جهان نگران مجادلات امریکا با چین




‌ویلیام مولدین و جیمز تی آردی
مترجم: وصال روحانی
در جریان مجمع عمومی سالانه سازمان ملل برخی سران جهانی درباره عواقب ستیزه‌های اخیر امریکا با چین ابراز نگرانی کردند. مجادله‌هایی که به‌زعم آنها ممکن است روند کنترل بیماری کرونا را سست‌تر و روال ترمیم امور اقتصادی را مخدوش‌ کند و حتی به‌یک رویارویی نظامی مستقیم منجر شود.
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در مراسم گشایش مجمع عمومی این سازمان درباره این امر هشدار داد و گفت: « اگر رفتارهای خطرناک هر دو طرف ماجرا و بویژه امریکا مهار نشود، جهان دچار تفرقه تازه‌ای خواهد شد.» درست  است که امریکا و چین در ماه‌های اخیر جنگ کلامی تندی بخصوص برسر مسائل اقتصادی داشته‌اند و نظرات متفاوتی درباره نقش و آرای سازمان ملل در زمینه‌ مهار ناآرامی‌های جهانی دارند و در مورد روش مبارزه با «کووید19» هم دچار اختلاف سلیقه‌اند. اما نگاهی به نطق رهبران دو کشور در مجمع عمومی سازمان ملل، تصویر کاملی از نگاه آنان به این رویارویی ها را ترسیم می کند. شی‌جین پینگ رهبر چین در سخنرانی‌اش تأکید کرد که پکن هیچ تمایل و قصدی برای به‌ راه‌اندازی جنگی سرد و بخصوص یک تقابل نظامی مستقیم با هیچ کشوری ازجمله امریکا را ندارد. اما ترامپ در نطق ضبط شده و تصویری خود یک بار دیگر سازمان بهداشت جهانی (WHO) را به‌ کاهلی در کنترل «کووید19» متهم کرد و از سران سایر کشورها خواست با رفع آشفتگی‌های داخلی خود از تبدیل شدن جهان به یک کره آشوب زده جلوگیری کنند. او در پیام خود گفت: «وقتی بسیاری از کشورها حتی حاضر نیستند اوضاع داخلی خود را آرام کنند، چطور می‌خواهند جزئی از روند نظم و آرامش پیوسته جهانی باشند.»
در این میان وضع کشورهایی که احساس می‌کنند در وسط این مجادله گرفتار شده‌اند، وخیم به نظر می رسد. یکی از آنها فیلیپین است که رئیس‌جمهوری‌اش (رودریگو دوترته) در پیام ویدیو‌کنفرانسی‌اش گفت: «بیم‌ آن داریم که در هنگامه برخورد دو غول تسلیحاتی و اقتصادی، ما متضرر اصلی ماجرا باشیم. این یک واقعیت است که وقتی فیل‌ها به ‌جان هم می‌افتند، نه خود آنها بلکه چمن‌های زیر پای آنان له و نابود می‌شود.»
شاید یکی از بهترین پیام‌ها را در این زمینه سباستین پینه رئیس جمهوری شیلی به مجمع عمومی فرستاده باشد که در بخشی از آن متذکر شد: «سران کشورهای بزرگ و دارای امکانات فراوان به‌ جای ستیز با یکدیگر و رقابت‌های اقتصادی و برتری جویی‌های نظامی باید پیشاهنگ امر مبارزه با کرونا باشند و در این زمینه دست‌های ما و امثال ما را هم بگیرند که حتی یک صدم آنها امکانات و پول‌ نداریم حال آنکه می‌بینیم امریکا و چین به‌جان هم افتاده‌اند و قصد تنبیه شدید طرف مقابل را دارند.»
ترامپ، تنها در مجمع
اما ترامپ در مجمع عمومی تنها به‌خاطر مواضع ستیزه‌جویانه‌اش با چین نبود که مورد خطاب و عتاب کشورها قرار گرفت. سیاست‌های تحریمی او در قبال ایران نیز باعث تنها ماندن او شد. امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه در پیام خود تأکید کرد: «سیستم «نهایت فشار» امریکا روی ایران نه تنها ایران را به رعایت مواردی وادار نکرده که دونالد ترامپ خواهان آنهاست، بلکه منطقه (خاورمیانه) را دچار تفرق بیشتری کرده و هیچ تضمینی وجود ندارد که محصول نهایی این فشار رقابت هسته‌ای نباشد. بدین روی ما از هرگونه مشارکت با امریکا در این فرآیند خودداری می‌کنیم بخصوص که امریکا به انتخاب خود از دو سال پیش از پیمان‌نامه برجام خارج شد. توصیه اکید ما به شورای امنیت نیز این است که از هرگونه اقدامی در این زمینه خودداری کند زیرا فرجام آن فقط بالا گرفتن تنش‌ها در غرب آسیا خواهد بود.»
منبع: Wall Street Journal

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7452/4/555536/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها