بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

اعلامیه شهربانی

در چند روز گذشته به‌منظور برگزاری مراسم سوگواری حضرت حسین بن علی(ع) شهربانی کل کشور آزادی عمل کاملی برای افراد و دسته های مختلف قائل شد که در عزاداری شرکت جویند. متأسفانه در عمل دیده شد که تعداد معدودی حادثه جو و دشمنان اصلاحات ارضی و مخالفان قانون اساسی انقلاب ملی که به تصویب اکثریت قریب به اتفاق رأی دهندگان ملت ایران رسیده است، از مراسم سوگواری سوء‌استفاده کرده و در راه انجام مقاصد سوء خود برخی از دسته های عزاداری را مبدل به دسته های سیاسی کرده و به دادن شعارهای سیاسی مخالف اصلاحات ارضی دست زده‌اند.شهربانی کل کشور بنا به مسئولیت انتظامی و تأمین آزادی قاطبه مردم و تأمین آزادی و کسب و کار ساکنین پایتخت و تأمین عبور و مرور شهر اعلام می‌دارد چون این عده مخالفین اصلاحات ارضی باعث اخلال نظم و کسب و کار مردم شده‌اند از این به بعد به هیچ وجه اجازه نخواهد داد چنین تظاهراتی تکرار شود و محرکین و مسببین این قبیل تظاهرات را بشدت سرکوب و تحت تعقیب قانونی قرار خواهد داد.
شهربانی کل کشور- 15 خرداد1342

در دادگاه متهمین واقعه 15 خرداد
حکم اعدام برای طیب و 4 نفر دیگر صادر شد

دادگاه عادی ویژه شماره یک لشکر گارد مأمور رسیدگی به اتهام متهمین واقعه 15 خرداد پس از ۱۳ جلسه رسیدگی در ساعت هفت و نیم صبح دیروز ختم دادرسی را اعلام و قضات وارد شور شدند و در ساعت هفت و ده دقیقه بعدازظهر، پس از قریب به دوازده ساعت رأی خود را به شرح ذیل صادر نمودند:
رأی دادگاه
هیأت دادرسان دادگاه عادی ویژه شماره یک لشکر یک گارد به ریاست سرتیپ حسین زمانی و کارمندی سرهنگ ستاد مهدی احترامی و سرهنگ ستاد مهدی رحیمی و سرهنگ دو ستاد محمد حسن خالصی (کارمند علی البدل) و به دادستانی سرهنگ ستاد احمد دولو قاجار پس از سیزده جلسه رسیدگی به اتهام متهمین واقعه ۱۵ خرداد و مداقه کامل در محتویات پرونده واستماع بیانات دادستان و دفاعیات  وکلای مدافع و آخرین دفاع متهمین که اتهام آنها این است که از چندی قبل فعالیت‌های محرمانه و خیانتکارانه‌ای به‌منظور برهم زدن نظم و امنیت عمومی داشته و در روز‌های 15 و 16 خرداد ماه سال‌جاری دسته‌های مجهز به چوب و میله آهنی و وسایل تخریب و آتش‌سوزی تشکیل و در خیابان‌های شهر تهران حرکت داده و به کتابخانه پارک شهر و وزارت بهداری و وزارت صنایع و وزارت کشور حمله نموده شیشه‌های آنها را شکسته پس از حمله و ورود به وزارت دادگستری قسمتی از پرونده‌ها را آتش زده و ورزشگاه پارک شهر و اتوبوس های عمومی و اتومبیل‌های سواری و تعدادی از خانه‌ها و مغازه‌های مردم و سینما‌ها و تأسیسات عمومی را به آتش کشیده و به اتوبوس حامل دختران دانش‌آموز حمله و هتک حرمت و حیثیت آنان را نموده و به بانوان بدون حجاب حمله و آنان را مجروح کرده، جایگاه‌های توقف مسافرین اتوبوس‌ها و فروش بلیت آنها را خراب نموده و در و پنجره منازل و مغازه‌ها را شکسته، باشگاه‌های ورزشی را سوزانده و از بین برده وبه مراکز حساس شهر مانند تأسیسات آب، برق، رادیو و جایگاه‌های فروش بنزین به قصد آتش زدن و انهدام آنها حمله نموده و بالاخره در اثر تحریکات و عملیات آنها، تعداد زیادی از مردم بیگناه کشته و مجروح شده‌اند، رأی خود را به شرح پایین صادر و اعلام می دارند:
1- طیب فرزند حسن علی، شهرت حاج رضایی، محکوم به اعدام. 2- حاجی اسماعیل فرزند لطف الله، شهرت رضایی، محکوم به اعدام. 3-  امیر فرزند ولی الله، شهرت کریم خانی معروف به امیراستاد ولی، محکوم به اعدام. 4- فضل‌الله فرزند سیف‌الله، شهرت ایزدی سلحشور معروف به داش گزئی، محکوم به اعدام.
5- غلامرضا فرزند محمد، شهرت قائنی معروف به رضا گچکار، محکوم به اعدام.
6- حسن فرزند علی، شهرت صالحی نیا معروف به خالد آبادی، محکوم به حبس ابد با اعمال شاقه. 7- عبدالله فرزند حاجی غلام، شهرت صادق تهرانی معروف به عبدالعلی نقاش، محکوم به پانزده سال حبس با اعمال شاقه. 8- حسین فرزند علی، شهرت شمشادی، محکوم به پانزده سال حبس با اعمال شاقه. 9- سید علی فرزند سید احمد، شهرت بوریا باف معروف به سیدعلی کاشی، محکوم به پانزده سال حبس با اعمال شاقه. 10- محمد باقر فرزند ابراهیم، شهرت باقریان موحد معروف به محمد قمی، محکوم به پانزده سال حبس با اعمال شاقه. ۱۱ - محمود فرزند کریم، شهرت ذوقی تبار، محکوم به پنج سال حبس با اعمال شاقه.  12- عباس فرزند یدالله، شهرت شیرزاد، محکوم به پنج سال حبس با اعمال شاقه.۱۳- حسین فرزند یدالله، شهرت شیرزاد، محکوم به پنج سال حبس با اعمال شاقه. ۱4- اسماعیل فرزند ابراهیم، شهرت خلج، محکوم به پنج سال حبس با اعمال شاقه. 15 - محمدرضا فرزند حسین، شهرت تقی‌زاده سراجی، محکوم به پنج سال حبس با اعمال شاقه.
۱6- سید مجتبی فرزند آقامیر، شهرت طالاری، محکوم به پنج سال حبس با اعمال شاقه. ۱۷ - حاجی محمد فرزند سردار، شهرت مظلومی معروف به حاجی سردار، تبرئه
ضمناً دو فقره چک به مبلغ یک میلیون ریال که از طرف دادگاه ضبط شده بود، به نفع دولت گذارده شد.
روزنامه کیهان - یکشنبه 27 مرداد 1342




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7442/14/554334/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها