رئیس جمهوری امریکا کفه ترازو ی دیوان عالی را به نفع خود سنگین کرد

«بارت»، سلاح پنهان ترامپ در انتخابات نوامبر




وصال روحانی / خبرنگار
«دونالد ترامپ» بامداد دیروز به وقت تهران نامزد انتخابی خود را برای پست خالی مانده در دیوان عالی امریکا معرفی کرد. فردی که نزدیکان به رئیس جمهوری امریکا از قبل هم می‌دانستند، «ایمی کانی بارت» است اما در نقطه مقابل دموکرات‌ها تا واپسین ساعات انتصاب در تلاش بودند، مانع از معرفی کاندیدای دلخواه «ترامپ» برای این پست شوند.
به‌گزارش سایت شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، بارت 48 ساله یک قاضی ایالتی شاخص و دارای مدرک دکترای حقوق قضایی از دانشگاه نوتردام است و با آمدن وی نهاد کلیدی دیوان عالی امریکا دست راستی‌تر از قبل خواهد شد. رویدادی که در فاصله اندک باقی مانده تا انتخابات امریکا و بخصوص به بحث گذاشته شدن مسأله سلامت عمومی و بهداشتی مردم و ملاک قرارگرفتن آن برای تشخیص توفیق یا ناکامی دولت ترامپ، اهمیت بسزایی خواهد داشت.
از ز‌مان مرگ روت بادر گینزبرگ، عضو قبلی دیوان عالی امریکا بحث تعیین جانشین وی اهمیت فزاینده‌ای داشته است و طی این مدت فقط بارت به طور رو در رو با ترامپ دیدار و در این خصوص گفت‌وگو کرده بود.
به ‌گزارش فایننشال‌تایمز، بارت در سال 2017 به‌خاطر دستاوردهایش در ایالاتی کلیدی مثل ایندیانا، ایلی نویز و ویسکانسین مورد تحسین دولت بوده است. او در ابتدای راه پرداختنش به حقوق قضایی ابتدا در دفاتر خصوصی به‌ کار پرداخت و وقتی به درجه دکترای حقوق رسید، در نوتردام به کار آموزش مشغول شد. انتصاب او به‌ سمت یکی از اعضای 9 گانه دیوان عالی امریکا جمهوریخواهان مستقر در مجلس سنای امریکا را که در اکثریت قرار دارند و با وی موافق هستند، صاحب کفه سنگین‌تری در معادلات سیاسی حساس یکی دو ماه آینده امریکا خواهد کرد. محافظه‌کاران مذهب‌گرا و سیاسیون ضد سقط جنین نیز از انتصاب بارت که با اعتقادات آنها هماهنگ است، استقبال کرده‌اند.
«ترامپ» روز گذشته در مراسمی در «رز گاردن» واقع در کاخ سفید، با تحسین «بارت» گفت: «بارت زنی باهوش و صاحب وفاداری عمیق به قانون اساسی امریکا است و فقط بر اساس قانون حرف خواهد زد.» ترامپ سپس رو به بارت کرد و افزود: «من تو را از همه جهات بررسی کردم و متوجه شدم از هر جهت شایسته این پست هستی و قطعاً فوق‌العاده عمل خواهی کرد.» پس از «ترامپ»، «بارت» هم خطاب به حضار گفت: «یک قاضی و عضو دیوان عالی باید از ابتدا به نص قانون عمل کند و از سیاستگذاری شخصی و تفسیر قوانین به روش دلخواه خودش پرهیز کند. اطمینان می‌دهم که احراز این پست به قصد سودرسانی به سیاسیون اطرافم صورت نگرفته است و فقط برای اعتلای کشور وارد این عرصه خاص شده‌ام.»
دموکرات‌ها پس از قطعی شدن انتخاب بارت، این اقدام را به باد انتقاد گرفته و اعلام کردند، ترامپ یک بار دیگر منافع شخصی را بر منافع ملت امریکا ارجح دانسته است. «چاک شومر»، رهبر اقلیت‌های مجلس سنای امریکا پس از اعلام نامزدی «بارت»، گفت: «ترامپ حالا اسلحه‌ای اضافه برای ترور برنامه‌های بهداشتی عمومی امریکا که در زمان باراک اوباما دایر شدند (اوباماکر) در اختیار گرفته است. او سال‌ها است، مشغول تخریب این برنامه‌ها و نابود کردن هرچیزی است که پیشتر ساخته شده و جواب هم داده است.» «جو بایدن»، رقیب ترامپ در انتخابات 3 نوامبر هم بیکار ننشست و انتصاب بارت را مضر خواند و گفت: «همه این کارها در راستای سوق دادن دیوان عالی امریکا به سمت و سویی است که اگر انتخابات به نقطه ابهام کشیده شود، رأی به ضرر ترامپ صادر نشود. این شرم آور است زیرا ما در دل یک بحران جهانی مثل کرونا منافع فردی مان را به هر چیزی دیگری ترجیح داده‌ایم.» «کاملا هریس»، معاون انتخابی بایدن هم که از جمله سناتورهای زن در امریکا است، گفت که مطمئن است اقدام ترامپ هیچ حاصلی جز افزودن بر رنج‌های ملت امریکا نخواهد داشت.
اولین فرزند و دارای 7 فرزند
به‌گزارش فاکس نیوز، «بارت»‌‌زاده نئواورلینز و بزرگ‌شده در همین منطقه است و همان طور که 7 فرزند دارد، خود نیز یکی از 7 فرزند خانواده‌اش و ارشد‌ترین آنها بوده است.
تردیدی نیست که راهبردها و نگرش‌های کاری بارت از آنتونین اسکالیا، رئیس و مراد اولیه وی نشأت گرفته و خود او بارها به این مسأله اعتراف کرده و اندیشه‌های اسکالیا را ستوده است. این بیش از هر چیزی در نگرش کاملاً منفی وی درباره موضوع سقط جنین آشکار است. او با موفقیتی آشکار از سمت دانشجوی حقوق قضایی دانشگاه نوتردام به درجه استادی این رشته در همین دانشگاه ارتقا یافته و به سبب تأثیر فراوانش در امر آموزش سه بار به‌عنوان مدرس برتر سال در این دانشگاه انتخاب شده است. به این ترتیب با توجه به مادام‌العمر بودن پست قاضی دیوان عالی در امریکا، بارت به‌عنوان جوان‌ترین عضو جدید این نهاد، تا زمان مرگش در این سمت باقی خواهد ماند. در نتیجه وقت زیادی برای به‌راه‌اندازی کارگاه‌های آموزشی برای قضات جوان خواهد داشت که از فعالیت‌های جنبی اما مهم اعضای دیوان عالی است.
به‌گزارش سایت «538»، بارت مأموریت‌هایی بسیار مهم‌تر از این را برای خود قائل است و اعتقاد دارد وقت تغییر برخی نگرش‌های قدیمی دیوان عالی امریکا رسیده است. این در حالی است که او در کوتاه مدت محافظه‌کاران سنتی عضو دیوان عالی 9 نفره امریکا را با نتیجه 3-6 از دموکرات‌ها به‌لحاظ تعداد سهم‌شان در این نهاد پیش خواهد انداخت.
به‌گزارش سایت شبکه خبری «سی بی‌اس نیوز»، با این حال برای ترامپ نه رویکردهای فوق بلکه اثر عاجل بارت در رفع ابهام‌های احتمالی انتخابات قریب الوقوع امریکا اهمیت دارد. ترامپ که کمتر از 40 روز تا انتخابات وقت دارد، امیدوار است اگر باخت وی در برابر بایدن قاطعانه نباشد و نتیجه مبهم و نزدیک باشد، کار را به دیوان عالی ارجاع دهد و به این ترتیب به پیروزی برسد. اگر همین رویکرد دلیل اصلی انتخاب بارت برای عضویت در دیوان عالی نبوده باشد، قطعاً یکی از عمده‌ترین دلایل بوده است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7455/4/555861/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها