دستکش جایگزین کیبورد برای گیمرها




میترا جلیلی- بازی‌های کامپیوتری نسبت به گذشته تغییرات گسترده‌ای داشته‌اند و حالا دیگر نه تنها از دکمه‌های کیبورد بلکه از عینک‌های واقعیت افزوده و مجازی و همچنین دستکش‌هایی ویژه برای تقلید حرکات در گیم می توان استفاده کرد.
هر چند تاکنون دستکش‌های متعددی برای صنعت گیم ارائه شده ولی بیشتر آنها سنگین و غیرقابل انعطاف هستند به همین دلیل هم محققان این عرصه به‌دنبال ساخت نمونه‌های سبک‌تر و منعطف‌تر هستند. یکی از بهترین نمونه‌ها را می‌توان دستکشinfinity Glove دانست که توسط محققان دانشگاه ملی سنگاپور در حال ساخت است. این دستکش حاوی 5 سنسور نخ مانند است که در طول هرکدام از انگشتان دست قرار می‌گیرند. ضخامت این سنسورها به اندازه یک تار موست و از جنس پلاستیک قابل انعطاف ساخته شده و البته توخالی هستند چراکه درون آنها با یک فلز مایع رسانا پر می‌شود.
گفتنی است یک جریان الکتریکی سبک دائماً از فلز مایع عبور می‌کند و کل این مرحله به طور وایرلس توسط نرم افزار یک کامپیوتر رصد می‌شود. وقتی کاربر انگشتان خود را خم می‌کند نخ، کشیده شده و مقداری از فلز مایع به درون آن تزریق می‌شود. این موضوع باعث تغییر در میزان جریان الکتریسیته شده و سیگنال‌هایی برای نرم افزار ارسال شده و درنهایت هم حرکت انگشت در بازی شبیه‌سازی می‌شود و عملاً نیازی به کیبورد وجود ندارد. درواقع با حرکت انگشتان دست و با کمک 5سنسور، نرم افزار می‌تواند حالت‌های دست کاربر را تشخیص داده و آنها را به‌صورت سه بعدی شبیه‌سازی کند.
تاکنون 11حرکت انگشتان و دست برای کنترلرهای بازی‌های کامپیوتری تعریف شده و کاربران می‌توانند مثلاً با فشردن انگشت اشاره خود بر ماشه تفنگ مجازی، بازی Battlefield V را انجام دهند یا مچ خود را بچرخانند. این دستکش تنها 40گرم وزن دارد و نه تنها در صنعت گیم بلکه برای درمان افرادی با مشکلات حرکتی هم می‌توان از آن بهره گرفت. البته این دستکش هنوز راهی بازار نشده و مراحل آزمایشی را می‌گذراند اما احتمالاً قیمت 200تا 300دلاری خواهد داشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7442/17/554346/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها