راه‌اندازی هشتگ براندازی برای دولت «السیسی»




زهره صفاری/ صدها معترض مصری در اعتراض به سیاست‌های دولت «عبدالفتاح السیسی» با شکستن حصر امنیتی شدید شهرها، به خیابان‌ها ریخته و خواستار کناره‌گیری رئیس جمهوری کشورشان شدند.
به گزارش «میدل ایست مانیتور»، بیشترین جمعیت معترضان در شهرهای «سوئز»، «کفرالدوار»، «اسکندریه» و «اسوان» حاضر بودند که با حمله به خودروهای پلیس، مأموران را در مناطقی مجبور به عقب‌نشینی کردند. تصاویر ویدیویی همچنین نشان می‌داد بسیاری از معترضان در هراس دستگیری به خیابان‌های کوچک هجوم آورده و علیه السیسی شعار می‌دادند.
جرقه اعتراضات با یک هشتگ
20 سپتامبر سال گذشته، هزاران مصری معترض پس از انتشار چندین فیلم ویدیویی از فساد مالی نزدیکان «السیسی»، با فراخوان اینترنتی معترضی به نام «محمدعلی» به خیابان‌ها آمده و علیه رئیس جمهور شعار دادند اما این اعتراضات با بازداشت‌های شدید معترضان سرکوب شد. با این حال این پایان کار نبود و چند روز مانده به سالگرد این تظاهرات بار دیگر، پیامی از سوی «محمدعلی» با مضمون «20 سپتامبر به خیابان‌ها بیایید» ترند اول توئیتر در مصر شد. از طرفی با توجه به تقارن مشکلات اقتصادی مصر، افزایش نقض قوانین حقوق بشری در دولت السیسی، تخریب هزاران خانه مسکونی به بهانه نداشتن مجوز، مداخله دولت در امور لیبی و مذاکرات ناتمام سد رود نیل، با شیوع بحران کرونا، این هشتگ مانند کبریتی خشم فروخفته معترضان را شعله‌ور کرد و در میان تمامی تدابیر امنیتی، مصر تبدیل به صحنه بزرگ اعتراضات به رئیس جمهور و دولتش شد.
همچنین «نادر سعد»، سخنگوی دولت نیز بستن رستوران‌ها و اعمال شدید‌ترین قوانین امنیتی را شایعه اعلام کرد و این دست اخبار را تبلیغات منفی علیه دولت خواند.
روزهای پرالتهاب در مصر
«محمـدعلـــــی» هدایتگـــــر ایــــن ناآرامی‌های ضددولتی سال‌ها پیمانکار نزدیک رئیس جمهور بود که بسیاری از پروژه‌های ارتش را در دست داشت اما در مقطعی از کشور فرار کرد و در تبعیدی خودخواسته راهی اسپانیا شد. از همان زمان اعتراضاتش شکل علنی به خود گرفت و فضای مجازی به صحنه مبارزات ضد دولتی او بدل شد. اما به نوشته «الجزیره»، همزمان با سالروز اعتراضات 20 سپتامبر سال گذشته که بیش از 2300 نفر را روانه زندان کرد، دولت در هراس از تکرار آشوب‌های سال گذشته در یک اقدام غیرمنتظره شماری سران کمپین‌های اپوزیسیون، چهره‌های شاخص احزاب چپ‌گرا و فعالان سیاسی را بازداشت کرد.
اما همه این اقدامات نتوانست مانع از قیام مردم شود. «محمدعلی» هفته گذشته در مصاحبه با «الجزیره» گفت: «اگر 5 میلیون نفر به خیابان‌ها بیایند هیچ‌کس قادر به مقابله با آنها نیست و بدون شک کسی دستگیر نمی‌شود. 20 سپتامبر سال گذشته معترضان پس از ساعت‌ها تظاهرات به خانه‌هایشان رفتند و کار دستگیری‌شان را آسان کردند. پس امسال برای تکرار نشدن آن اتفاق دردناک باید تا تحقق خواسته‌هایشان در خیابان‌ها بمانند. ما به دنبال مصر متحد هستیم. مصری که مردمش عاشقانه دوستش دارند و بزودی آن را از دستان السیسی در می‌آوریم.»
«ویلیام لورنس»، دیپلمات سابق امریکا و استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، معتقد است قیام امسال با سال گذشته قابل قیاس نیست: «این بار تظاهرات‌ها گسترده و بزرگ نبود چراکه دولت پیشدستی کرده و با بازداشت بیش از هزار نفر و ایجاد فضای امنیتی در میان دانشجویان و دانش‌آموزان و کوچه و خیابان‌ها امکان گسترش اعتراضات را به حداقل رساند. البته آنچه مهم است اینکه در میان همه این فشارها، اعتراضات همچنان برقرار شد.»
بسیاری از تحلیلگران بر این باورند سابقه تظاهرات اعتراضی 25 ژانویه 2011 که به سرنگونی حکومت «حسنی مبارک» انجامید، مردم را به سمت این قیام‌ها سوق داده است.
اما نکته جالب توجه در این روزهای مصر، حفظ ظاهر دولت در میان آشوب‌ها بود. به طوری که دور میز کابینه «السیسی» همه چیز آرام و رئیس جمهور و وزرا بی‌توجه به آنچه در خیابان‌ها در حال انجام است، بر سر پروژه‌های توسعه کشور متمرکز شده و بحث و تبادل نظر کردند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7450/4/555322/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها