بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

به توصیه سازمان جهانی خواربار و کشاورزی
چاقوی سلاخ‌های ایران  عوض شد!

به‌توصیه سازمان جهانی خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد و وزارت کشاورزی مدل چاقو سلاخ‌های ایران را تغییر دادند، زیرا چاقوهای سابق سلاخ‌ها موجب ضایعاتی در دوازده میلیون طاقه پوست صادراتی می‌شد و مردم ایران از این کار ضرر فاحشی را تحمل می‌کردند.تا بحال هیجده نوع چاقوی مخصوص برای سلاخ‌های ایران ساخته شده و کارشناسان سه مدل آن را که محصول کار استادان چاقو‌سازی ایرانی است برای کار در کشتارگاه قبول کرده‌اند. اکنون امر پوست کنی در کشتارگاه تهران بوسیله چاقو‌های مدل جدید انجام می‌شود.
در حال حاضر بعلت ناقص بودن پوست‌های ایران، حدود یک میلیون طاقه پوست گاو جهت مصرف کارخانجات و کارگاه‌های کفاشی از خارج وارد می‌شود و بهمین سبب دو و نیم درصد واردات کشور را پوست و مواد دباغی تشکیل می‌دهد. با اقداماتی که برای پوست کنی صحیح در کشتارگاه تهران می‌شود حدود دو میلیون جفت کفش به ظرفیت قابل استفاده پوست‌های محصول کشور علاوه می‌گردد.اقداماتی نیز برای استاندارد کردن پوست ایران از طرف سازمان برنامه، وزارت کشاورزی و سازمان دامپروری در کشتارگاه تهران بعمل می‌آید و در قطعه زمینی به مساحت بیست هزارمتر مربع و با صرف شصت میلیون تومان هزینه تأسیسات تازه‌ای برای سالم‌سازی پوست‌های ایران و استفاده از خون و سایر مشتقات بدن حیوانات کشتار شده بعمل می‌آید.
ساخت جیر
طبق یک برنامه قرار است پوست‌های ایران تبدیل به جیر شده و پس از تأمین مصرف داخله بقیه به خارج صادر گردد.
روزنامه اطلاعات - سه‌شنبه 27 فروردین 1347

هوشنگ سیحون کاخ بلند خالق شاهنامه را بازسازی کرد
آرامگاه فردوسی
 برای دومین بار افتتاح شد

آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی سی و چهار سال قبل ساخته شد و طی تشریفات خاصی با حضور مستشرقین و دانشمندان خارجی که بمناسبت جشن هزاره فردوسی به ایران دعوت شده بودند افتتاح گردید. بنا از استواری کافی برخوردار نبود و اندک‌اندک نشست می‌کرد.سناتور دکتر عیسی صدیق اعلم نایب رئیس انجمن آثار ملی درباره تعمیرات آرامگاه فردوسی گفت: بعد از گذشت سی و چهار سال آرامگاه فردوسی احتیاج به نوسازی و تعمیرات اساسی پیدا کرد، چون بنای آرامگاه نشست داشت و روز به روز فرو می‌رفت. اکنون علاوه بر بازسازی و تعمیرات اساسی در محل آرامگاه محوطه‌ای به وسعت ۹۰۰ متر مربع ساخته شده که در آن موزه‌ای برای آرامگاه احداث شده است. ساختمان فعلی آرامگاه محکم و استوار روی پایه‌های سنگی قبلی بنا گردیده است. در تعمیرات اساسی سعی شده است جای سنگ‌ها و کاشی کاری‌ها و نقوش و خطوط جالب توجهی که بر این بنا نقش بسته عوض نشود. علاوه بر ساختمان جدید آرامگاه فردوسی محوطه آرامگاه که ۲5 هزار متر مربع بود به دو برابریعنی ۵۰ هزار متر مربع وسعت یافته است. در اطراف آرامگاه یک کتابخانه مجهز نیز ساخته شده است. در این باغ ۵۰ هزار متری کلیه وسائل از قبیل موتور برق چاه عمیق آب تهیه گردیده و ساختمانی جهت نگهبانان ساخته شده است. در باغ آرامگاه فردوسی یک میهمانسرا برای کسانی که به منظور تحقیق در آرامگاه توقف می‌کنند به‌وجود آمده و قسمتی از این باغ وسیع نیز به محل گردش اهالی شهر طوس اختصاص یافته است که مکان‌هایی برای ناهار خوری و استراحت آنان در نظر گرفته شده است. آرامگاه فردوسی با تعمیرات مهم و سازمان‌های تازه که گفته می‌شود تا پانصد سال دیگر با استحکام کامل پابرجا خواهد بود، روز سه‌شنبه 10 اردیبهشت 1347 توسط محمدرضا پهلوی برای دومین بار افتتاح شد.
روزنامه اطلاعات- سه‌شنبه 10 و چهارشنبه 11 اردیبهشت 1347

قهرمانی ایران در جام‌ ملت‌های آسیا
فریادی از امجدیه

نخستین حضور ایران در جام‌ ملت‌های آسیا به سال ۱۹۶۸ برمی‌گردد، جایی که تهران میزبانی این رقابت‌ها را در اختیار داشت و بازی‌ها برای اولین بار به‌صورت گروهی در ورزشگاه امجدیه (شیرودی) برگزار می‌شد. در این دوره پنج تیم ایران، برمه، چین، هنگ کنگ و رژیم صهیونیستی در یک گروه به رقابت پرداختند. آخرین مرحله بازی‌های نهایی جام آسیا بین دو تیم ملی فوتبال ایران و اسرائیل روز یکشنبه بیست و نهم اردیبهشت سال 1347 دراستادیوم امجدیه برگزار شد. در این بازی، ایران با یک تساوی قهرمان می‌شد اما حریف نیاز به برد داشت.
ایران 2 - اسرائیل1
گل ها: گیورا اشپیگل دقیقه ۵۶ برای اسرائیل، همایون بهزادی دقیقه ۷۵ و پرویز قلیچ‌خانی دقیقه 86 برای ایران.
تماشاگر: بیش از ۳۸ هزارنفر.
 داور: س ج.واز از هند
کمک داوران: ناتاراجان و باجارچی از هند
بازیکنان تیم ایران: عزیز اصلی (دروازه بان). حسن حبیبی (کاپیتان) مهراب شاهرخی، مصطفی عرب، جعفر کاشانی، حسن حسین فرزامی، پرویز قلیچ خانی، اکبر افتخاری، اصغر شرفی (همایون بهزادی)، حسین کلانی، فریبرز اسماعیلی.
فریادی از امجدیه،  «بچه‌ها متشکریم... بچه‌ها متشکریم...» این فریاد شادی و سپاس در پایان مسابقه فوتبال ایران و اسرائیل و قهرمانی ایران در جام ملت‌های آسیا بود که در استادیوم امجدیه طنین‌انداز شد و چنان شور و هیجانی با خود داشت که به سرعت برق و باد، سراسر پایتخت را فرا گرفت و از طریق شبکه رادیو و تلویزیون در اقصی نقاط کشور طنین افکند....فریاد پیروزی و موج شادی و هیجان تا ساعت‌ها پس از پایان مسابقه ادامه داشت.
مجله تهران مصور- سه‌شنبه 31 اردیبهشت 1347







آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7452/17/555614/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها