در گفت‌وگوی حسین انتظامی با یک برنامه تلویزیونی مطرح شد

از برگزاری جشنواره فیلم فجر تا پاسخ به درخواست اخیر اهالی سینما



گروه فرهنگی/  حسین انتظامی به فاصله کمتر از دو ماه از برگزاری نشست خبری آنلاینش با اهالی رسانه، در برنامه «نقد سینما» شبکه پنج سیما حاضر شد تا به سؤالات و ابهامات درباره وقایع اخیر سینمای ایران پاسخ بدهد. یکی از حرف و حدیث‌های مطرح شده در چند روز اخیر و شاید از مهم‌ترین دلایل ترغیب انتظامی برای حضور در این برنامه تلویزیونی، حواشی مربوط به رفتن او از سازمان سینمایی و مأمور شدنش به عنوان رایزن فرهنگی است. رئیس سازمان سینمایی با تأیید این خبر اعلام کرد که قرار است رایزن فرهنگی در وین (اتریش) شود و البته این اتفاق در صورت نهایی شدن هم سال آینده عملی می‌شود.
سرنوشت جشنواره‌ها همچنان چالش اصلی حوزه سینماست. محمدمهدی طباطبایی‌نژاد که از روز چهارشنبه جایگاهش را در معاونت نظارت و ارزشیابی به سعید رجبی فروتن تحویل داد و عهده‌دار دبیری سی ‌ونهمین جشنواره فیلم فجر شد در اولین گفت‌وگویش از برگزاری فیزیکی جشنواره خبر داده و گفته که جشنواره فیلم فجر به شکل محدود و کاملاً رعایت شده با حداکثر پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود.
رئیس سازمان سینمایی نیز در این برنامه از برگزاری جشنواره فیلم فجر در موعد همیشگی‌اش خبر داد و گفت: «منطق این است که جشنواره در بهمن ماه برگزار شود، هرچند ایده دیگر هم این بود که زمان برگزاری را تغییر دهیم. در حال حاضر جشنواره فیلم فجر به یکی از نمادهای اصلی جشن‌های انقلاب تبدیل شده است و به همین دلیل خیلی در اختیار ما نیست که زمان آن را عوض کنیم. شاید در مورد سایر جشنواره‌ها بتوانیم این کار را انجام دهیم، اما در مورد جشنواره فیلم فجر امکانپذیر نیست.» به گفته انتظامی، در همفکری با دبیرهای 5 جشنواره‌ (جهانی، کودک و نوجوان، فیلم کوتاه، سینما حقیقت و فجر) با توجه به شرایط کرونا سناریوهای مختلف طراحی شده که ترکیبی از حضوری و مجازی است. او در عین حال بر این موضوع هم تأکید کرد که «الان نمی‌توانیم بگوییم در بهمن ماه شرایط کرونایی به چه شکل است. بنابراین باید ترکیب اقتضایی داشته باشیم تا طراحی‌های بخش‌های مختلف را روی آنها سوار کنیم.» انتظامی درباره اینکه آیا فیلم‌های ساخته شده امسال برای برگزاری جشنواره فیلم فجر کافی است، گفت: «با آماری که از همکاران درباره فرآیند تولید فیلم‌ها گرفته‌ام، زمینه برگزاری این جشنواره وجود دارد، البته برای اینکه جواب قاطع به این سؤال بدهیم باید یک ماه دیگر صبر کنیم، زیرا همکاران این نظر را دارند که باید در تولید سرعت داده شود.» رئیس سازمان سینمایی اگر چه بر سرعت گرفتن تولیدات سینمایی برای شرکت در جشنواره تأکید کرد اما در عین حال در پاسخ به سؤال دیگری درباره شرایط تولید فیلم‌ها در وضعیت کرونا و انباشت فیلم‌ها برای اکران عمومی، از کم کردن سرعت صدور پروانه ساخت، استفاده بهتر از ظرفیت اکران آنلاین، بالا بردن ریتم نمایش در سینماها و افزایش ظرفیت سالن‌های سینما به عنوان راهکارهایی برای بهتر دیده شدن فیلم‌ها سخن گفت.
در میان حرف ‌و حدیث‌ها بر سر واسپاری مسئولیت نظارت تولیدات شبکه نمایش خانگی به صدا و سیما، همزمان با روز ملی سینما، ۱۳۰ سینماگر در بیانیه‌ای خواستار حذف هر نوع مجوز برای ساخت و پخش فیلم شدند. موضع سازمان سینمایی درخصوص این درخواست، از سؤالات مطرح شده در این برنامه تلویزیونی بود که انتظامی اعلام کرد به عنوان یک مقام اجرایی حق ندارد بگوید شورای پروانه ساخت تعطیل شود. او گفت: «اگر خیلی هنرمند هستیم، زمینه تغییر قانون را فراهم کنیم، یعنی مقدمات لازم را فراهم کنیم، مذاکرات لازم را انجام دهیم و خواسته‌مان را تبدیل به یک قانون جدید کنیم. این امر بزودی محقق نمی‌شود زیرا مسیر طولانی تقنینی دارد. البته من خوشبین هستم که بلوغ و پختگی در بین تهیه‌کنندگان در سینما و در میان ناشران در کتاب به وجود بیاید، اما از چند سال پیش که بحث نظارت کتاب برعهده خود ناشران مطرح شد، برخی از آنها اعلام کردند آمادگی ندارند و خود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این کار را انجام دهد.»‌‌‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7460/19/556539/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها