دیگه چه خبر



امریکا از درخواست گفت‌و‌گو تا تحریم‌های جدید

   خبر اول اینکه، نماینده امریکا در امور افغانستان خواهان انجام مذاکراتی با ایران به‌منظور پایان دادن به درگیری در افغانستان شد.به گزارش ایسنا  به‌نقل از فرانس ۲۴، زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان در رویدادی مجازی با طرح این موضوع که «پیشنهاد داده‌ایم که با ایرانیان بر سر این موضوع ملاقات کنیم» گفت که می‌تواند بر سر آینده افغانستان با ایران به مذاکره بپردازند.او در عین حال مدعی شد: ایران مایل است که ما را در یک درگیری بدون برد یا باخت نگه دارد اما هزینه بالایی در افغانستان تا حصول توافقی میان ایران و امریکا می‌پردازد.با وجود این وزارت خزانه‌داری امریکا اعلام کرد که تحریم‌هایی را علیه دو شخص و چهار نهاد در ارتباط با ایران اعمال کرده است. به‌گزارش ایسنا، وزارت خزانه‌داری امریکا روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد دو قاضی ایرانی به نام‌های سید محمود ساداتی و محمد سلطانی را در لیست تحریم‌های خود قرار است. این وزارتخانه همچنین از تحریم زندان عادل‌آباد، شعبه یک دادگاه انقلاب شیراز، زندان ارومیه و زندان وکیل‌آباد خبر داد.همزمان نیز دولت ترامپ قانون جدیدی را پیشنهاد داده که طبق آن دانشجویان کشورهای متعددی و از جمله ایران از دریافت مدرک چهار ساله تحصیلی در ایالات متحده منع می‌شوند. بر اساس این قانون ویزاهای دانشجویی برای اتباع این کشورها به دو‌ سال محدود خواهد شد. از سویی دیگر الیوت آبرامز، نماینده ویژه امریکا در امور ایران در سخنانی «با ضد یهودی و حامی اول تروریسم خواندن ایران»، مدعی شد که سیاست امریکا در خصوص ایران بر دو پایه «ممانعت از دستیابی ایران به پول به برای انجام کارهای یی‌ثبات‌کننده و «آوردن جمهوری اسلامی به پای میز مذاکره برای عقد توافقی جامع» استوار شده است.وزیر خارجه امریکا هم با این ادعا که کمپین فشار حداکثری ایالات متحده علیه ایران موفقیت‌آمیز بوده گفت: ما امیدواریم که اروپایی‌ها به ما ملحق شوند.

انتقاد محسن هاشمی از سانسور هاشمی در صدا و سیما

  خبر دیگر اینکه، محسن هاشمی رفسنجانی در حساب شخصی توئیتر خود به انتقاد از رویکرد صداوسیما در خصوص نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دوران دفاع مقدس پرداخت. به‌گزارش جماران؛ محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران، در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: «مگر می‌شود از جنگ تحمیلی و دفاع مقدس سخن گفت و نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را نادیده گرفت که از عملیات خیبر در سال ۱۳۶۲ از سوی امام به‌عنوان فرمانده جنگ و در اواخر دفاع مقدس به‌عنوان جانشین فرمانده کل قوا منصوب شدند و نقش مؤثری در پایان جنگ داشتند؟» وی ادامه داد: «آیت‌الله هاشمی هم سردار جنگ بودند و هم فرمانده صلح و خاموش کردن آتشی که می‌توانست ایران را برای نسل‌ها به خاکستر تبدیل کند با تدبیر و فداکاری ایشان و اخلاص و شجاعت بی‌نظیر امام به‌دست آمد و باید به روح این دو عزیز که امروز هم در کنارهم آرمیده‌اند، در این ایام ادای احترام کنیم.» وی نوشت: «جای گله از صداوسیما و برخی رسانه‌های رسمی هست که در چهلمین سالروز آغاز دفاع مقدس، تاریخ پرافتخار این حماسه را با خوانش امروزی و سانسور به نسل جدید ارائه می‌کنند و براساس سلیقه‌های جناحی و سیاسی، بخشی از درخشان‌ترین صفحات سرگذشت این سرزمین را انکار می‌کنند.»

احضار سفرای ایران در سه کشور اروپایی

  دست آخر اینکه، رسانه‌‌های غربی از احضار سفرای کشورمان در کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه خبر داده‌اند. روز پنجشنبه روزنامه گاردین در خبری مدعی شد که انگلیس، سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کشور را احضار کرده است‌. به گزارش ایسنا، این روزنامه انگلیسی مدعی شد که این اقدام به‌دلیل مسائل حقوق بشری انجام شده و حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در انگلیس روز سه‌شنبه توسط وزارت خارجه احضار شده تا دیداری با مقامات ارشد داشته باشد. به ادعای این روزنامه، در نامه ارائه شده به بعیدی‌نژاد نگرانی انگلیس نسبت به آنچه نقض حقوق بشر در ایران خوانده شده، ابراز شده است. سعید خطیب‌زاده، چهارشنبه شب در یک موضعگیری مطبوعاتی با رد گزارش‌های اخیر منتشر شده در روزنامه گاردین، اظهار کرد: هدف این گزارش‌های سفارشی برای سیاه‌نمایی وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، آن هم در این مقطع، کاملاً روشن است. روزنامه گاردین همچنین نوشته بود که جز بعیدی‌نژاد، سفرای ایران در فرانسه و آلمان نیز به وزارت خارجه این کشورها فراخوانده شده‌اند. در همین حال خبرگزاری میزان به‌نقل از منابع خارجی احضار سفیر کشورمان درفرانسه را تأیید کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7453/3/555731/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها