خرید توافقی زرشک از کشاورزان خراسان جنوبی کلید خورد




زهره افشار
خبرنگار
زرشک باقی مانده روی دست کشاورزان خراسان جنوبی به‌ صورت توافقی خریداری می‌شود تا از ضرر بیشتر بهره برداران این بخش جلوگیری شود.حالا مدیر عامل تعاون روستایی استان خراسان جنوبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایران خبر‌های امید بخشی به زرشک کاران خراسان جنوبی می‌دهد؛ قرار است طی یک هفته آینده، خرید توافقی زرشک در 5 شهرستان خراسان جنوبی آغاز شود تا بخشی از زرشک انبار شده کشاورزان در بارگاه‌های زرشک از طریق تعاون های روستایی خریداری و راهی بازار مصرف شود.
 «وحید ضیاییان احمدی «مدیرعامل تعاون روستایی استان خراسان جنوبی در تماس با «ایران» گفت: طی 7 روز آینده تشکل‌های کشاورزی در 5 شهر زیرکوه، قاین، درمیان بیرجند و سربیشه که مهد تولید زرشک استان هستند کار خرید توافقی زرشک را آغاز می‌کنند. به گفته وی اعتبار خرید توافقی زرشک از سوی سازمان تعاون روستایی کشوری در اختیار این تشکل‌ها قرار می‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد: زرشک کاران نگران زرشک انبارشده خود نباشند.
وی تصریح کرد: این تشکل‌ها نقش واسطه‌ای را بین کشاورز و بازار برعهده خواهند داشت. احمدی با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت تمام شده هر کیلو زرشک 32 هزار تومان است افزود: ما با لحاظ یک سود منطقی برای کشاورز قیمت خرید توافقی را بین 40 تا 48 هزار تومان در نظر گرفته‌ایم. مدیرعامل تعاون روستایی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه به‌ دنبال کاهش تقاضای زرشک قیمت این محصول در یک دوره به زیر کیلویی 35 هزار تومان نیز رسیده بود تصریح کرد: در حال حاضر قیمت متعادل شده و به 45 هزار تومان رسیده ولی ما با هدف رفع نگرانی کشاورزان قصد ورود به بازار را داریم. اتنظار می‌رود با شروع خرید توافقی زرشک بازار این محصول از نظر روانی تحت تأثیر قرار گرفته و بازار زرشک رونق بیشتری بگیرد. وی در پاسخ به این پرسش که برخی فعالان بازار از این قیمت توافقی راضی نیستند توضیح داد: هدف ما رفع نگرانی کشاورزان واقعی است که آنها نیز از این قیمت راضی هستند.
وی خاطرنشان کرد: این نقد از طرف دلالانی مطرح می‌شود که پیش از تولید محصول و طبق روال هر ساله اقدام به پیش خرید زرشک از کشاورزان با قیمت‌های بالاتر کرده‌اند. وی گفت: هر چند هنوز حدود 6 تا 7 هزار تن زرشک در بارگاههای زرشک کشاورزان موجود است ولی انتظار می‌رود حدود یکهزار تن از این میزان از سوی تشکل‌های کشاورزی به شکل توافقی خریداری شود؛ در همین حال «غلامرضا قوسی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز به ایران گفت: در مجموع 17 هزار و 642 هزار هکتار از باغ‌های استان به زرشک اختصاص دارد که در سال زراعی گذشته که دیروز به پایان رسید 20 هزارو 900 تن تولید داشته است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7450/15/555273/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها