کرونا توسعه زیرساخت‌های گردشگری و ورزش را متوقف نکرد

رئیس جمهوری بهره‌برداری از 422 طرح گردشگری و ورزشی را کلید زد




گروه ایران زمین / شاید بتوان گفت بخش گردشگری بیشترین آسیب را از شیوع کرونا در این 7 ماهه اخیر دیده است. گردشگری صنعتی پر تعامل، پررفت و آمد و کاملاً اجتماعی است و از قضا این ویژگی‌ها زمینه شیوع سریعتر کرونا را فراهم می‌کند. از این رو ما در 7 ماهه گذشته در سراسر جهان با هتل‌های خالی از میهمان، هواپیماها و قطار‌های خالی از مسافر و... مواجه بودیم. اما انزوا و کسادی در دوران کرونا دلیل آن نیست که از اهداف آینده چشم پوشید. از این‌رو دولت تلاش کرده شرایط کرونا را به فرصتی برای بهبود و توسعه زیرساخت‌های گردشگری تبدیل کند. در نخستین «پنجشنبه افتتاح» نیمه دوم سال، دولت به سراغ طرح‌های حوزه ورزشی و گردشگری رفت تا در آستانه روز جهانی گردشگری گامی برای آماده‌سازی زیرساخت‌های صنایع گردشگری و سرگرمی برداشته شود.
چهل سال از نامگذاری ۲۷ سپتامبر (۶ مهر) به عنوان روز جهانی گردشگری از سوی سازمان جهانی گردشگری می‌گذرد و ایران نیز در هفت سال اخیر گام‌های بلندی در زمینه توسعه زیرساخت‌های صنعت گردشگری از جمله ساخت هتل و اقامتگاه‌ها و اماکن تفریحی برداشته شده است به طوری که کارشناسان رشد ۵۰ درصدی تخت‌های اقامتی و رشد ۲ برابری ورود گردشگران خارجی به کشورمان را از نتایج این اقدامات می‌دانند. نتیجه سرمایه‌گذاری‌ دولت و بخش خصوصی در سال‌های گذشته، دیروز به بار نشست و با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری و به صورت ویدئوکنفرانس طرح‌های گردشگری از جمله هتل، مجتمع‌های اقامتی - گردشگری، واحدهای پذیرایی و سفره‌خانه سنتی، طرح‌های تفریحی و اقامتگاه‌های بومگردی در استان‌های فارس، مازندران، تهران، گیلان و یزد به بهره‌برداری رسید.
بر اساس اعلام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دیروز ۸۷ پروژه تأسیسات اقامتی، گردشگری، تفریحی و پذیرایی شامل ۱۲ هتل و هتل‌آپارتمان، ۱۷ مجتمع گردشگری و اقامتی، ۲۳ واحد پذیرایی و سفره‌خانه سنتی، پنج مرکز تفریحی و گردشگری و ۳۰ واحد بومگردی با حجم سرمایه‌گذاری ۱۰۶۷ میلیارد تومان افتتاح شد. این پروژه‌ها متعلق به ۱۵ استان گیلان، تهران، خراسان رضوی، یزد، فارس، مازندران، اردبیل، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، بوشهر، خراسان جنوبی، خوزستان، قزوین، مرکزی و گلستان بوده و با بهره‌برداری از این پروژه‌ها ۵۱۱ اتاق و ۱۷۰۵ تخت به ظرفیت اقامتی کشور اضافه و برای ۱۷۴۶ نفر شغل ایجاد می‌شود.
«علی‌اصغر مونسان» وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این آیین از رشد ۸۰ درصدی صنعت گردشگری در دولت تدبیر و امید خبر داد و با اشاره به افزایش هتل‌های کشور به بیش از ۸۰۰ واحد در این دوره گفت: در این حوزه بیش از ۵۰ درصد رشد را شاهد بوده‌ایم. وی خاطرنشان کرد: پیش از دولت دوازدهم ۴۰۰ واحد بومگردی در کشور وجود داشت که تعداد این مراکز اکنون به بیش از ۲ هزار واحد افزایش یافته و در کنار آن روستاها آباد شدند. مونسان با بیان اینکه تخت‌های اقامتی در کشور بیش از ۲۰۰ درصد رشد داشته است، افزود: اکنون بیش از ۴۷۱ هزار تخت اقامتی در کشور داریم که باعث رشد گردشگری می‌شوند. از جمله طرح‌های افتتاح شده حوزه گردشگری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
استان گیلان
روز پنجشنبه ۲۶ طرح گردشگری گیلان با اعتبار بالغ بر ۳۲۹ میلیارد تومان در رشت افتتاح شدکه با این کار ۹۷۰ تخت به ظرفیت اقامتی این استان افزوده و برای ۷۳۸ نفر نیز شغل ایجاد شد. این طرح‌ها در شهرستان‌های رشت، فومن، ماسال، شفت، انزلی، رودبار، لاهیجان، رودسر، رضوانشهر، تالش و لنگرود قرار دارند.
استان یزد
طرح‌های افتتاح شده روز پنجشنبه در یزد شامل یک مجتمع گردشگری عمومی، مجتمع گردشگری خدمات رفاهی بین راهی و ۲هتل است که در شهرستان‌های یزد، میبد اشکذر و اردکان افتتاح شدند. طرح‌های یاد شده با سرمایه‌گذاری ۴۸۰میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید و زمینه اشتغال ۱۰۵ نفر را فراهم کرد.
استان مازندران
سه پروژه گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری ۴۵۵ میلیارد ریال در استان مازندران افتتاح شد؛ این پروژه‌ها مربوط به مجموعه‌های پذیرایی هستند که با حجم سرمایه‌گذاری ۴۵۵ میلیارد ریال از محل بخش خصوصی و میزان اشتغال ۷۹ نفر به بهره‌برداری رسیدند.
مجموعه سفرخانه سنتی صدراعظم شهرستان بابل که در بنای عمارت «آقاجان‌نسب» طراحی و ساخته شده است؛ واحد پذیرایی ونوس نوشهر نیز یکی دیگر از پروژه‌های افتتاحی روز پنجشنبه بود که حدود ۱۸۰ میلیارد ریال برای ساخت آن از محل بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شد. بزرگترین پروژه افتتاحی امروز مربوط به مجموعه پذیرایی شهریار قائمشهر است که با سرمایه‌گذاری ۲۲۰ میلیارد ریالی به بهره‌برداری رسید.
استان فارس
چهار طرح گردشگری در شهرستان‌های شیراز، مرودشت، سپیدان و کوار استان فارس امروز به بهره‌برداری رسید که شامل یک واحد هتل‌آپارتمان ۶۰ تخت‌خوابی با حجم سرمایه‌گذاری ۴۹هزار و ۹۵۰ میلیون ریال با زیربنای ۲هزار و ۱۰۲ مترمربع و ایجاد اشتغال برای ۱۸ نفر در شیراز است.
استان تهران
روز پنجشنبه ۱۲۳ تأسیسات گردشگری با اعتبار بالغ بر ۵۰۰میلیارد تومان در سطح استان تهران به صورت ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رسید که شامل سه هتل ستیا، ورنوس و بوتیک و چندین سفره خانه سنتی است. به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران این تأسیسات گردشگری به صورت میانگین در بازه زمانی دوساله و با ارزش مالی ۵۰۰میلیارد تومان ایجاد شده است و اشتغال یک هزار و ۱۶۸ نفر را به صورت دائم به همراه دارد.
بهره برداری از طرح های ورزشی
روز پنجشنبه رئیس جمهوری همچنین دستور بهره‌برداری از ۱۰۸ طرح ورزشی و ۲۰۰خانه ورزش روستایی و چهار استادیوم ورزشی در سبزوار، نیشابور، خِشت کازرون و ملایر، سالن ورزشی سنندج و هتل ورزش گرگان در مجموع با سرمایه‌گذاری ۶۹۰میلیارد تومان صادر کرد. «مسعود سلطانی‌فر» وزیر ورزش و جوانان در آیین افتتاح این طرح‌ها گفت: با افتتاح ۲۲۰ خانه جدید ورزش روستایی، تعداد این اماکن ورزشی در روستاهای سراسر کشور به سه هزار و ۵۰۰ مورد افزایش یافته تا در دسترسی اهالی و ورزش دوستان به فضای ورزشی تسهیل شود. وی با اشاره به اینکه امروز به طور همزمان ۱۰۸ زمین چمن مصنوعی نیز در کشور به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: با افتتاح این پروژه‌ها، تعداد این زمین‌ها به ۲ هزار مورد افزایش می‌یابد و امیدواریم تا پایان دولت آن را به ۲ هزار و ۵۰۰ زمین برسانیم در حالی که تعداد این زمین چمن‌ پیش از دولت تدبیر و امید کمتر از ۱۰۰ مورد بود. سلطانی‌فر، سالن ورزشی ۶هزار نفری ۲۲ گولان سنندج، هتل ورزش گرگان، چهار استادیوم ورزشی در سبزوار، نیشابور، خشت کازرون و ملایر، افتتاح ۱۰۸ زمین ورزشی و ۲۲۰خانه ورزش روستایی با سرمایه‌گذاری ۶۹۰ میلیارد تومان را از جمله طرح‌های افتتاحی  برشمرد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7453/6/555636/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها