطینی، رسماً اشغالگران صهیونیست را نیز تهدید کرد: «موشک‌های ما تل‌آویو و دورتر از آن را هم خواهد زد و نشست اخیر احزاب فلسطینی می‌تواند سرنوشت ما را به عنوان یک ملت واحد تغییر دهد. ما می‌خواهیم فلسطین را از چندپارگی نجات دهیم.»
اهداف استراتژیک حماس
«هنیه» که آخرین بار 27 سال پیش به لبنان آمده بود، شامگاه سه‌شنبه برای اولین‌بار در کسوت رئیس دفتر سیاسی حماس، پستی که سال 2017 آن را دریافت کرد، وارد بیروت شد و ابتدا دیداری مجازی با «زیاد نخاله»، رئیس جهاد اسلامی فلسطین داشت و پس از آن با حضور در نشست احزاب فلسطینی که به طور همزمان در بیروت و رام‌الله به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد، در حالی که نظر مثبت احزاب فلسطینی را با صدور بیانیه‌ای برای اتحاد و تشکیل کمیته‌ای مشترک به دست آورده بود، با چند تن از مقامات سیاسی لبنان و مفتی اعظم این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
به گزارش «القدس العربی»، «شیخ عبداللطیف دریان»، مفتی لبنان که در روز شنبه میزبان رئیس دفتر سیاسی حماس بود در گفت‌و‌گو با «اسماعیل هنیه» موضع مخالف خود را در قبال اقدامات اخیر علیه فلسطین اعلام کرد. این دیدار در جریان بازدید از مراکز «دارالفتوا» در بیروت انجام شد و «هنیه» بار دیگر با تأکید بر بازگشت مهاجران فلسطینی به عنوان تنها راهکار مقابله با تجاوزگری اسرائیل، نقش دارالفتوای لبنان را مورد تأکید قرار داد.
مخالفت اعراب با توطئه اسرائیلی-امریکایی
در روزهایی که اقدامات کاخ سفید برای اعتبار بخشیدن به رژیم صهیونیستی در منطقه و بویژه در میان اعراب، سران احزاب فلسطین را به یکپارچگی و اتحادی ملی کشانده، واشنگتن حین میانجیگری بین کوزوو و صربستان، بلگراد را متقاعد کرد با انتقال سفارت خود از تل آویو به بیت‌المقدس موافقت کند. اقدامی که نوعی باجگیری واشنگتن از بلگراد قلمداد و با واکنش مقامات فلسطین و محکومیت اتحادیه عرب همراه شد.
به نوشته «القدس العربی»، «صائب عریقات»، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین با خشم از این اقدام امریکا گفت: «دولت ترامپ بار دیگر با نقض کامل قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل، با فشار بر برخی کشورها برای مشروع خواندن الحاق غیرقانونی شرق بیت المقدس به اسرائیل و قرار دادن آن به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، حقوق فلسطینی‌ها را نادیده گرفت. فلسطین قربانی اهداف انتخاباتی دونالد ترامپ شده است و بدون شک مشاوران او برای رسیدن به هدفشان از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند. به نظر می‌رسد نابودی صلح بین‌المللی و خدشه‌دار کردن نظام حقوق بین‌الملل تنها هدف موفقیت در انتخابات‌ شده است.»
در همین حال «احمد ابوالغیط»، دبیر کل اتحادیه عرب نیز با انتقاد از این توطئه امریکایی- اسرائیلی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اقدام دو کشور حوزه بالکان در رابطه با اسرائیل مغایر با قطعنامه سازمان ملل، قوانین بین‌المللی و قطعنامه شورای امنیت است. چرا که براساس این قوانین و معاهدات انتقال سفارت کشورها به بیت‌المقدس تا زمانی که این منطقه جزو اراضی اشغالی است، غیرممکن خواهد بود. اتحادیه عرب قاطعانه بر مواضع سابق خود ایستاده و بر اینکه بیت‌المقدس آخرین مورد مذاکرات اسرائیل و فلسطین خواهد بود تأکید دارد. دو کشور حوزه بالکان به یاد داشته باشند نادیده گرفتن قوانین بین‌المللی و اصرار بر این مذاکرات نه تنها این اقدامات را غیرقانونی خواهد کرد که می‌تواند ضربه‌ای جبران‌ناپذیر بر فرآیند صلح واقعی در منطقه و حل بحران دو ملت در اراضی اشغالی وارد کند.»
در همین حال «اسماعیل هنیه» نیز به اعضای اتحادیه عرب هشدار داد تا مانع روند عادی‌سازی روابط اعراب با اسرائیل و نفوذ بیشتر رژیم صهیونیستی در منطقه شوند: «بدون شک معامله قرن ترامپ نمی‌تواند راه حل و نقطه پایان اختلافات اسرائیل و فلسطین باشد.»
به باور کارشناسان سفر یک هفته‌ای «اسماعیل هنیه» به لبنان و دیدار با احزاب و مقامات کشوری و محور مقاومت آن هم با رویکردی استراتژیک و نظامی در زمانی که آن را خطرناک‌ترین برهه تاریخ فلسطین می‌نامد، تنها یک پیام برای اسرائیل و هم‌پیمانانش دارد که مقاومت همچنان زنده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7437/4/553777/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها