آبخیزداری مانع تکرار سیل دروازه قرآن


زهره افشار
خبرنگار
«سیل دروازه قرآن تکرار نمی شود» این خبر خوشی برای مردم استان فارس و همه کسانی است که شیراز را دوست دارند و این شهررا با حافظ و سعدی‌اش به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می کنند . استان فارس همواره میزبان  مسافران نوروزی است اما در پنجم فروردین 98 سیل ویرانگر دروازه قرآن خاطره‌ای تلخ برای مسافران نوروزی این استان  داشت ؛ سیلی که 21 نفر را به کام مرگ کشاند و 164نفر را مصدوم کرد و خسارت زیادی به خودروهای در حال عبوراز دروازه قرآن  وارد کرد حالا آبخیزداری به کمک آمده تا سیل دیگری در این منطقه نیاید و خیال شیرازی‌ها و مسافران  را از این بابت راحت کند .
«حسن حسنی» رئیس اداره کنترل سیلاب و آبخیزداری، اداره کل منابع طبیعی استان فارس به «ایران »گفت : پس از وقوع سیلاب در دروازه قرآن، مدیریت بحران استان به همه سازمان ها و ارگان‌های استان مأموریت داد تا راهکارهای خود را برای جلوگیری از تکرار این حادثه تلخ  اعلام کنند و ما هم مطالعات خود را دربالادست حوزه «تنگ‌قرآن» شروع کردیم .
وی افزود : خروجی مطالعات ما نشان داد که اقدامات آبخیزداری در سرشاخه های رودخانه تنگ قرآن می تواند راهکار علمی برای کنترل سیلاب‌های احتمالی آتی در این منطقه باشد .
از این رو اجرای عملیات آبخیزداری و طرح های مکانیکی در زیر حوزه‌های منتهی به رودخانه تنگ قرآن آغاز شد که در نهایت 6 سازه یا بند سنگی ملاتی با حجم آبگیری مفید سالانه 2 میلیون متر مکعب ساخته شد که می تواند از سیلاب با دوره بازگشت 500 ساله جلوگیری کند . وی با اشاره اینکه هزینه  ساخت این سازه ها از صندوق توسعه ملی تأمین شده است افزود : برای ساخت این سازه‌ها 15 میلیارد تومان هزینه شده است . حسنی تأکید کرد : پرواضح است که هزینه برای اجرای این طرح‌های آبخیزداری در مقابل خسارت‌هایی که سیل دروازه قرآن برای فارس داشت عددی نیست و ما می‌توانیم از عملیات آبخیزداری در همه استان برای رفع کامل خطر سیل بهره ببریم .
اجرای یک میلیون و 200 هزار هکتار عملیات آبخیزداری در سال 99
در همین حال «پرویز گرشاسبی» معاون آبخیزداری، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به «ایران »گفت : در استان فارس کار بزرگی انجام شده و می توان گفت که نه تنها در این منطقه از استان فارس بلکه درمناطقی از  10 استان دیگر که شاهد سیل های بزرگی در سال 98 بودند وقوع سیل تا 80درصد کاهش می یابد .
وی تأکید کرد : اجرای هر هکتار عملیات آبخیزداری 530 مترمکب آب تولید می کند ، 9تن فرسایش خاک را کاهش می دهد ،4 تن کاهش رسوب را به دنبال دارد و 120 تن علوفه تولید می کند .
وی اجرای طرح های آبخیزداری را یکی از راهکارهای توزیع عادلانه ثروت و جلوگیری از مهاجرت خواند .
در کشور ما تا پایان سال گذشته در 30 میلیون و 400هزار هکتار از اراضی طرح های آبخیزداری اجرا شده است و هدف برای سال جاری نیز یک میلیون و 200هزار هکتار است .
 معاون آبخیزداری، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشورگفت: استان‌های فارس، خوزستان، لرستان و خراسان جنوبی از جمله استان‌هایی هستند که در جریان سیلاب‌های سال 99 دچار خسارت های بزرگی شدند .
وی تصریح کرد : برای جلوگیری از تکرار سیل دروازه قرآن در سطح 2500 هکتار از اراضی حساس استان، عملیات آبخیزداری انجام شده است .
وی افرود : با اجرای عملیات آبخیزداری در شهرهای کوهدشت و خرم آباد لرستان نیز که 25 میلیارد تومان هزینه شده است از تکرار سیل در منطقه تا حد زیادی جلوگیری می شود .


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7460/6/556512/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها