بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

تهران لوله کشی گاز می‌شود

طبق طرحی که در شرکت ملی گاز وابسته به شرکت ملی نفت ایران در دست تنظیم است، در تهران لوله کشی گاز خواهد شد و قیمت گاز از ثلث قیمت فعلی گاز مایع که داخل سیلندر به مردم عرصه می‌شود ارزان‌تر خواهد گردید.
برای لوله کشی گاز تهران بیش از 2275 میلیون ریال (45 میلیون دلار) اعتبار پیش‌بینی شده است که یک ثلث آن از مشترکین انشعاب، وام گرفته می‌شود و بقیه از طریق وام داخلی و اعتبارات مخصوص تأمین خواهد گردید. طبق طرح تهیه شده، در سال ۱۳4۹ گاز جنوب توسط شاه لوله وارد تهران خواهد شد. قبل از آن مقدمات توزیع صنعتی گاز فراهم خواهد گردید و تا پایان سال مزبور بیش از نصف کارخانه‌های صنعتی تهران، سوخت فعلی خود را به سوخت گازی که قیمت آن خیلی ارزان‌تر از قیمت سوخت‌های دیگر است تبدیل خواهند کرد.به موازات رسیدن گاز به تهران لوله کشی گاز جهت مصرف خانگی از شمال شهر آغاز خواهد شد و مثل سازمان آب، منطقه به منطقه انشعابات گاز متصل می‌گردد.برای انشعاب لوله گاز به منازل و مستغلات، مخارجی در حدود ۷۰۰ تومان پیش‌بینی شده است، از هر مستغل به نسبت بزرگی و کوچکی وامی معادل ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان دریافت خواهد شد. برای وام گاز بر خلاف وام های برق و آب و تلفن، بهره پرداخت خواهد گردید....
روزنامه اطلاعات - شنبه 5 فروردین 1346

آمار ازدواج دختران و پسران کمتر از سن قانونی در تهران
عروس و دامادهای کوچک

2669 پسر کمتر از 18 سال و دختر کمتر از 15 سال ظرف سال گذشته در تهران داوطلب ازدواج شدند. عده پسران کمتر از 18 سال به نسبت کمتر است و بیشتر این عده دخترانی هستند که 13 تا 15 سال از عمرشان می‌گذرد.
ازدواج دخترکمتر از 13 سال و پسر کمتر از 15 سال بکلی ممنوع است و چنانچه کسی این ممنوعیت را نادیده بگیرد در دادگاه جنایی محاکمه خواهد شد.اما طبق ماده 1041 قانون مدنی (مربوط به ازدواج) دختران کمتر از 15 سال تمام و پسران کمتر از 18 سال تمام با شرایطی می‌توانند ازدواج کنند و از این سن بیشتر ازدواج آنها بلامانع است.اگر به آمار تقریبی ازدواج در سال گذشته در تهران توجه کنیم می‌بینیم که بیش از یک هشتم عروس خانم‌ها دختران کمتر از 15 سال بوده‌اند.
برای ازدواج این دخترها محاضر ازدواج، آنها را با معرفی نامه عکس‌دار به‌دادسرای تهران معرفی می‌کنند و دادستان تهران آنان را جهت سنجش استعداد ازدواج به پزشکی قانونی می‌فرستد. نظر پزشکی قانونی در دادگاه ویژه‌ای مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و حکم دادگاه درازدواج این قبیل دختران نافذ و قابل اجرا است.
سال گذشته پزشکی قانونی ازمیان دخترانی‌  که به آن اداره معرفی شده‌ بودند استعداد جسمانی 2132 نفر را جهت ازدواج کافی تشخیص داد که این عده به خانه شوهر رفتند.
روزنامه اطلاعات- سه‌شنبه 15 فروردین 1346

مالیات محصولات فرهنگی در سال 1346
صفحه فروش‌ها، صفحه را گران کردند

صفحه فروش‌ها از دیروز صفحه را به قیمت ۳۰ ریال و در بعضی موارد ۳۵ ریال می‌فروشند. صفحه فروش‌ها دیروز و امروز قیمت صفحه را بالا برده‌اند و در اکثر نقاط صفحه به قیمت ۳۰ ریال فروش می‌رود و بعضی از صفحه فروش‌ها نیز صفحه را 35 ریال می‌فروشند. صفحه فروش‌ها می‌گویند قیمت صفحه از فردا بتدریج بالا خواهد رفت و ما مجبوریم که صفحه را۳۵ ریال وحتی 40 ریال بفروشیم. صفحه فروش‌ها درباره علت افزایش قیمت صفحه می‌گویند، ما مجبوریم صفحه را که قبلاً 16 ریال می‌خریدیم حالا ۲5 تا 26 ریال بخریم واگر ۳۰ تا ۳۵ ریال نفروشیم صرف نمی‌کند. مردمی که امروز برای خرید صفحه مراجعه می‌کردند، کمتر حاضر می‌شدند صفحه را۳۰ تا 3۵ ریال بخرند.صفحه فروش‌ها می‌گویند ما حداقل باید روزی ۱۰۰ صفحه بفروشیم تا بتوانیم به کار خود ادامه دهیم.حدود هشت کمپانی صفحه پرکنی که در تهران روزانه  حدود ۵۰ هزار صفحه تولید می‌کردند از اخذ 10 ریال مالیات نگران هستند و می‌گویند دستگاه‌های ما به‌صورت نیمه تعطیل درآمده است و از دیروز تاکنون صفحه فروش‌ها برای خرید صفحه به ما مراجعه نکرده‌اند و اگر بدین ترتیب باشد مجبور هستیم دستگاه‌های خود را تعطیل کنیم. یکی از مدیران کمپانی‌ها می‌گوید: وزارت دارایی از بابت مالیات اسفند145 هزار تومان برای کمپانی رویال و ۲۵2 هزار تومان برای ایران گرام، پیش آگهی مالیاتی فرستاده است.
صاحبان این دو کمپانی مدعی هستند که صفحه را در اسفند ماه 15و 16ریال فروخته‌اند و تازه بعد از ۵۰ روز به آنها اطلاع داده شده که باید مالیات جدید از تاریخ اسفند بپردازند. اگر وزارت دارایی تصمیم داشت چنین کاری را بکند جا داشت که ما را همان موقع باخبر نماید تا ما صفحه را 15 و ۱6 ریال نفروشیم.
ما تا چند روز قبل از ۷۰ دستگاه پرس برای تولید صفحه استفاده می‌کردیم، در صورتی که حالا بیش از دو دستگاه آن کار نمی‌کند و از دیروز مأموران وزارت دارایی در کنار این دستگاه‌ها ایستاده‌اند و برای هر صفحه‌ای که تولید می‌شود ۱۰ ریال مالیات محسوب می‌دارند. به‌طور کلی، مدیران کمپانی‌های تولیدکننده صفحه معتقدند که در حال حاضر گران شدن صفحه در فروشگاه‌ها به هیچ وجه صحیح نیست، زیرا مالیات جدید از کمپانی‌ها اخذ خواهد شد و کمپانی‌ها نیز از بابت تولیدات جدید خود باید این مالیات را بپردازند. نه آنکه قیمت صفحه‌ای که در مغازه‌ها از سابق وجود دارد و صاحبان فروشگاه‌ها آن را با قیمت 15 و ۱6 ریال خریداری کرده‌اند گران تر به فروش برسد.صاحبان کمپانی‌های صفحه فروشی می‌گویند تمام سرمایه ما دست مردم است و اگر ما به فروشندگان صفحه ندهیم مطالبات ما را نخواهند داد و اگر هم بخواهیم به آنان صفحه بفروشیم آنان حاضر نیستند صفحه را ۲6 ریال بخرند. بهتر بود اخذ مالیات را از یک ریال شروع می‌کردند و کم کم مالیات را بالا می‌بردند تا ما حساب کار خودمان را می‌کردیم. افزایش قیمت صفحه، بوسیله صفحه فروش‌ها موجب ناراحتی مردم بالاخص جوانان و کارگران شهرستان‌های کوچک و محلات و مردم جنوب شهر شده است و آنان که دلخوش بودند با پرداخت ۲۰ تا ۲5 ریال می‌توانند مدت ها خود و خانواده‌شان را سرگرم کنند حالا دیگر قادر به چنین کاری نیستند.
روزنامه اطلاعات- پنجشنبه 24 فروردین 1346

تأسیس مدرسه عالی چاپ

شورای مرکزی دانشگاه‌های کشور با صدور امتیاز مدرسه عالی چاپ موافقت کرد. این مدرسه دارای یک دوره دو ساله تحصیل و کارآموزی است و دانشجویانی که با دارا بودن دیپلم کامل متوسطه دوره مزبور را به پایان برسانند به اخذ دیپلم عالی (فوق دیپلم) موفق خواهند شد. دیپلم مزبور از نظر قوانین آموزشی و استخدامی کشور رسمی و معتبر می‌باشد و دانشجویان مدرسه از کلیه امتیازات تحصیلی استفاده خواهند کرد.مدرسه عالی چاپ زیر نظر هیأت امنا که مرکب از ۹ نفر است اداره می‌شود و دارای 5 رشته مختلف مربوط به صنعت چاپ می‌باشد.
در این مدرسه مانند مدارس مشابه آن در امریکا و انگلستان علاوه بر کارهای عملی، دروس ریاضیات، فیزیک و شیمی در سطح عالی تدریس خواهد شد. برای تدریس در این مدرسه با کسب موافقت مقامات مسئول، از استادان دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی آریامهر و پلی تکنیک استفاده می‌شود، همچنین از کارشناسان خارجی در رشته چاپ و تدریس عملی استفاده خواهد شد....
روزنامه اطلاعات - سه‌شنبه 19 اردیبهشت 1346







آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7450/16/555302/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها