‌به نام تاریخ



23 شهریور
سال 1501 میلادی در چنین روزی میکل آنژ مجسمه ساز برجسته ایتالیایی ساخت «تندیس داوود» را آغاز کرد. مجسمه‌ای از سنگ مرمر که در نهایت ساختش با 17/5 متر ارتفاع در سال 1504 به پایان رسید و اکنون یکی از شاهکارهای عصر رنسانس محسوب می‌شود.
تولدها
موریس ژار: آهنگساز مشهور فرانسوی سال 1924 در چنین روزی به دنیا آمد. موریس ژار اولین موسیقی فیلم را در سال 1952 برای فیلم کوتاه «هتل معلولان» ساخت و پس از اینکه در دهه شصت میلادی به امریکا مهاجرت کرد کارش را جدی‌تر دنبال کرد. او در طول سال‌ها فعالیتش بیش از 150 موسیقی فیلم برای فیلم‌های شناخته شده ساخت. آثاری مانند «لورنس عربستان»، «دکتر ژیواگو»، «گذرگاهی به هند»، «محمد رسول الله(ص)»، «عمر مختار» و «اسب کهر را بنگر» که برای «لورنس عربستان»، «گذرگاهی به هند» و «دکتر ژیواکو» برنده جایزه اسکار بهترین موسیقی فیلم شد. او سال 2009 درگذشت.
میمنت میرصادقی: شاعر و محقق زبان و ادبیات فارسی سال 1316 به دنیا آمد. میمنت میرصادقی از دانشگاه تهران لیسانس زبان و ادبیات فارسی گرفت و با سرودن شعر نو نیمایی مطرح شد. اشعاری که لطیف و عاشقانه و گاهی هم متأثر از اتفاقات اجتماعی روز هستند. او نخستین مجموعه شعرش را سال 1347 به‌ نام «بیداری جویباران» منتشر کرد و پس از آن از او مجموعه‌های «با آب‌ها و آیینه ها»، «جان‌های آفتابی» و «زیر خونسردترین برف جهان» منتشر شد. میرصادقی در زمینه زبان و ادبیات فارسی تحقیق‌هایی انجام داده که در قالب «رمان‌های معاصر فارسی»، «از دیر تا هنوز؛ برگزیده شعر فارسی از قدیم‌ترین دوران تا انقلاب»، «تا صبحدمان» و «واژه نامه هنر شاعری» منتشر شده است.
   جی. بی. پریستلی درام نویس انگلیسی، آلن کاوالیه کارگردان فرانسوی، پیترو جرمی کارگردان ایتالیایی، اریک بنتلی کارگردان ایتالیایی، لیندا کیانی بازیگر، نرگس جورابچیان داستان نویس و نایل هوران خواننده و ترانه سرای ایرلندی هم متولد امروز هستند.
درگذشت ها
هانیبال الخاص: نقاش صاحب سبک ایرانی 10 سال پیش در چنین روزی درگذشت. هانیبال الخاص متولد 1309 بود و از 14 سالگی نقاشی را آموخت و بعدها به‌صورت جدی در کلاس‌های جعفر پتگر آموزش کلاسیک نقاشی دید. برای تحصیل در رشته پزشکی به امریکا رفت اما این رشته را رها کرد و فلسفه و نقاشی خواند و در رشته تصویرسازی و بعد هنرهای تجسمی لیسانس و فوق لیسانس گرفت. هانیبال الخاص با نقاشی‌های فیگوراتیوش شناخته می‌شد که این آثار او بخش مهمی از هنر مدرن ایران هستند. الخاص با استفاده از اسطوره‌های ایرانی و فضاسازی‌های مذهبی سبکی تازه ایجاد کرد که همچنان شاخص است. از او هزاران تابلو، 300 مترمربع نقاشی دیواری، 3 پرده 15 قطعه‌ای و 4 پرده 8 قطعه‌ای به جا ماند و برای کتاب‌های زیادی تصویرسازی کرد. جالب است بدانید هانیبال الخاص که پدر و عمویش از شاعران بنام زبان آشوری بودند اشعار زیادی را از شاعرانی مانند میرزاده عشقی، نیما یوشیج و پروین اعتصامی به زبان آشوری ترجمه کرد و گاهی شعر و داستان کوتاه هم می‌نوشت.
شیون فومنی: میراحمد سید فخری‌نژاد متخلص به شیون فومنی، شاعر گیلانی، سال 1377 در چنین روزی درگذشت. او متولد 1325 بود و با سرودن اشعار گیلکی مطرح شد. او بسیاری از شعرهای محلی و بومی گیلکی را هم جمع‌آوری کرد و مانع فراموشی آنها شد. تسلط شیون فومنی بر موسیقی و آواهای محلی باعث شد به‌عنوان یکی از موفق‌ترین شاعران و ترانه سرایان گیلانی مطرح شود و خوانندگان مشهوری اشعار او را اجرا کردند، البته شیون فومنی اشعار به زبان فارسی هم دارد که آنها هم مطرح هستند. از او مجموعه اشعاری به‌ نام‌های «پیش پای برگ»، «یک آسمان پرواز»، «از تو برای تو»، «رودخانه در بهار» و آلبوم صوتی «هلاچین» به جا مانده است.
دانته آلیگیری: نویسنده اثر مشهور «کمدی الهی» سال 1321 میلادی در چنین روزی درگذشت. دانته آلیگیری متولد 1265 میلادی بود و نوشتن «کمدی الهی» را در 35 سالگی آغاز کرد. سه گانه‌ای که نوشتن آن از سال 1308 شروع شد و تا مرگ دانته ادامه داشت. این کتاب روایت سفر خیالی دانته به دوزخ، برزخ و بهشت است و یکی از بهترین آثار ادبیات ایتالیا و جهان محسوب می‌شود. از او آثار دیگری «ضیافت»، «آهنگ ها»، «سلطنت»، «زندگانی نو» هم منتشر شده‌اند که این آثار تأثیر زیادی بر ادبیات ایتالیا و اروپا داشتند.
   مرتضی راوندی تاریخ نگار، سعید کنگرانی بازیگر و مهدی آرین‌نژاد دوبلور هم در چنین روزی درگذشتند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7442/20/554430/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها