اتحاد اجباری اروپا برای حل بحران پناهجویان




زهره صفاری/ آتش سوزی اخیر کمپ پناهجویان یونان و آوارگی بیش از 12 هزار مهاجر پشت مرزهای قاره سبز، اتحادیه اروپا را برای حل این بحران به تعجیل واداشت تا با رونمایی غیرمنتظره از طرح «همبستگی اجباری»، آن را به رأی بگذارد.
 به گزارش «بی بی سی»، تأیید این طرح با حمایت آلمان و «آنگلا مرکل»، صدراعظم این کشور اعلام شده است، نیاز به موافقت همه اعضای اتحادیه اروپا دارد اما در گام نخست با مخالفت‌هایی روبرو شده است. براساس مفاد طرح «همبستگی اجباری»، پذیرش پناهجو در همه کشورهای عضو اتحادیه به صورت برابر خواهد بود و کشورها برای رد سهمیه خود موظف به پرداخت پول در حق کشورهای شرکت کننده هستند. در این بین «سباستین کروز»، صدراعظم اتریش، توزیع عادلانه مهاجران در سراسر اروپا را ناممکن خواند و به «آسوشیتدپرس» گفت: «به نظر نمی‌رسد این طرح به همین شکل اجرا شود.» همزمان ایتالیا و یونان که تاکنون در خط مقدم پذیرش مهاجران قرار داشتند نیز مدعی شدند کشورهای ثروتمند پناهجو نمی گیرند. شماری از کشورهای اروپای شرقی و مرکزی مانند لهستان و مجارستان نیز در این راه سنگ اندازی خواهند کرد.
مزایای طرح جدید
«همبستگی اجباری» علاوه بر اینکه مسئولیت اعضا در قبال پناهجویان را عادلانه خواهد کرد، فرآیند بررسی سلامت، هویت و بررسی‌های امنیتی را سریع تر کرده و در صورتی که پناهجویی شرایط پذیرش را نداشته باشد اقدامات مرزی برای بازگشت آنها به کشورشان تسریع می‌شود تا اتفاقی که در کمپ پرازدحام «موریا» یونان رخ داد بار دیگر تکرار نشود. براساس سهمیه تخصیص داده شده، کشورهای عضو موظف هستند در ازای دریافت 10 هزار یورو برای بزرگسالان و 12 هزار یورو برای کودکان بی سرپرست، آنها را در کشورشان پذیرش کنند.
«اورسلا فان درلاین»، رئیس کمیسیون اروپا معتقد است: «طرح جدید که طرح دوبلین برای پذیرش مهاجران در کشور نخست را نقض می‌کند، دارای تعادلی منطقی است که تمامی کشورهای عضو اتحادیه را در مزایا و فشارهای ناشی از موضوع پناهجویی سهیم خواهد کرد.»
باری بر دوش چند کشور
بحران پناهجویان را می‌توان اصلی ترین بحران پیش روی اتحادیه اروپا دانست که پس از شیوع کرونا جدی تر نیز شده است. سران این اتحادیه از سال 2015 که میلیون‌ها مهاجر در فرار از فقر و بیکاری و جنگ به سوی اروپا سرازیر شدند، حل این معضل را در دستور کار داشتند. در سال 2016 توافقی نیز با ترکیه برای پذیرش مهاجران انجام گرفت اما فراز و نشیب‌های این توافق دو کشور یونان و ایتالیا را با هجوم شمار بالای پناهجویان روبرو کرد. این در حالی است که به نظر می‌رسد کشورهایی مانند لهستان و مجارستان که همواره برای پذیرش مهاجران مقاومت می‌کردند، از این طرح نیز با وجود مجازات و غرامت تعیین شده سرباز بزنند. از طرفی مشخص نیست کشورهای سطح پایین تر که توان پرداخت غرامت ندارند چگونه باید در این طرح مشارکت کنند. به نوشته «یورو نیوز»، «یلوا یوهانسون»، کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا می‌گوید: «رسیدن به یک سیاست مشترک کار دشواری است و به همین دلیل به نظر نمی‌رسد طرح آلمان با استقبال اعضا همراه باشد اما نقض هم نخواهد شد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7452/4/555538/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها