ایران در ایران




چرا کیفیت نان در البرز پایین آمد؟

کرج- رئیس اتحادیه نانوایان البرز گفت: متأسفانه حدود چهار ماه است که آرد باکیفیت به دست نانوایان نمی‌رسد و همین کیفیت نان را پایین آورده است.
به‌گزارش ایسنا، حجت‌الله نصیری با اشاره به اینکه برخی از نانوایان از تحویل بی‌موقع آرد گلایه دارند، اظهار کرد: اتحادیه نانوایان برای حمل‌ونقل آرد و رساندن آن به نانوایی‌های استان قراردادی با شرکتی منعقد کرده که این شرکت مدتی است به تعهدات خود عمل نمی‌کند.
وی ادامه داد: طبق تعهدات این شرکت باید از زمانی که آرد را تحویل می‌گیرد، در بازه پنج روزه آن را تحویل نانوایی‌ها دهد که متأسفانه این اتفاق نمی‌افتد و همین گلایه‌هایی به همراه داشته است. این مسئول با بیان اینکه اگر نانوا آرد نداشته باشد نمی‌تواند نان به دست مردم برساند، گفت: شرکت طبق تعهداتی که در قرارداد دارد باید خسارت هر روز دیرکرد در رساندن آرد را بپردازد. نصیری ادامه داد: گویا رانندگان این شرکت نسبت به پایین بودن کرایه‌های خود اعتراض دارند که این امر باعث شده در جابه جایی به‌موقع آرد و رساندن آن به دست نانوایان خلل ایجاد شود.

 بهره‌مندی 35 هزار خانوار عشایری از انرژی خورشیدی

سمنان- رئیس سازمان امور عشایر کشورگفت: 35 هزار خانوار عشایری از انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند و تا پایان سال هم ۱۲ هزار و ۳۰۰ خانوار به انرژی خورشیدی مجهز می‌شوند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، کرمعلی قندالی افزود: یکی از وظایف اساسی سازمان امور عشایری برای جامعه هدف تأمین زیرساخت‌ها از جمله راه، آب و انرژی است. وی با بیان اینکه در حوزه انرژی طرحی به‌نام جایگزینی سوخت فسیلی در دستور کار است، تصریح کرد: بخشی از سوخت با تأمین نفت سفید و سیلندر گاز مایع انجام می‌شود و بخشی دیگر از محل جایگزینی انرژی خورشیدی صورت می‌گیرد. قندالی با بیان اینکه تا پایان سال ١۴٠٠ تعداد ۵۵ هزار خانوار به سامانه انرژی خورشیدی مجهز خواهند شد، افزود: این تعداد ٢٧ درصد خانوار‌های عشایری کل کشور را تشکیل می‌دهند. به گفته وی پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ١۴٠١ تعداد ۷۵ هزار خانوار از این سامانه‌ها بهره ببرند. رئیس سازمان امور عشایر کشور تأمین آب را یکی دیگر از دغدغه‌های مسئولان این سازمان دانست و گفت: در سال ۱۳۹۸ اعتباری بالغ بر ٢۵٣ میلیارد تومان و امسال هم ١٨٠ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای تأمین آب و شبکه‌های مربوطه تخصیص یافته است.

ثبت ۸ اثر ناملموس زنجان در فهرست آثار ملی

زنجان - مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، از ثبت ۸ اثر ناملموس این منطقه در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.
به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، امیر ارجمند گفت: این آثار شامل فنون و مهارت ساخت صندوق (یخدان) شهرستان زنجان، مهارت پخت فسنجان محلی شهرستان طارم، مهارت پخت غذای چوپانی و عشایری سِرِن استان زنجان، فنون و مهارت رشته‌بری سنتی استان زنجان، غذای سنتی جغوربغور شهرستان زنجان، غذای سنتی اوماج آشیی شهرستان زنجان، بازی بومی محلی آرادان گِشِده روستای آقچی‌کند شهرستان ابهر و نیز نساء امینی گنجینه زنده بشری در ‌تنورسازی و سفالگری سنتی روستای گلابر شهرستان ایجرود است. مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان زنجان همچنین از ثبت ۶ اثر تاریخی منقول این استان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد. ارجمند یادآور شد: پنجه علم نقره کتیبه‌دار به تاریخ ۱۳۴۸ ه.ق، پنجه علم برنجی کتیبه‌دار به تاریخ ۱۲۵۲ ه.ق، پنجه علم نقره کتیبه‌دار به تاریخ ۱۲۳۴ ه.ق که هر سه این پنجه علم‌ها متعلق به بقعه قیدار نبی(ع) و سکه فلوس مسی ضرب زنجان و سکه نقره ضرب دارالسعاده زنجان به تاریخ ۱۲۴۱ ه.ق که هر دو سکه متعلق به بخش خصوصی و سنگ یادبود حسینیه اعظم زنجان به تاریخ ۱۲۹۲ ه.ق، از جمله آثار تاریخی زنجان است که به‌تازگی به فهرست میراث ملی پیوسته است. گفتنی است، با ثبت این6 اثر منقول در فهرست میراث ملی، مجموع آثار ثبتی استان زنجان به عدد ۸۵۷ اثر رسید که شامل ۷۶۷ اثر در فهرست میراث غیرمنقول، ۲۸ اثر در فهرست میراث منقول، ۴۸ اثر در فهرست میراث ناملموس، ۱۳ اثر در فهرست میراث طبیعی و یک اثر جهانی در فهرست میراث واجد ارزش تاریخی و فرهنگی است.

بازارچه زعفران در خراسان شمالی راه‌اندازی می‌شود

 بجنورد- با هدف حمایت از زعفران کاران تا آبان ماه آینده بازارچه زعفران در شهرستان فاروج در خراسان شمالی راه‌اندازی می‌شود .
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال از سطح چهار هزار هکتار زیر کشت زعفران در استان ۲۰ تن سرگل زعفران برداشت شود. یوسفی از افزایش ۵۰۰ هکتاری سطح زیر کشت زعفران برای کشت پاییزه خبر داد و گفت: باروری زعفران برای سال آینده نتیجه خواهد داد. یوسفی از اعطای ۷ مجوز فراوری زعفران برای برند سازی و بسته‌بندی برای صادرات این محصول خبر داد. وی با اشاره به اینکه سال‌های گذشته زعفران استان برای کنترل کیفیت به مشهد فرستاده می‌شد، از راه‌اندازی آزمایشگاه کنترل کیفیت در استان خبر داد. یوسفی با توصیه به افرادی که تمایل به کشت زعفران دارند، گفت: زعفران‌کاران قبل از اقدام حتماً به موضوعاتی از جمله کیفیت خاک منطقه و ظرفیت نیروی انسانی با توجه به کوتاه بودن زمان برداشت توجه کنند که مانند سال قبل متضرر نشوند.  وی گفت: با توجه به افزایش نرخ ارز و نهاده‌های کشاورزی انتظار می‌رود قیمت زعفران هم افزایش قابل توجهی داشته باشد.

۱۳ شیئی به جا مانده از اشکانیان در گیلان کشف شد

رشت - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان بیان کرد: ۱۳ شیئی دوره اسلامی و اشکانی در خانه یک حفار غیر مجاز در رشت کشف و هفت نفر در این راستا دستگیر شدند.
به گزارش ایرنا، ولی جهانی افزود: اشیای کشف شده توسط حفاران غیر مجاز از محوطه‌های باستانی گیلان به‌دست آمده است. وی اظهار داشت: سه هزار اثر تاریخی در گیلان شناسایی شده که ۶۵ درصد آنها محوطه‌های باستانی هستند.وی ادامه داد: آثار به‌دست آمده شامل دو سنگ وزنه و مهره هستند که از گورستان‌های باستانی کشف شده‌اند و امروز در قالب یک کوله پشتی، پس از کسب نیابت قضایی از خانه یک حفار غیر مجاز در بخش خشکبیجار رشت به‌ دست آمد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7442/6/554397/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها