مقصر حذف آبی‌ها گاف «الکاف» بود یا کادرفنی و مدیریتی؟

استقلال «سعادتمند» عاقبت به خیر نشد



حامد جیرودی / مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا شنبه با مصاف الاهلی عربستان و شباب الاهلی امارات آغاز شد. دو تیم در پایان 120 دقیقه به تساوی 1-1 رسیدند و تیم سعودی در ضربات پنالتی 4-3 به برتری رسید و راهی یک‌چهارم شد. در دیگر دیدار این مرحله، استقلال مقابل پاختاکور 2-1 بازنده شد و از گردونه رقاب‌ها کنار رفت تا آبی‌پوشان پایتخت ناکامی دیگری را تجربه کنند. استقلالی‌ها در این بازی روی ضربه ایستگاهی زیبای علی کریمی (31) پیش افتادند ولی دراگان چران (44) و ارن دردیوک (46) پایه‌گذار کامبک پاختاکور شدند و این تیم پیروز میدان لقب گرفت. استقلالی‌ها در این بازی، وریا غفوری کاپیتان خود را به دلیل مصدومیت و هرویه میلیچ مدافع کروات خود را به دلیل محرومیت در اختیار نداشتند و مجید نامجومطلق، محمد دانشگر و میلاد زکی‌پور را در ترکیب اصلی قرار داد ولی آنها یکی از ضعیف‌ترین بازی‌های خود را به نمایش گذاشتند. سرمربی استقلال همانند بازی با الاهلی از 3 مهاجم یعنی امیر ارسلان مطهری، مهدی قائدی و شیخ دیاباته به صورت همزمان بهره برد تا همان شیوه را مقابل تیم فیزیکی پاختاکور در پیش گرفته باشد ولی آنها بخصوص قائدی و شیخ دیاباته فرصت‌های خوبی را برای گلزنی از دست دادند و مطهری هم که 53 دقیقه بازی کرد و جای خود را به آرش رضاوند داد، کاری از پیش نبرد. مطهری در ۱۸ بازی، ۱۰ گل برای استقلال زده است. جالب اینکه او در 9 بازی فیکس بوده و 4 گل زده اما در 9 بازی دیگر که به عنوان بازیکن جانشین وارد زمین شده 6 گل زده است. در واقع تعویض او نشان داد کادرفنی استقلال در انتخاب اولیه خود اشتباه کرده است. در حالی که نیمکت استقلال خالی بود و کار به جایی رسید که نامجومطلق مجبور شد از ذکریا مرادی که در لیگ برتر هم به او بازی نمی‌رسید، از دقیقه 68 به جای فرشید اسماعیلی استفاده کند. از سویی سیدحسین حسینی که در لیگ قهرمانان آسیا عملکرد بهتری نسبت به لیگ برتر داشت، روی گل دوم پاختاکور واکنش بسیار ضعیفی داشت. پیش از آن هم روزبه چشمی با دفع ناقص توپ، فرصت گلزنی را برای مهاجم حریف ایجاد کرد. در هر صورت، استقلال فصل را با آندره آ استراماچونی آغاز کرد، با فرهاد مجیدی ادامه داد و با مجید نامجومطلق به پایان برد تا تغییرات مداوم سردرگمی بازیکنان را هم به دنبال داشته باشد و آنها از آمادگی ذهنی لازم برخوردار نباشند. شرایطی که در شکل‌گیری آن از مدیریت سابق و فعلی استقلال هم نمی‌توان به سادگی عبور کرد. حال سؤال مهم این است که این شکست چه تأثیری بر آینده استقلال خواهد داشت؟ در حالی که بعد از پیروزی مقابل الاهلی زمزمه‌هایی مبنی بر ادامه سرمربیگری نامجومطلق در استقلال وجود داشت، حالا به نظر می‌رسد مأموریت این هافبک خلاق و درخشان تیم ملی و استقلال در دهه 60 به پایان رسیده باشد و باید دید مدیرعامل استقلال چه تصمیمی در این باره می‌گیرد، اما این تنها مشکل احمد سعادتمند نیست. او حالا با چالش مهمی به نام حفظ ستاره‌های تیمش مواجه است. علی کریمی، شیخ دیاباته و روزبه چشمی هنوز آینده قطعی و صددرصدی با این تیم ندارند و اگر شرایط به جدایی آنها بینجامد، قطعاً این موضوع روی آینده خود سعادتمند در باشگاه استقلال هم تأثیر خواهد گذاشت. گرچه همین حالا هم پایه‌های صندلی مدیریت سعادتمند لرزان است چرا که هواداران سهم زیادی در ناکامی‌ها برای او قائل هستند. همان شنبه شب و پس از شکست استقلال، کاربران فضای مجازی به انتقاد از نحوه مدیریت و تصمیمات سعادتمند پرداختند و حتی تعدادی خواستار استعفای او شدند.
یک اشتباه بزرگ دیگر از داور همیشه جنجالی
در باخت استقلال اشتباهات داوری هم تأثیر زیادی داشت که اوج این موضوع در دقیقه 80 اتفاق افتاد. در این لحظه ضربه دیاباته به دست ماشاریپوف برخورد کرد ولی احمد الکاف داور عمانی این مسابقه که به صحنه نیز نزدیک بود، نگاهش را به سمت کمک اولش دوخت و حتی سوت را به سمت دهان برد و چند ثانیه‌ای مکث کرد تا اعلام پنالتی کند ولی در نهایت تصمیم گرفت پنالتی واضح به سود آبی‌پوشان را اعلام نکند. پس از پایان این دیدار، تمامی کارشناسان داوری بر پنالتی بودن این صحنه تأکید داشتند و تعداد دیگری از کارشناسان اعتقاد داشتند داور حتی می‌توانست روی قائدی در نیمه اول نیز اعلام خطای پنالتی کند. گرچه برخی معتقدند داور در صحنه خطای منجر به گل استقلال هم تشخیص نادرستی این بار به سود آبی‌پوشان داشت. در هر حال پس از پایان بازی، نصرالله عبداللهی سرپرست استقلال اعتراض رسمی و مکتوب خود نسبت به قضاوت داور را به ناظر مسابقه تحویل داد. عبدالعزیر حسن، کارشناس داوری قطری شبکه «الکاس» درباره قضاوت این بازی گفت: «داور یک پنالتی واضح را در نیمه دوم برای تیم ایرانی نگرفت. بدون شک اگر VAR بود، می‌توانست تصمیم را تغییر دهد و پنالتی برای استقلال گرفته شود.» این داور عمانی که سابقه طولانی در اشتباهات عجیب و غریب به ضرر تیم‌های ایرانی دارد، سال 2017 در بازی پرسپولیس و الهلال، خطای پشت محوطه جریمه را به سود الهلال پنالتی اعلام و از گرفتن یک خطای پنالتی واضح به سود پرسپولیس چشم‌پوشی کرد. الکاف در بازی استقلال و العین امارات در سال 2018، یک خطای مشکوک به پنالتی روی پژمان منتظری را اعلام نکرد و در آخرین دقایق آن بازی هم گلی که محمد دانشگر به العین زد، توسط این داور و کمک او آفساید اعلام شد. این داور سال گذشته هم در بازی السد و الهلال در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا چنان قضاوت جنجالی انجام داد که ژاوی و بغداد بونجاح اتهامات سنگینی به او وارد کردند. الکاف در آن بازی، روی یک خطا و اعتراض به عبدالکریم حسن بازیکن السد کارت زرد نشان داد و بازیکنان این تیم بشدت نسبت به تصمیم او اعتراض کردند. در ادامه الکاف، گابی ستاره اسپانیایی السد را به عقب راند و سپس کارت قرمز را به حسن نشان داد. پس از این دیدار، عبدالکریم حسن مرد سال فوتبال آسیا در سال 2018 به مدت 5 ماه و بونجاح نیز 2 ماه از حضور در میادین محروم شدند.

بــــرش
قائدی بهترین بازیکن هفته، گل دیاباته بهترین گل

نظرسنجی سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا برای انتخاب بهترین بازیکن هفته پایانی مرحله گروهی لیگ قهرمانان به اتمام رسید و مهدی قائدی، مهاجم استقلال با کسب 51 درصد آرا کاربران AFC به عنوان بهترین بازیکن هفته شناخته شد. شجاع خلیل زاده، مدافع پرسپولیس با کسب 29 درصد آرا در رده دوم ایستاد. همچنین گل شیخ دیاباته، دیگر مهاجم استقلال به الاهلی عربستان هم با کسب 55 درصد آرا بهترین گل هفته پایانی مرحله گروهی شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7455/18/555974/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها