وزیر فرهنگ: دیپلماسی سینما قوی‌ترین دیپلماسی‌هاست


مراسم اولین دوره تجلیل از افتخارآفرینان سینمای ایران در عرصه بین‌المللی در سال 2019 به مناسبت ۱۲۰ سالگی سینمای ایران شامگاه جمعه 21 شهریورماه همزمان با روز ملی سینما به همت جشنواره جهانی فیلم فجر، بنیاد سینمایی فارابی و منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد و همراهی خانه سینما با حضور مسئولان و سینماگران در باغ هنر برگزار شد. در ابتدای برنامه از هنرمندانی که به عنوان داور در جشنواره‌های جهانی حضور داشتند تقدیر شد. به جز فاطمه معتمدآریا و رضا میرکریمی؛ ویشکا آسایش، رخشان بنی‌اعتماد، بهناز جعفری، پوران درخشنده و مجید مجیدی از جمله هنرمندان تقدیر شده در این بخش بودند که در مراسم حضور نداشتند. در بخش دیگر برنامه پس از پخش کلیپی با صدای پرویز پرستویی و غزل شاکری از مدافعان سلامت تقدیر شد. مرضیه برومند اجرای این بخش را برعهده داشت و محمدعلی نجفی، حامد بهداد و نرگس آبیار دیگر سینماگرانی بودند که در این بخش روی سن آمدند. برومند در پایان برنامه از استاد محمدرضا شجریان یاد و برای او آرزوی سلامتی کرد. پخش کلیپی با صدای وحید جلیلوند با موضوع محرم، کلیپی از فیلم‌های خاطره‌انگیز تاریخ سینمای ایران با خوانش متنی از صابر ابر در فیلم «اینجا بدون من» و همچنین کلیپی از درگذشتگان سینمای ایران از دیگر بخش‌های جنبی مراسم بود. محمدمهدی عسگرپور برای پرهیز از طولانی شدن برنامه از سخنرانی انصراف داد و پیروز حناچی شهردار تهران و سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها سخنرانان برنامه هم کوتاه سخن گفتند. برخی از اهالی سینما زمان دریافت جایزه سخنانی کوتاه مطرح کردند.
پیروزحناچی: در حضور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی قول می‌دهم که شهرداری تهران شرایط ساخته شدن کاخ جشنواره‌های سینمایی را فراهم کند.
فاطمه معتمدآریا: شهرداری مسئول اتفاقات یک شهر است و جدا از انتظارات شهروندان درباره سلامت شهر، سلامت روان مردم و شهروندان نیز برعهده شهرداری است. این ارتباط نزدیک شهرداری با سینما، تئاتر و موسیقی بسیار مطلوب است.
رضا میرکریمی: امیدوارم دوباره کسب و کار مردم رونق بگیرد و هیچ پدری دست خالی به خانه نرود. در کنار بسامان شدن زندگی مردم، سینما نیز به رونق گذشته بازگردد.
احمد مسجدجامعی: خوب است که خانه شهریار عدل به یادگار برای تاریخ سینمای ایران باقی بماند.
مهناز محمدی: بیش از اینکه تشویق بشوم توبیخ شده‌ام؛ در اصل باید سال آینده از زندان آزاد می شدم و اگر اینجا هستم به دلیل لطف و پیگیری حبیب احمدزاده و پرویز پرستویی است که باعث شدند من آزاد شوم.
نرگس آبیار: همیشه وقتی ورزشکاران از رویدادی جهانی جایزه‌ای دریافت می‌کنند در ایران نیز مورد تجلیل قرار می‌گیرند اما درباره سینماگران پیش از این چنین اتفاقی نمی‌افتاد و خوشحالم که این مراسم برگزار شد.
نوید محمدزاده: حتی آنانی که با سینمای ایران مخالف هستند، می‌دانند هر بار که ما از جشنواره‌های خارجی جایزه دریافت می‌کنیم نام ایران را بالا می‌بریم. ما نمایندگان فرهنگی سینمای ایران هستیم.
سعید روستایی: فرهنگ جهانی سینما، بدون سینمای ایران چیزی کم دارد. کم نیستند ملت‌هایی که هنوز زبان سینما را نیاموخته‌اند و حضور نادرشان گذرا و بی تداوم است. با این حال تنها معیار ما برای اشاره به سینمای ایران حضور آن در جشنواره‌های جهانی نیست. جشنواره‌های جهانی اگر سال‌ها میزبان آثار بزرگانی چون کیارستمی و فرهادی بوده‌اند دیرزمانی هم بی نصیب از آثار ارزشمند ناموری چون بهرام بیضایی بوده‌اند.
حامد بهداد: همه ما 80 میلیون نفر خیلی با هم یکی هستیم. روح‌مان با هم گره خورده. با هم خویشاوندیم. برای من دشوار است که لحظه‌ای شاد باشم و تریبونی در اختیار داشته باشم اما یادی نکنم از کسانی که در زندان هستند. از همه کسانی که مَشتی و ذیصلاح هستند؛ تجدید نظر و مهربانی می‌خواهم. به نحوی دل ما را بشنوید. حرف ما را بشنوید.
سید عباس صالحی: ما وقتی با جهان بیرونی از طریق سینما ارتباط پیدا می‌کنیم جان و زبان ایرانی را با جهان ارتباط می‌دهیم. دیپلماسی فرهنگی ما از طریق سینما یکی از قوی‌ترین دیپلماسی‌هاست. دیپلماسی فرهنگی ایران در جهان دیپلماسی بی مزد و منت و کم هزینه است. کمتر حوزه‌ای هست که چنین دیپلماسی‌ای را پیش برده باشد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7442/19/554419/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها